42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Som jag skrev så är det i USA som man kan ha ett sådant register, tyvärr så är det förbjudet i dagens läge i Sverige. Man kan ju hoppas på en lagändring här, men jag tänker nog inte satsa någon större summa på att det någonsin kommer bli av. :cool:
Jag känner mig ganska nöjd o trygg i förvissningen att den typ av personregister du vill ha aldrig kommer att bli tillåtet här.
Vad jag vet är det inte helt okontroversiellt i USA heller, så jag tror inte på att det finns något heltäckande register, om det finns så länka gärna så jag får se hur det ser ut.
PL

Ingen här har sagt: Bra gjort, begå fler övergrepp! Alla har sagt att det är förfärligt och fel. Sen är vissa lite temperamentsfulla och säger kanske saker man egentligen inte menar. För jag har svårt att tänka mig att någon på riktigt skulle ta en annan människa och mörda den. Jag HOPPAS i alla fall att de inte skulle det. Och vissa tar illa upp av att det skrivs sådana saker, men som sagt, jag tror det är skrivit in affekt.

För det första: Jag håller med dig i ditt resonemang till viss del. Det är tex viktigt att det hålls koll på sådana förövare eftersom de tyvärr finns bland oss, men enligt erfarenheter vi ser i Sverige idag så fungerar inte detta. Den dagen man håller en sådan koll på dessa, att de aldrig lämnas obevakade under resten av sina liv, den dagen tror jag inte att staten och samhället är villiga att finansiera. Men det är vad jag tror.

För mig handlar mycket om rättvisa, även om det i denna tråd inte framgått så att alla förstått det. Rättvisa för mig är tex allas lika värde från början. För att uttrycka mig klarare kan jag göra en jämförelse med att betala skatt: Skatt betalar vi bla för att alla ska ha tillgång till det välfärdssystem vi har i Sverige idag; vi har skolor, sjukvård, vägar och annat som alla medborgare får nyttja och som bekostas med statliga medel. Eftersom jag betalar skatt får jag nyttja detta. Då anser jag det också vara rimligt att den som väljer att avstå från att betala skatt, inte heller ska kunna nyttja dessa saker som bekostas av skattemedel. Om jag tex skulle välja att ha hela min inkomst i form av svart lön, då skulle det väl även vara i det rättvisaste laget att jag heller inte kan nyttja detta system som andra finansierar via skatterna?

På samma sätt ser jag detta med humanitet och lika värde. Om jag behandlar medvarelser med respekt och värdighet är jag även värd att få den behandlingen tillbaka. Därmed anser jag också att den som förgriper sig på någon, i och med övergreppet uttrycker sin åsikt att alla inte har samma värde. Varför skulle en person som inte anser att andra har ett lika högt värde som han själv, anses ha ett lika högt värde som andra i deras ögon? Jag tycker att han tackar nej till all form av förståelse och human behandling den dagen han visat sig vara helt oförstående till att behandla andra humant. Tycker någon att det är okejj att misshandla någon annan, så tycker jag även att den personen är okejj att misshandla.

Att sedan gå vidare i frågan om vem som skulle uträtta denna "gengäldsmisshandel", och påstå att denna även är en förövare, är likadant som att tycka att domare och åklagare själva bör sitta i fängelse för att de utdelat fängelsestraff.

Jag hoppas att det framgått varför jag tänker som jag gör. Det handlar inte om att uttala sig i affekt, utan om ett för mig ganska logiskt resonemang: Det jag är villig att utsätta andra för, bör jag även vara villig att utsättas för. Vad är mer rättvist än det?

Tycker någon att det är okejj att misshandla någon annan, så tycker jag även att den personen är okejj att misshandla.

Att sedan gå vidare i frågan om vem som skulle uträtta denna "gengäldsmisshandel", och påstå att denna även är en förövare, är likadant som att tycka att domare och åklagare själva bör sitta i fängelse för att de utdelat fängelsestraff.

Jag hoppas att det framgått varför jag tänker som jag gör. Det handlar inte om att uttala sig i affekt, utan om ett för mig ganska logiskt resonemang: Det jag är villig att utsätta andra för, bör jag även vara villig att utsättas för. Vad är mer rättvist än det?

Bra skrivet, jag håller med dig till 100%. Ren och skär rättvisa.

Det krävs nog en störd hjärna på den som ska bruka våld på en annan människa, oavsett det sker som ett brott eller utdöms som straff. De flesta normala människor har spärrar, de som kan bruka våld på levande individer har förlorat sina spärrar.

Min fråga till er som tycker att personer som t.ex 42åringen som dödade ponnyn i detta fall är värda mer än offren...

Varför anser ni det? Är hans liv värt mer än ponnyns?

Om ni kom på någon med att förgripa sig på er häst, vad skulle ni gjort? Tyckt synd om brottslingen och snällt bett denne vänta tills ni tillkallar polis? För ta till våld mot stackarn för att få honom/henne att stanna kvar kan ni ju knappast göra..Han är ju värd mer än så.
Om ni ser någon förgripa er på er häst (nej, nu menar jag inte en veterinär som genomför en undersökning...)UTAN att ta till våld mot den personen säger mer om era värderingar än mina/liksinnade..

Om ni ser någon förgripa er på er häst (nej, nu menar jag inte en veterinär som genomför en undersökning...)UTAN att ta till våld mot den personen säger mer om era värderingar än mina/liksinnade..

Så du menar att du tex skulle slå ihjäl en annan människa och få ett långt fängelsestraff?

Det krävs nog en störd hjärna på den som ska bruka våld på en annan människa, oavsett det sker som ett brott eller utdöms som straff. De flesta normala människor har spärrar, de som kan bruka våld på levande individer har förlorat sina spärrar.

Eftersom detta aldrig kommer bli praktik i Sverige så tror jag inte att det är någon ide att lägga energi på att fundera ut Vem som skulle utföra detta. Och skulle det krävas så blir det en sak att lösa den dagen. Det finns så mkt konstigheter som är rättfärdigat av staten så att anställa "yrkesbödlar" skulle säkert gå det med om man bara vill. I USA finns ju sådana så varför skulle denna typ av yrkesmän inte hittas här?
Anser du det även vara sjukt av jägare, veterinärer och poliser att kunna avliva djur?

Personligen anser jag dock att de sjukaste hjärnorna tillhör dom som hittar på en sådan här handling från första början, följt av dom som tycker det är sjukligt att anse det vara logiskt att kunna smaka på egen medicin. Redan i sandlådan lär man sig den enkla regeln att kastar man sand får man sand kastat på sig - därför kastar man inte sand. Vad som händer när detta glöms bort i vuxen ålder vet jag inte.

Senast ändrad:

Så du menar att du tex skulle slå ihjäl en annan människa och få ett långt fängelsestraff?

Om jag bevittnade en händelse som övergreppet på ponnyn Silver så skulle jag antagligen bruka sådant våld mot förövaren att han riskerade livet. Om sedan vårt lands rättsväsende anser att det jag gjort är värre än våldet mot ponnyn, då skulle jag spotta dem i ansiktet och sitta av mitt straff. Jag tror att den allmänna opinionen skulle tycka att några års vård för sexförbrytare, och livstids fängelse för den som avbryter sexbrott, är ett skrattretande sätt att värdera våld. Det räcker för mig.

*kl*
Om man nu tycker att ett visst brott har för kort påföljd så hjälper det ju knappast att sitta på ett internetforum och skriva inlägg som går ut på att "eftersom påföljden är så kort så är det bättre att ta saken i egna händer, gärna hänga ut gärningsmännen så att kanske fler tar i med hårdhandskarna".

Borde man inte lägga energin på att försöka påverkar Sveriges politiker som faktiskt är ansvariga för Sveriges lagar?

Att avbryta ett brott är tillåtet däremot inte det du beskriver. Jag är inte säker på att den allmänna opinionen skulle tycka det mar fel med ett långt fängelsestraff för ett mord även om den mördade hade begått ett brott.
Det du beskriver är mer hämnd än att avbryta brottet.
PL

Skillnad på de fall kvinnan dräpt i självförsvar o de fall hon utfört ett planerat mord istället för att lämna mannen.
PL

Så du menar att alla som inte tycker som du bara försöker vara PK? Har argumenten tagit slut?
PL

Du menar alltså att så länge Sveriges lagar inte har ändrats, så får man inte uttrycka åsikter om vad som borde anses vara rättvist eller ej? Vad vet du om vad jag och andra framför för åsikter till beslutsfattare? Ska vi le och vara tysta under tiden?

Du får uttrycka vilka åsikter du vill men begär inte att jag skall låta bli att protestera när du förespråkar att man skall slå ihjäl folk för att du inte tycker att straffen är tillräckliga.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka