Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst
Ingen här har sagt: Bra gjort, begå fler övergrepp! Alla har sagt att det är förfärligt och fel. Sen är vissa lite temperamentsfulla och säger kanske saker man egentligen inte menar. För jag har svårt att tänka mig att någon på riktigt skulle ta en annan människa och mörda den. Jag HOPPAS i alla fall att de inte skulle det. Och vissa tar illa upp av att det skrivs sådana saker, men som sagt, jag tror det är skrivit in affekt.
För det första: Jag håller med dig i ditt resonemang till viss del. Det är tex viktigt att det hålls koll på sådana förövare eftersom de tyvärr finns bland oss, men enligt erfarenheter vi ser i Sverige idag så fungerar inte detta. Den dagen man håller en sådan koll på dessa, att de aldrig lämnas obevakade under resten av sina liv, den dagen tror jag inte att staten och samhället är villiga att finansiera. Men det är vad jag tror.
För mig handlar mycket om rättvisa, även om det i denna tråd inte framgått så att alla förstått det. Rättvisa för mig är tex allas lika värde från början. För att uttrycka mig klarare kan jag göra en jämförelse med att betala skatt: Skatt betalar vi bla för att alla ska ha tillgång till det välfärdssystem vi har i Sverige idag; vi har skolor, sjukvård, vägar och annat som alla medborgare får nyttja och som bekostas med statliga medel. Eftersom jag betalar skatt får jag nyttja detta. Då anser jag det också vara rimligt att den som väljer att avstå från att betala skatt, inte heller ska kunna nyttja dessa saker som bekostas av skattemedel. Om jag tex skulle välja att ha hela min inkomst i form av svart lön, då skulle det väl även vara i det rättvisaste laget att jag heller inte kan nyttja detta system som andra finansierar via skatterna?
På samma sätt ser jag detta med humanitet och lika värde. Om jag behandlar medvarelser med respekt och värdighet är jag även värd att få den behandlingen tillbaka. Därmed anser jag också att den som förgriper sig på någon, i och med övergreppet uttrycker sin åsikt att alla inte har samma värde. Varför skulle en person som inte anser att andra har ett lika högt värde som han själv, anses ha ett lika högt värde som andra i deras ögon? Jag tycker att han tackar nej till all form av förståelse och human behandling den dagen han visat sig vara helt oförstående till att behandla andra humant. Tycker någon att det är okejj att misshandla någon annan, så tycker jag även att den personen är okejj att misshandla.
Att sedan gå vidare i frågan om vem som skulle uträtta denna "gengäldsmisshandel", och påstå att denna även är en förövare, är likadant som att tycka att domare och åklagare själva bör sitta i fängelse för att de utdelat fängelsestraff.
Jag hoppas att det framgått varför jag tänker som jag gör. Det handlar inte om att uttala sig i affekt, utan om ett för mig ganska logiskt resonemang: Det jag är villig att utsätta andra för, bör jag även vara villig att utsättas för. Vad är mer rättvist än det?