4- eller 5-gångare, hur veta på en oriden häst?

pinky

Trådstartare
Vansinnigt okunnig fråga, men jag är nyfiken och skulle behöva veta... :o

Kan man se på en häst i hagen, på vilka gångarter den väljer eller så, om den är 4- eller 5-gångare? Eller måste man kunna "sätta" gångarterna på den genom att rida/tömköra/annat kommando?

En häst som villigt väljer tölt i frihet, t.ex, kan man säga att den troligen är det ena eller andra?

Sv: 4- eller 5-gångare, hur veta på en oriden häst?

Man tittar också på vilka gener hästen härstammar ifrån, en häst som uppvisar en stark lateral redan i unga år behöver nödvändigtvis inte vara en femgångare. Många hästar är förmodligen femgångare med rids som fyrgångare, i vissa fall så är passen inte tillräckligt bra för att plockas fram och i andra fall kan det gå ut över de andra gångarterna. Passen kräver inte bara en stark lateral, jag vill även påstå att en bra femgångshäst även måste ha ett bra tryck i sina ben och för att få det krävs att den har motor och helst mycket sådan.:love:

Hm, det går alltså i princip inte att avgöra bara genom att titta på hästen i hagen, om man inte vet något om dess härstamning? ;)

Ser man flygande pass så går det ju att avgöra :p

Haha, jo, det förstår jag, men det lär knappast hända... ;)

Haha, jo, det förstår jag, men det lär knappast hända... ;)

Jomen visst händer det, jag har två avkommor som uppvisat ren pass i hagen. Min första avkomma använde passen när galoppen inte gick fort nog, en annan avkomma visade pass vid flertalet tillfällen under första året och nu växlar han som han vill mellan alla gångarter.

knapplån...

Min häst var ren fyrgångare tills han var 5, visade inga passanlag alls så en dag så bara la han sig i pass och gick en sträcka ganska snabbt, nu tävlar vi A klass i femgång och han får 6-6.5 för pass och har fått 8.5 på bedömning för passen, det trodde man inte från början :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 650
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 302
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar