4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

När du säger att sadeln kasar fram nu, och ändå ser den för lång ut.
Hur blir det då när han är i normal hull, och ni lägger sadeln lägre bak i sadelläge?
Ligger den inte ännu längre bak då?

jag är inte arg. men vissa läser inte ordentligt. sa att han visat pass förut men de är inget vi har tränat fram.. har pratat med mer kunnigt folk också.

muu-1.jpg

(klaga inte på sisten, de är min lillebror som sitter på honom för bildens skull bara) och han är inte hästkunnig..

bara för man har en utprovad sadel betyder det inte att den passar....tyvärr

på 1 år avverkade jag 5 sadlar....:crazy: varav en var utprovad av mkt känd sadelprovare.
Jag betalar pengar för att ta ut en som ska kunna detta bättre än jag och man litar ju självklart på personen...

Sadeln passade enligt henne och jag köpte den.. men efter 2 månader började hästen bli stel reagerade på tryck för ryggen och började bråka vid galopp samt vid samling.

När jag började kolla upp sadeln så låg den som en brygga på henne den var på tok för rak för henne och låg enbart och tryckte på bak och framme vid bogarna!:crazy:

Så jag fick sälja och red faktiskt barbacka i veckor innan jag hittade ny sadel.. de som var bra att rida barbacka var att man fick en jäkla bra balans=)

Nu har jag hittat en sadel som sitter som gjutet påhenne anläggningsytran ligger verkligen på hela sadeln när amn tar bort den efter ett ridpass.
Hästen går som aldrig förr och det är efter att jag köote sadeln som hon börjat utvcklas..
Så det har ett samband... dålig sadel ger symptom påatt nått är fel..
Bra sadel ger en häst som går bra=)

Ser dessutom att du har pessoabett.. jag har också använt den.. det var en innefluga för 10 år sedan alla hade sånt bett typ..
Men man viste inte bättre på den tiden och det är väl TUR att man lär sig nya saker... och en av de nya sakerna genom årena är att detta bett är skräp och borde förbjudas.

Din bror kan inte rida men då är det mkt viktigt att en sån nybörjareåtminstånde får ett par stigläder i rätt längd så den får en så bra balans som möjligt..
Stiglädrena på bilen är nästintill gaoppläderlängd.... skulle hästen bli rädd så åker han av poff eftersom han kommer inte ha en chans att hålla balansen där...

Många som har ridit stor häst inan de får över till isisar har förkorta stigläder eftersomde känner sig så stora.. men man är faktiskt lika stor på hästen oavsett stiglädrenas längd..Skillnaden är att med för korta kommer amn sitta så som på dessa 2bilder du lagt upp här i denna tråd.

Sadeln på bilden ligger och trycker på bogbladet vilket mkt väl kan vara orsaken till hästens plötsliga passande.

Att folk tror att hästen kan ha ont baseras påatt en häst på 15 år som inte har passat inan nu helt plötligt gör det..

Jag har en 4 gångare omhon om 11 år bara så där börjar med att grisepassa kommer jag ta ut VET påen gång... nått måste ju uppenbart vara knasigt..

Samma sak om hennes trav bara så där försvinner.. hon har ruskigt stark och fin 7ren trav och försvinner den så skkulle jag verkligen dra öronen åt mig och kolla upp vad som kan var fel..
Det är färför jag för riddagbok.. varje dag skriver jag vart vi ridigt hurlänge hur de gick och vad vi gjorde.. jag skriver upp små sår eller andra avvikelser..Då kan amn lätt bara gå tillbaksoch läsa när nått händer.. Blir hon halt och detta händer efter ett sadelbyte tåls de ju att pröva med att byta sadel först .

Jag vill gärna se en bild är DU rider

Senast ändrad:

bilden e nog tagen för 2 år sedan.. har bara använt de 2 gånger.. och har läst om pessoabett och skulle aldrig mer använda de.. ÄNNU ett klagomål. de va sadeln inte bettet du skulle kommentera

som jag sa, min bror är längre än mig å de är mina läder, han skritta bara några steg, skulle bara ta en bild när han satt på hästen.. så han red knappast så kändes inte lönt att ändra läderna om han bara skulle sitta upp..

Det är för mig ingen ursäkt..såååå lång tid tar det inte att ändra stiglädrena......;)

Det var ju precis det du bad oss att göra, fast ang passen. :angel:

Men lägger man upp bilder så får man tåla kritik!
Ser jag något som är uppenbart fel (en sadel på länden som exempel) så skriver jag vad jag tycker om det. Blir man sårad för det kanske man inte ska visa några bilder.

Eller så skaffar man en sadel som passar? ;)

När bad jag jag er att komentera någon annans bild?? Du borde kanske läsa texter mer än en gång.

Jag kan inte säga åt andra vad de ska göra. Men som vuxna människor borde man tänka lite längre vad ens korta näsa räcker... Det kallas allmän hyfs. Du borde kanske pröva det?

Jag är sadelförsäljare, jag vet hur en sadel ska sitta.

Såg din bild på din sida. Kan inte säga att du är ett stjärnskott du heller...

Vilken sida skulle det vara? :crazy:

Jag vet att jag när jag var ung haft felaktig utrustning, liksom de flesta.
Däremot lär man sig och utvecklas hela tiden, förhoppningsvis ;)

Såg din bild på din sida. Kan inte säga att du är ett stjärnskott du heller...

Hörrö, sånna där låga personangrepp på sandlåde-nivå får du hålla på med någon annanstans än här på islandsforumet :mad:

Här HJÄLPER vi varandra :idea:

Den här tråden kanske borde låsas eftersom diskussionen inte leder någonstans tyvärr. Värkar mest leda till personliga på hopp.

Du kanske bör ta dina besserwisser fasoner någon annastans, vi försöker hjälpa här, det är ett faktum att sadeln ligger illa och att personen inte sitter bra på bilden vad ska vi säga? ska vi ljuga? vad vill man när man lägger ut bilder ber folk hjälpa och kommentera?

Vi kan ju bara kommentera utifrån bilderna...

Bara för man säljer sadlar är man inte bäst i världen på allt vad sadlar heter...

Konstigt att en känd islandshästtränare säger att hans tölt är passaktik medans vili säger att den är travaktig.. konstigt att tränare "säger fel" om sånt...

Du menar alltså att du aldrig märkt travtakt på denna häst tidigare?

nu fattar jagingenting.. nu helt plötsligt säger ju ägaren att tränaren sagt att hästen är passaktig!!!! Men då har ju denna 15åriga häst visat passaktighet innan??

Snurrigt värre börjar detta bli haha..

Vilken sida skulle det vara? :crazy:

Jag vet att jag när jag var ung haft felaktig utrustning, liksom de flesta.
Däremot lär man sig och utvecklas hela tiden, förhoppningsvis ;)

Din bukesida, du hoppar en nordsvensk av något slag

Klart man utvecklas med tiden och man ska hjälpa andra. Men sen så ska man ju alltid ta bukefalos med en nypa salt... Det är väl bäst att skaffa en privat tränare som man vet kan.

Du kanske bör ta dina besserwisser fasoner någon annastans, vi försöker hjälpa här, det är ett faktum att sadeln ligger illa och att personen inte sitter bra på bilden vad ska vi säga? ska vi ljuga? vad vill man när man lägger ut bilder ber folk hjälpa och kommentera?

Vi kan ju bara kommentera utifrån bilderna...

Bara för man säljer sadlar är man inte bäst i världen på allt vad sadlar heter...

Har jag påstått det eller? Jag är absolut inte bäst i världen, det är ingen. Men jag säger bara att jag vet hur en sadel ligger. Kan ju känna av hur passformen är, och det går inte att utge igenom bilder. Det är många faktorer som spelar in.

Jag tycker att många här är besserwissar. Även du.... Sen kan du väl läsa mer än en gång om man inte kan läsa ordentligt första gången. För hon bad faktiskt inte att kommentera sin brors sits...
:grin:

Hörrö, sånna där låga personangrepp på sandlåde-nivå får du hålla på med någon annanstans än här på islandsforumet :mad:

Här HJÄLPER vi varandra :idea:

Jag brukar inte vara så här. Men när folk är så här elaka och respektlösa så gör det mig arg.

Självklart försöker ni hjälpa till och det är snällt :)
Men allla försöker nog inte hjälpa utan bara kränka ner på andra människor

Sen har jag lika mkt rätt att vara här, lika mkt som er alla andra... Så skriv inte såna saker.

Det kan du absolut göra, ta då ut en sadelutprovare.

Det är inte heller bra att tvinga bak en sadel som inte passar, med hjälp av svanskappa eller förgjord. Däremot kan i vissa fall sadlar som passar bra glida lite och då funkar ovanstående alternativ.
Men oftast kan man hitta en sadel som passar även en rund häst.

Man tvingar inte bak en sadel med svanskappa , man håller den på rätt plats tills hästen gått ner i vikt.
Till en rund islänning med taskig manke kan det vara nästan omöjligt att få en sadel som ligger still. Den åker fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 153
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 805
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30