4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smurfoff

Trådstartare
Har haft min häst i 8 år, han är nu 15 år och han har aldrig visat pass.. utan alltid blivit riden som 4 gångare.. Har lånat ut honom till min kompis som ridit honom varje dag nu och tränat upp hans kondis och hon har nu fått fram pass i honom :eek: och den var ganska snabb med.. hon funderar på om hon ska träna fram passen, han har börjat passa mer och mer nu..

kan dom andra gångarterna försämras om man tar fram passen? tycker det är ganska fräckt att en häst som varit 4-gångare i 15 år nu har pass.

här e bildbevis:

tölt:
MOV08314.jpg

pass:

MOV08317.jpg

Sv: 4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

Ja det är verkligen konstigt han visar pass nu. Men den känns ju inte helt ren heller.....

NÅGON SOM VET HUR VI SKA GÖRA???

Träna bort eller fram?

Varje häst måste ju ha pass...:D

Om ni ska "träna bort" passen eller ej beror ju på. Flygande pass ska ridas med mycket FART och KRAFT, annars är det inget värt namnet. Lämpligen används en lång, plan raksträcka (inte ute i terrängen), boots kan behövas.

Är det så att hästen går i passtakt när du fortfarande kan hinna med att gå eller halvspringa bredvid, så är det snarare grisepass och den gångarten är normalt sett inte önskvärd. Har han rena gångarter annars eller tenderar han att blanda ihop dem ? Om han nu fått god kondition och tölten fortsätter att fungera fint så varför inte ? "Passa på !"... :D

Om den har bra sträck i passen så kan passen även verka lösgörande. Bootsa gärna med skyddsbots och go for it om ni alla, inklusive hästen, tycker att det känns bra! Gör det med måtta och glöm inte bort att hålla extra koll på de andra gångarterna!

Nej, man borde länga stiglädrena, sätta sig längre fram och trampa ner hälarna, då hamnar man mer i korrekt sits.

TS: Passen ser ansträngd och långsam ut, vill ni verkligen träna pass så ta hjälp av en duktig tränare så ni slipper reparera fyra andra gångarter sen.
Min ena kille är 4½-gångare, med god vilja kan man pressa fram ett steg pass men den är inte tillräckligt bra för att det ska vara lönt, det gör bara skit för de andra gångarterna.
Mammas häst ÄR femgångare, syns inte minst i galoppen, men hans vilja brister så det blir inget bra av den passen heller. Så inte heller där är det lönt, då hade vi bara fått galoppproblem.
Så bara för att hästne råkar ha pass betyder det inte att den är värd att träna, men om man ändå gör det ska man ha erfarna människor till hjälp som kan sitta korrekt och ge korrekta passhjälper.
Lycka till.

Jag tycker såhär... Om hästen har mycket liksom driv i sig så tycker jag absolut att passen är värd att träna fram :D. Men har hästen inte eld i baken så tycker jag att du ska avstå... För oftast, om hästen ska ha bra pass, så måste den ha detdär drivet! Eftersom att pass ska ha sväv och fart, så måste drivet finnas i hästen :)

ok han har inte riktigt krut i rumpan, han är en lagom pigg häst som kan vara lite extra pigg vissa dagar. är inte jag som fått han i pass, jag har inte ridit hon på 5 månader därav att han är utlånad till min kompis som rider han på bilderna

Om det där hade varit min häst så hade jag omedelbums tagit den ifrån den ryttaren........

För min del så sitter inte personen särskilt vettigt :crazy:

Däremot är jag inte insatt i islandshästars rörelser så resten låter jag vara osagt.

hon brukar rida honom barbacka då sadeln inte sitter bra (ska fixa en ny sadel) kan hålla med om att sadeln är lite långt bak och de ska jag påpeka till henne, men problemet är att han är så tjock så sadeln kasar fram direkt så kan va därför hon satt den lite längre bak..

och jag tycker verkligen inte hon har dålig sits! sitsen på bilden visar inte rättvisa.. både hon och jag har varit på island och jobbat och där berömde dom henne för hennes sits hela tiden.. hon är dock storhästryttare men har börjat me islandshästar nu...

Då använder man inte sadeln!
Kasar den fram så passar den inte hästen.

Och det där kallar inte jag "lite" längre bak.

den passa innan han blev tjock, många sadlar kasar fram om hästen är för tjock

Då byter man väl sadel?

Min nordsvensk har varit väldigt tjock på somrarna men då har jag sadlar att alternera med. Jag rider inte med en sadel som inte passar och skyller på att hon är tjock.

de jag sa ju?? att vi ska fixa en ny sadel till honom, hon rider han barbacka bara denna gången hon red med sadel.. shit vad folk ska klaga :S ska man ta tillbaka hästen för detta?? de va två ryttare som red honom, därav hon hade för korta läder på bilden för hon andra skulle bara filma när han passade..

Ni som inte verkar veta vad ni snackar om kan ju faktiskt bara hålla käften. För vi var på Island över vintern och nästan ALLA islänningar som var tjocka kasa sadlen fram på. OAVSETT vilken sadel hästarna har kasar sadlen fram och hästen har bukmage. Så är det och han ÄR kort i ryggen. Och sadlen ligger inte längre bak än den ska. För den ska väl inte ligga på halsen???

Sen att bilden visar dålig sits håller jag med om. Men det kan jag lovar att jag inte har annars. Har fått mycket beröm för både sits och ridning både på Island och när jag var i ett proffisionellt stall i Österrike.

Men som sagt folk som inte vet vad dom pratar om kan ju sluta bry sig. Det finns en anledning till att Islandshästar ska ha sadlen längre bak än andra hästar. Rörelsefriheten i bogen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 153
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 805
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka