4 års championat??

T

teammalmgren

undrar lite om hur det fungerar med kvalning.

Får vilken ras som helst kvala men i finalen är det bara dem som är breeders anslutna som får vara med?

Någon som ridit nått championat som kan berätta hur e lagt upp träningen och hur mkt det krävs av både ryttare och häst?.. osv

Sv: 4 års championat??

Hur pass öppet det är för olika raser vet jag inte, men hästen behöver inte vara breeders ansluten då championatet som finns för 4,5 och 6 åringar är för sig själva. Breeders är en del för sig med sina egna kvalregler m.m.

När jag red 4 års championatet så red jag bara några få tävlingar innan, dock debuterade jag 1,00 när jag skulle börja kvala (1,00 var kval höjden). Hästen hade dock tränat en del i hoppning, både löshoppning och uppsutten hoppning, fast lätta och roliga övningar.

Hejsan! För att kvala till 4-års championatet ska hästen ha pass och vara registrerad i ASVH. Kvalen går i 1.00 m och man ska rida tre felfria rundor för att kvala in till finalen.
Gå in på www.ridsport.se o kolla under tävlingar-regler sm.mm-unghästchampionat. Där står allt du behöver veta, finns även en länk till en sida där all info finns.
Om jag får vara lite nyfiken :) Har du tänkt att kvala nästa år? Vad har du för häst? Kul att veta då jag kanske ska försöka kvala. ;)

Men vilka går vidare från semifinalerna? är det ett visst antal med bäst resultat?. Förresten vad behöver man för licens som ryttare när man ska rida 4 års championatet?. Vad har ni för hästar skulle vara skoj att veta? =)

Ville bara undersöka saken lite.. har ev en som ska gå dressyren.. e : stanford.

Men hade ju velat att min skulle få gå han med, men han e ju fullblod och de får väl inte registreras i ASVH?

Först kvalar man till semifinalen genom att rida tre felfria rundor i 1 m. Sedan rider man semifinal och de bästa hästarna går till final. Till semifinal går alla 4-åringar som har kvalat, hur många hästar som går vidare till final beräknas procentuellt efter antalet starter i semifinalen. (Max 60 hästar)

Svenskt Avel o Sportchampionat (finalen) räknas som nationell tävling så man måste ha licens för det.

Jag vet faktiskt inte vilka hästar som får registreras i ASVH. Men jag hade en import som var hannoveranare/fullblod och hon registrerades i ASVH. Men det är säkert skillnad om man har ett renrasigt fullblod. Kolla på deras hemsida! :)

Jag har en tio-åring som jag tävlar hoppning på, men ska köpa en unghäst också.
Ska ner till skåne nästa helg och titta lite :) Ska bla. kolla på ett holländskt halvblod som kommer till Sverige nu i helgen, får se om det blir någon ny guldklimp! ;)

lycka till hoppas du hittar nått skojigt..

Jag var ner och hämtade min 3 åring för en månad sen.. Tyvärr är han nu fel ras :mad:.. Han besitter en ovanligt bra hoppförmåga, så vi få äl rida lite nationella tävlingar istället för att visa upp oss...

.

Tack, jag hoppas det :)
Synd, speciellt om han hoppar bra också. Men du har inte funderat på att rida championatet i fälttävlan då?
Där borde man väl få ha med fullblod, den grenen domineras ju ändå av fullblod..
Men jag har verkligen ingen koll på hur det ligger till med bestämmelserna i fälttävlan, så lyssna inte på mig :) Det enda jag vet att vad som krävs för att kvala är: antingen rida två debutanter med högst 20 fel i t.momentet, min 50 % i dress och max 4 fel i hopp. Eller rida en 1 m felfritt och en LC dress min 50%.
Nåt sånt! :)
Men gå in på Swede Horse Hemsida, tror det står där.. Lycka till!

Jag har i alla fall registrerat mitt fullblodsto hos ASVH

Direkt från födseln el har du bytt?
Hur gjorde du då och ca vad kostade det?

Jag registrerade henne där innan hon fick föl, vid 5 års ålder. Bara för att avkomman skulle bli godkänd.

Nej hon var reggad som fullblod hos galoppförbundet eller hur det nu är :)

Åh vad glad jag blir du har just räddat min dag:banana:..
Då får man väl hoppas att man fortfarande får göra så..

Ja, jag gjorde det för två år sen. Vet inte om det bara var för att hon är reggad som avelsto eller nått men reggad är hon i alla fall.
Jag är inte så bra på allt sånt där...:) Ring ASVH

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 169
Senast: Jadzia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar