Sv: 4-gångare som nu blivit 5-gångare!!
bara för man har en utprovad sadel betyder det inte att den passar....tyvärr
på 1 år avverkade jag 5 sadlar....
varav en var utprovad av mkt känd sadelprovare.
Jag betalar pengar för att ta ut en som ska kunna detta bättre än jag och man litar ju självklart på personen...
Sadeln passade enligt henne och jag köpte den.. men efter 2 månader började hästen bli stel reagerade på tryck för ryggen och började bråka vid galopp samt vid samling.
När jag började kolla upp sadeln så låg den som en brygga på henne den var på tok för rak för henne och låg enbart och tryckte på bak och framme vid bogarna!
Så jag fick sälja och red faktiskt barbacka i veckor innan jag hittade ny sadel.. de som var bra att rida barbacka var att man fick en jäkla bra balans=)
Nu har jag hittat en sadel som sitter som gjutet påhenne anläggningsytran ligger verkligen på hela sadeln när amn tar bort den efter ett ridpass.
Hästen går som aldrig förr och det är efter att jag köote sadeln som hon börjat utvcklas..
Så det har ett samband... dålig sadel ger symptom påatt nått är fel..
Bra sadel ger en häst som går bra=)
Ser dessutom att du har pessoabett.. jag har också använt den.. det var en innefluga för 10 år sedan alla hade sånt bett typ..
Men man viste inte bättre på den tiden och det är väl TUR att man lär sig nya saker... och en av de nya sakerna genom årena är att detta bett är skräp och borde förbjudas.
Din bror kan inte rida men då är det mkt viktigt att en sån nybörjareåtminstånde får ett par stigläder i rätt längd så den får en så bra balans som möjligt..
Stiglädrena på bilen är nästintill gaoppläderlängd.... skulle hästen bli rädd så åker han av poff eftersom han kommer inte ha en chans att hålla balansen där...
Många som har ridit stor häst inan de får över till isisar har förkorta stigläder eftersomde känner sig så stora.. men man är faktiskt lika stor på hästen oavsett stiglädrenas längd..Skillnaden är att med för korta kommer amn sitta så som på dessa 2bilder du lagt upp här i denna tråd.
Sadeln på bilden ligger och trycker på bogbladet vilket mkt väl kan vara orsaken till hästens plötsliga passande.
Att folk tror att hästen kan ha ont baseras påatt en häst på 15 år som inte har passat inan nu helt plötligt gör det..
Jag har en 4 gångare omhon om 11 år bara så där börjar med att grisepassa kommer jag ta ut VET påen gång... nått måste ju uppenbart vara knasigt..
Samma sak om hennes trav bara så där försvinner.. hon har ruskigt stark och fin 7ren trav och försvinner den så skkulle jag verkligen dra öronen åt mig och kolla upp vad som kan var fel..
Det är färför jag för riddagbok.. varje dag skriver jag vart vi ridigt hurlänge hur de gick och vad vi gjorde.. jag skriver upp små sår eller andra avvikelser..Då kan amn lätt bara gå tillbaksoch läsa när nått händer.. Blir hon halt och detta händer efter ett sadelbyte tåls de ju att pröva med att byta sadel först .
Jag vill gärna se en bild är DU rider