4 frågor...

lovehorses

Trådstartare
Hej!
Jag har lite frågor och funderingar som jag gärna vill ha svar på...

1. Vi funderar på att köpa en gård, gården är ca 1 ha stor. Det är ingen åker men det blir lite gräsmatta annars är det mest ner huggen skogsmark. Går det att ha två hästar på denna mark under sommarn?
Jag skulle göra så att jag stänger av marken i olika skikt så att de kan gå på lite i taget.

2. Skulle ni som markägare ge lov att hästar skulle kunna få gå på en av er mark? Har lite mark runt om huset som jag funderar på att fråga om hästarna kan vara där liet nu och då.

3. Vi funderar på att bygga ihop stall med garage, går det att göra så? Så klart blir det vägg där emellan. Jag tänkte så med alla lukter oväsen m.m.

4. Om vi köper denna tomt så måste vi bygga ett stall. Är det någon som har tips på ett billigt men ändå bra stall? Ni får gärna sätta ut bilder på erat stall. det skall vara för två hästar åtminstånde.

Blir väldigt tacksam för alla svar!!!!!!!!!!

Sv: 4 frågor...

1. 1 ha är väääääldigt lite, hoppas du är medveten om det innan, och 2 hästar behöver mer att röra sig på än man tror. Ska de dessutom gå där på sommaren så kanske man vill ha bete till dem också...

2. Vi har inte själva mark som vi kan arrendera ut men bor granne med en väldigt snäll bonde...Vi brukar en hel mosse han har, för han använder den inte själv, för lite hjälp med med å så där.

3. Ja, det funkar med stall och garage ihop. Så har vi det...fast foderkammaren är emellan stallet och garaget och sen är det väl isolerat men det ska inte vara några problem.

4. Ska du isf bygga stallet själv?? Vårt stall var klart i somras, plattan är på 140 m2 (stall med 5 boxar, foderkammare, sadelkammare, garage, och litet förråd) det kostade ca 600 000 att bygga. Varav stallinredningen ca 40 000 men som sagt till 5 boxar. Har tyvärr inga bilder på stallet men det är oljade furuväggar av stående spont, ljust och snyggt.

Lycka till iaf!!

Jag hade själv aldrig satt mig i den sitsen med så lite mark...
Det är möjligt att du kan "låna" lite av grannen, men se då till att alltid hålla dig väl med honom :smirk:
Hästar behöver få äta gröngräs på sommaren tycker jag, ett H. räcker inte långt...
Om du vet att du vill ha hästar i framtiden, leta efter ett annat boende, det finns ju andra ställen ;)
Det konstiga med hästar är nämligen detta: Att de på något sätt gärna blir fler och fler... :p

Lycka till

Jag skulle aldrig köpa en gård med bara 1 ha för att ha hästar på om inte:

det finns ridbana inom 5 min promenadavstånd

jag har skriftligt tillstånd (arrende el dyl) på sommarbetesmark i närheten, storleken beroende på vart du bor, men jag bor i norrland och mina 2 ha ogödslad gammal vall räcker till 2 hästar dåliga somrar, inte mer. Detta ska sträcka sig över en avsevärd tidslängd, din gård blir i princip oanvändbar för dig om markägaren efter 3 år inte har lust att förlänga kontraktet, detta behöver inte bero på dig utan kan bli pga ändrade bidragsregler etc.

Det absolut bästa är att själv äga de marker man har behov av, helst + lite till. Hästar tar mycket plats, och har man lite extra kan man ta in en inhysning och på så sätt tjäna in lite av kostnaderna.

Lycka till!

Mina vinterhagar är på 1 hektar, det räcker i nån vecka som sommarbete till 2 hästar. Så det skulle jag absolout inte vilja ha som sommarbete, är det dessutom lite hygge så växer det inte ordentligt. Så som vinterhage visst, men inte som bete...
Dessutom blir det lättrivet om man ska hålla på och stängsla om hela tiden, sätt upp ett ordentligt staket från början.

För ett tag sedan fanns här ett stall upp på disskussion, 4 boxar, inte så mycket mer än det, men med platta kostade det ca 40'000 kronor. Du får leta här inne, finns nog nånstans. Annars är det billigaste att bygga nån form av utestall, dock tycker jag det kan bli omständigt, sadel och foderkammare är ovärdeligt.

//E

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 186
Senast: Linda_A
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 326
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar