4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

vad har du fått att han är travaktik ifrån? han har blivit tränad för tränare innan och då sa han att tölten va passaktig..

många tror att de är sadels fel att han passar, men han passar även UTAN sadel.. han har bara blivit riden me sadeln en gång, och de va en kort tjej som red honom först och hon andra hoppade upp för hon bara skulle visa pass, å då ble de att hon luta sig mer bak för hon hade för korta läder.. jag har sett henne rida honom annars med längre läder och då ser hennes sits inte alls ut så. ni kan inte dömma på en bild heller...

Vem syftar du på? Folk som svarar på frågor om råd, eller de som slår ifrån sig med näbbar och klor och bedyrar hur fantastiskt duktiga de är...?

TS + kompis: Jag står fast vid vad jag sade, just för att man inte kan bedöma sånt här på bild. Ta hjälp av tränare. Lättast för både er och hästen! Och, vilken sadeln ni än har, se till att inte sitta på bakvalvet, det är nog mycket det som gör att sadeln ser ut att ligger alldeles för långt bak. Sitt mitt i sadeln, och sträck på ryggen, slappna av i armarna.

Självklart de som klankar ner på hur hästen rör sig, sen hur sadlen ligger har en hellt annan femma. Tycker själv att den ligger lite långt bak, men kan ju kanske bero på att han har lite mage. Sen kan man ju tänka efter lite vad man skriver. Ingen vet vem som sitter bakom varje datorskärm, man kan ju skriva med omtanke ist för att kräka ur sig dumheter efter det andra. Vissa är vuxna och vissa är inte, men de som är vuxna borde veta bättre tycker jag. Ingen vet om det är en 12 årig flicka/pojke som sitter i andra änden och kan bli väldigt sårade. Så tänk innan ni skriver. Fast detta borde nog de flesta bukemänniskor läsa.

Jag rekommenderar att ni sadlar längre fram. Åker sadlen fram (som jag tror att den kommer att göra) så lägg på en svanskappa. Lycka till med era beslut

ni kan inte dömma på en bild heller...
Det var ju precis det du bad oss att göra, fast ang passen. :angel:

Självklart de som klankar ner på hur hästen rör sig, sen hur sadlen ligger har en hellt annan femma. Tycker själv att den ligger lite långt bak, men kan ju kanske bero på att han har lite mage. Sen kan man ju tänka efter lite vad man skriver. Ingen vet vem som sitter bakom varje datorskärm, man kan ju skriva med omtanke ist för att kräka ur sig dumheter efter det andra. Vissa är vuxna och vissa är inte, men de som är vuxna borde veta bättre tycker jag. Ingen vet om det är en 12 årig flicka/pojke som sitter i andra änden och kan bli väldigt sårade. Så tänk innan ni skriver. Fast detta borde nog de flesta bukemänniskor läsa.
Men lägger man upp bilder så får man tåla kritik!
Ser jag något som är uppenbart fel (en sadel på länden som exempel) så skriver jag vad jag tycker om det. Blir man sårad för det kanske man inte ska visa några bilder.

Jag rekommenderar att ni sadlar längre fram. Åker sadlen fram (som jag tror att den kommer att göra) så lägg på en svanskappa. Lycka till med era beslut
Eller så skaffar man en sadel som passar? ;)

Hade jag varit i er sits hade jag kontrollerat honom först av veterinär/ET och hittat en ny passande sadel till honom som även passar er!

Sen hade jag tillsammans med en islandshäst tränare haft en dialog OM man skall ta fram passen eller inte.

Det är inget vi på Buke kan sia om då vi varken sett dig/ägaren eller hästen IRL.

Önskar er lycka till i sadelletande och ev passträning.

Åsa

Ja om man läser mellan inläggen här anser jag att du har fått väldigt vettiga råd.
men lite upprepning av det jag tycker du ska göra då.
När det gäller passen, se till att hästen får gå igenom en veterinär undersökning. Min erfarenhet är att en fyrgångare börjar inte heltplötsligt passa utan anledning och tyvärr är anledningen i det vanligaste fallen inte positiv. oftast har de ont i ryggen eller någon annanstans i kroppen så att de därför provar avlasta genom att passa.
Är hästen helt frisk tycker jag att du ska ta hästen till en islandshäst tränare som kan bedöma om ni ska fortsätta jobba pass. Jag skulle gissa på att det kanske blir ett nej om hästen redan innan är passaktig i tölten av risk att tölten försvinner.
Någon kan juh redan förlänge sedan, när hästen var ung, tagit ställning till att inte plocka fram passen för att hästen kanske haft lite för mycket latterella rörelser och för lite "goo".

När det gäller sadeln måste jag säga att från början såg jag bara en sadel som ligger alldeles för långt bak men när du sedan visade på vart bogbladet är så kan man nog bara dra slutsatsen att sadeln är alldeles för lång oavsett hur tjock eller smal hästen är. Jag har en isis som är 133 han har en rygg på ca 45 cm de flesta islandssadlar är mellan 50 och 65(!) så en vanlig dressyrponnysadel är mitt tips nu när du ska till att leta sadel och, som någon skrev, med utbytbara järn så ni inte behöver byta sadel efter vikten.

Lycka till med passen och sadeln.

ps
det skulle vara kul att se några fler bilder och filmer men tror ärligt inte att någon ändå kan sitta över internet och säga huruvida ni ska plocka fram passen eller inte.

Senast ändrad:

Jag vet mycket väl vem både du och hästen är, flertalet tävlingar jag sett dig på har han varit mycket travtaktig.

kl

Det känns som om att man inte kommer någonstans med denna diskution, TS spärrar ut alla taggar och tar inte åt sig kritiken på rätt sätt.
Så är det att starta en tråd, men får helt enkelt räkna med att folk kommer med enka åsikter och tankar.

Det enda jag kan säga (det jag sa i tidigare inlägg) är att rida med en kortare sadel ett tag, och sedan prova att lägga passen igen.
Strunta i pass ett tag, koncentrera dig på att få hem hästen i fint skick, fixa ny sadel, rid regelbundet MEN STRUNTA I PASSEN!
Sen när du har ridit med sadeln ett tag, pröva lägg pass igen.
Går han bra då?
Ja då kan man nog börja om diskutionen, på en annan nivå.
Filma gärna då, eller ta många kort.
Träna för tränare, en duktig pass ryttare som kan se "live" om passen är något att ta fram.
Och som TS sa, han har inte så mycket motor.
Utan en ganska vanlig häst, men lagom motor, en passhäst ska ha enorm motor och frammåtvilja.
Det kanske man också ska tänka på?

Vad är det med människor egentligen, hört talas om KONSTRUKTIV KRITIK?

Inte försvinner väl tölten för att man plockar fram passen, däremot så är det skumt att han börjar passa nu efter så lång tid. Jag skulle (som nån sa innan) be en veterinär kolla så hästen inte har ont nånstans. Utöver det så håller jag med sneekkja, strunta i passen och fixa en ny sadel framförallt. Att rida barbacka är inte bättre det, vikten fördelas inte på ett bra sätt då.

Lycka till! :)

det är inte jag som har honom nu då jag har lånat ut honom, men han har visat pass-steg när jag red honom med. men han har inte blivit riden så mycket den senaste tiden. och nu har han börjat komma upp i kondition, han väljer inte passen själv utan den är svår att plocka fram. han väljer främst tölt. de är när han galopperar och man tar in honom då han lägger sig i pass.. jag kan inte förstå era anklagelser att ni påstår att han kan ha problem med ryggen, att han är halv osv.. Man märker om en häst har ont kan jag lova er.. Han blir mer och mer pigg ju bättre kondis han har fått och han har aldrig haft några problem. Jo en gång när han hade stått i regn och sen torkat så blev han öm i ryggen, och de märkte man direkt bara av att känna på ryggen.. och hon som lånar honom har kännt igenom honom och han har inte ont någonstans..

så bara för att en islandshäst som man trodde va 4 gångare, visar pass för man tränat fram de så har den altså problem med ryggen eller hälta? han töltar som sagt lika mycket som innan, passen är inte lätt att få fram men de går! Den har även blivit snabbare nu..

Konstigt att en känd islandshästtränare säger att hans tölt är passaktik medans vili säger att den är travaktig.. konstigt att tränare "säger fel" om sånt...

men sadeln har passat honom jättebra INNAN han blev tjock.. därför den kasar fram för han är tjock, han är som en tunna.. därav sadeln kasar. så ska låna och prova grannens sadel och se om den passar sen när han blivit smalare så sitter hans sadel bra igen. folk verkar inte förstå att de inte är lätt att ha sadel på en tjock häst. efter ett tag sitter man på halsen :S och de var så även på island med tjocka islandshästar, kvitta vilken sadel man hade så kasa den fram.. å de va endå 30 islandshästar vi red..

denna sadeln har han, hendi de rivel iceland

freeland.jpg

Åh den sadeln hade jag på min första islandshäst för 15 år sedan, finns den fortfarande?:D Minns dock att den var väldigt bekväm och låg bra på min häst iallafall.

folk verkar inte förstå att de inte är lätt att ha sadel på en tjock häst. efter ett tag sitter man på halsen :S och de var så även på island med tjocka islandshästar, kvitta vilken sadel man hade så kasa den fram.. å de va endå 30 islandshästar vi red..
Då har man fel sadel helt enkelt!

När min nordsvensk la på sig så köpte jag en bättre sadel.

men de känns dumt att köpa en ny sadel nu för han är tjock och sen när han går ner till "normalt" hull så har jag köpt en sadel , jag har inte så mkt pengar så jag kan göra de. är isåfall bättre att LÅNA en sadel och se om den passar,

Alltså AJ vad du låter arg. Vi säger inte att vi tror din häst kasnke har ont någonstans för att vi tror du eller din kompis är dåliga hästmäniskor som inte tar hand om hästen. Vi talar bara fakta att en 15 årig häst som heltplötslig börjar passa DÅ är det dags att bli misstänksam om något inte står rätt till. bara för att ni inte ser att hästen har ont betyder inte att han inte har det.
Det är bara ett vänkapligt råd. Låt en vett kolla igenom han. Hellre en undersökning för mycket än en för lite. Passandet kan vara ett tidigt täcken på något som kan bli mycket allvarligare senare. Det behöver inte vara så men bara det att det KAN vara något gör att JAG skulle ha kollat upp min häst. Inte behöver du skriva som om vi vore en bunt idioter för det heller.

Om du är så säker på att sadeln passade fint innan så ladda upp en bild på hästen med sadeln innan han blev tjock (eller en nu när han har sadeln i korekt läge utan ryttare, ryggen blir nog inte kortare för att han är tjock :p)då får du juh åtminstone tyst på diskussionen hur vida sadeln är för lång eller inte. Henri de rivel iceland är en kort sadel men det beror naturligvis också på viken tum sadeln har också.

När det gäller passandet så frågade du juh faktiskt om ni skulle jobba vidare med passen och jag antar att du ville ha andra svar en JA och NEJ. Skriver någon ett ja/nej nå bör man väl också förtydliga varför man säger NEJ eller varför man säger JA?

Det kan du absolut göra, ta då ut en sadelutprovare.

Det är inte heller bra att tvinga bak en sadel som inte passar, med hjälp av svanskappa eller förgjord. Däremot kan i vissa fall sadlar som passar bra glida lite och då funkar ovanstående alternativ.
Men oftast kan man hitta en sadel som passar även en rund häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 153
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 805
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka