4-åring med kotledsinflammation

MaRomer

Trådstartare
Så är det så att min ponny fått kotledsinflammation h. fram. Vila i 4 v, sprutad i leden och återbesök 28 juli. Sen går vi vidare efter det.

Hur har det gått för era unghästar som fått det? Har ni varit med om att en så ung häst fått det?

Hon är riden 4-5 dgr/veckan max 1 h åt gången. Hoppning på max 70 cm 1-2 ggr/veckan. Absolut inte överansträngd enligt tänare och veterinär, eller enligt någon annan. De kunde heller inte tala om ifall det är en ny eller gammal skada. Endast tävlad en 50 -cr.

Hon var inte heller halt när vi åkte in med henne. Med då hon blivit halt 2 ggr senaste månaden så beslutade vi oss att åka till klinik för att kolla upp det. Benet röntgades och inget hittades, inget fel alltså;)

Här hoppar hon en mur på 70 cm 2 dagar innan vi var hos vet:

31239713.jpg

31239712.jpg

Sv: 4-åring med kotledsinflammation

När hon varit halt så har det kommit över en natt. Och dagen efter det har hon inte visat något alls:/

Ingen som haft en unghäst med det eller som vet mer än jag vet?

Absolut inte överansträngd enligt tänare och veterinär, eller enligt någon annan.

Hur kan de vara säkra på det utan att veta orsaken till inflammationen?Kotledsinflammation är ju ett kvitto på överbelastning så någon form av överansträngning har ponnyn uppenbarligen utsatts för.

Jag har aldrig hört talas om såpass unga hästar som får kotledsinflammation om det inte är för att de är väldigt felkonstruerade i benen och faktiskt överbelastar sig själva genom att ridas normalt. Hur ser ponnyn ut i benen? Och framför allt hur skos ponnyn??

För att en 4-åring ska få kotledsinflammation behövs någonting vara riktigt fel. Det är liksom inte en överbelastningsskada som kommer av sig själv i den åldern. Det är någonting fel som gör att ponnyn fått inflammationen.

Sen undrar jag hur viloperioderna sett ut för ponnyn? När vilade den sist och hur länge?

Jag tycker det låter som väldigt mycket jobb för en så pass ung ponny?

Nu är jag ju inom travet men... 2 åringar har jag varit med om ett antal gånger behöver behandlas för ledinflammation. Samt min egen som vrickat kotan och överbelastat andra benet.
Sedan är det ju ofta så att unghästarna "orkar/vill mer än vad de egentligen orkar". (Alltså de blir fysiskt trötta men fortsätter av egen vilja eller ryttarens/kuskens) Om musklerna inte orkar så är det lederna som får ta mesta belastningen,- överansträngning-ledinflammation.

Man får hejda sig i unghästträningen och ta det långsamt,.. Vilket kan vara svårt med en ambitiös unghäst ;)

Jag tycker det låter som väldigt mycket jobb för en så pass ung ponny?

Tycker visserligen också att det låter som ganska mycket jobb för en 4-åring, men samtidigt behöver kotledsinflamationen inte bero på överansträngning. Kan även vara en vrickning eller liknande som inte fått vila utan arbete för att den inte upptäckts och då har leden inflammerat...

/Camilla

Tycker det låter som på tok för mycket jobb för en fyraårig ponny. När min stora var fyra gick han max fyra pass i veckan inte längre än 40 minuter. Skulle inte förvåna mig om det är en överansträngning.

Jag köpte en 5-åring för ett par år sedan som 4 månader senare fock hov- och kotledsinflammation. Eftersom jag hade haft honom så kort tid kan jag dock inte tala om vad det berodde på att han fick det, men det troligaste är överansträngning sedan tidigare. Han var importerad och jag vet inte vad han hade gjort innan han kom till Sverige. I hans fall så gick det i alla fall inget bra, utan resulterade i att vi fick ta bort honom ca ett år senare då han aldrig blev helt bra.

Jag tycker det låter som ganska tufft för en så ung ponny...

Inte för att kotledsinflamation behöver bero på överansträngning.. Jag vet tvååringar med kotledsinflamationer och dom bara gått i hagen...

Men för att få en hållbar ponny även i framtiden..., 4 år och redan halt klingar illa i mina öron (MEN man ska ju ta reda på varför också... som sagt det behööver inte vara ridningen men ofta är det ju det. Behöver inte vara överansträngning heller utan bara fel ridning, inte tillräckligt varierande träning osv 100 olika orsaker)

Jag har fått lära mig lite enkla riktlinjer som en ettåring tränar man en gång i veckan, en tvååring två gånger, en treåring tre gånger, en fyraåring fyra gånger osv...

Jag vet även en häst som hoppade 130cm med spricka i bäckenet och flera hästar som hoppar av ren glädje trots dom har ont för dom tycker det är kul! som senare upptäckts inflamationer på då de började vägra på tävling då spänningarna blev fööör höga..

Så är det så att min ponny fått kotledsinflammation h. fram. Vila i 4 v, sprutad i leden och återbesök 28 juli. Sen går vi vidare efter det.

Hur har det gått för era unghästar som fått det? Har ni varit med om att en så ung häst fått det?

Hon är riden 4-5 dgr/veckan max 1 h åt gången. Hoppning på max 70 cm 1-2 ggr/veckan. Absolut inte överansträngd enligt tänare och veterinär, eller enligt någon annan. De kunde heller inte tala om ifall det är en ny eller gammal skada. Endast tävlad en 50 -cr.

Hon var inte heller halt när vi åkte in med henne. Med då hon blivit halt 2 ggr senaste månaden så beslutade vi oss att åka till klinik för att kolla upp det. Benet röntgades och inget hittades, inget fel alltså;)

Här hoppar hon en mur på 70 cm 2 dagar innan vi var hos vet:

31239713.jpg

31239712.jpg

Håller med övriga om jobb i överkant - jag skulle inte vilja hoppa en så ung häst såpass frekvent. Dock beror det ju mycket på VAD för jobb med. Hyfsat kravlös uteritt på 1 h eller ett dressyrpass på bana i 1 h är ju extremt stor skillnad?

Men, något jag tänkte på och skule göra i ditt läge är att banta ponnyn. Den är inte fet, men den är i lite onödigt hull om den nu dessutom fått ledinflammation. Den är ju även i framvikt på den ridna bilden. Inte alls menat som kritik, men lätt hänt med de små, och om man då näter ofta/mycket kan det blir för mycket, med eller utan vrickning i botten (en vrickning borde dock märkts i det akuta läget).

Hur såg ledvätska och så ut? Rtg?

Ang om ngn annan haft, så jag har men då har ledinflammationen/-arna varit sekundära problem till annan skada. Och det har inte gått bra i slutändan tyvärr. Men som sagt, det har då varit sekundärproblem.

Sen som nämnts, så även unga hästar kan toka till det i hagen/annat. Min har, ironiskt nog tack vare att han rör sig 'för bra' lyckats justera sig ganska rejält bara av hagvila.. Överansträngt gaffelbanden, och sekundärt till det dragit på sig hovledsinfl BF :crazy: Så, det BEHÖVER inte vara för hård träning alltid, men jag tycker den är lite i överkant ändå om det inte är så att det är betydligt 'simplare' pass än man lätt föreställer sig =)

Jättesöt ponny förresten =)

Hade en gång ett halvblodssto som fick kotledsinflammation som 5-åring efter ca 1 års ridning. Rtg visade även pålagring (troligtvis från tidigare skada) köpte henne ohanterad som 4-åring och gick då ej att göra böjprov på så jag vet ej om hon egentligen hade böjprovs reaktion redan då.
Nåväl, även efter behandling var hon 3-gradigt halt efter böjprov, dock ohalt innan. Vet. menade på att hon förmodligen alltid skulle ha en rejäl böjprovsreaktion.
Såg mörkt ut, betäckte henne och sattes igång.

Hästen var sedan ohalt fram till 21 års ålder, då hon togs bort av andra skäl. Gick dessutom som hopphäst upp till 1.20 under några år. Det som fanns var 0,5 graders reaktion under några steg vid böjprov

Min häst (5 år iår) fick kotledsinflammation förra året, men hennes inflammation var inte huvudproblemet om man säger så utan kom efter att hon avlastat ett framben pga att hon hade så små hovar att hoven inte tålde nedslaget när hon sprang (alltså, för stort tryck på för liten yta), och därmed drabbats av läderhudsinflammation i ena hoven... och efter att ha avlastat detta så kom kotledsinflammationen som ett brev på posten.
Det var bara att läka ut som vanligt. Och hovarna har jobbats med så nu finns inga problem där =)

Men jag tycker nog som ett par andra nämnt, att det låter som lite hårt arbete för en 4-åring.

Köpte en 3-åring som hade kot och knäledsinflammationer båda fram. Ytterliggare inflammationer fanns även i ryggmuskulatur. Böjprovsreaktioner båda fram och även lindrigt på ett bakben. Då jag ej ägnar mig åt att låta lederna bli sprutade på unga hästar så röntgade vi, exportröntgen samt tornutskott. Fanns inget att anmärka på vid röntgen, så på veterinärens inrådan åkte vi hem och lät hästen vila i 6 månader. Därefter var hästen OK runt om och har fortsatt att vara det.

Normalt låter jag ej utföra böjprov på 3-4 åriga hästar, detta var dock nödvändigt och på den starkaste inrådan från veterinärerna. Undantagsfall som förhoppningsvis inte behöver upprepas.

Detta fall fanns det flera bakomliggande faktorer som orsakade inflammationerna. Olämplig ridning(hyperflexion) av föregående ägare, för hårda ridpass, ej passande sadel, etc. Veterinären var inte positiv till hästens hältor, men avrådde inte till ett köp utan tyckte att vi skulle avvakta och se hur det hela utvecklades. Skälet till att vi ej blev avrådda från ett köp var att vi visste vad som orsakat hältorna. Inflammationer utan förklaring på en unghäst är väldigt suspekt.

Denna häst tävlas nu framgångsrikt på den nivå som är tillåten för hästens åldersgrupp, kommer att gå högre dressyrklasser så småningom. Ger ett intryck av att vara en hållbar och sund häst, har inte tenderat att uppvisa några hälsoproblem sedan ovan nämnda tillfrisknande.

Är av den tro att många unga hästar arbetas för intensivt, och föredrar själv att låta hästarna vila mycket både i unga och äldre dagar. Vila behövs både för att det muskulära skall få återhämta sig, även för hästens leder. Vid en skada så tycker jag att det kan vara klokt att låta hästen vila ytterliggare en period mer än rekommenderat, för att vara på den säkra sidan.

2 gånger per vecka hade jag ej hoppat en 4-åring. Ser inget syfte till att göra det. Hade själv avrått å det starkaste att göra det då jag tycker att man skall vara noga med att inte slita onödigt på unghästarnas leder, skall trots allt hålla i många år. Hursom hade jag ej rekommenderat att rida 4-5 dagar per vecka upp till 60 minuter per pass.

Våra 4-åringar arbetas vanligtvis korta pass á 30 minuter cirka 3 dagar per vecka, och skrittas för hand ute i naturen den fjärde dagen. Fungerar allt som det skall göra så finns det inget skäl till att arbeta mer än så. Är undantagsfall som våra 4-åringar arbetas mer, då skall det ha gått riktigt dåligt och funnits något som varit i behov av omedelbar korrigering. Alternativt tävling.

Håller med övriga om jobb i överkant - jag skulle inte vilja hoppa en så ung häst såpass frekvent. Dock beror det ju mycket på VAD för jobb med. Hyfsat kravlös uteritt på 1 h eller ett dressyrpass på bana i 1 h är ju extremt stor skillnad?

Men, något jag tänkte på och skule göra i ditt läge är att banta ponnyn. Den är inte fet, men den är i lite onödigt hull om den nu dessutom fått ledinflammation. Den är ju även i framvikt på den ridna bilden. Inte alls menat som kritik, men lätt hänt med de små, och om man då näter ofta/mycket kan det blir för mycket, med eller utan vrickning i botten (en vrickning borde dock märkts i det akuta läget).

Hur såg ledvätska och så ut? Rtg?

Ang om ngn annan haft, så jag har men då har ledinflammationen/-arna varit sekundära problem till annan skada. Och det har inte gått bra i slutändan tyvärr. Men som sagt, det har då varit sekundärproblem.

Sen som nämnts, så även unga hästar kan toka till det i hagen/annat. Min har, ironiskt nog tack vare att han rör sig 'för bra' lyckats justera sig ganska rejält bara av hagvila.. Överansträngt gaffelbanden, och sekundärt till det dragit på sig hovledsinfl BF :crazy: Så, det BEHÖVER inte vara för hård träning alltid, men jag tycker den är lite i överkant ändå om det inte är så att det är betydligt 'simplare' pass än man lätt föreställer sig =)

Jättesöt ponny förresten =)

Ska se om jag svarar på det jag markerat nu;)

Ridningen kan se ut som så att hon går 4 dgr/veckan. Skrev ju att hon max går 60 min och 5 dgr veckan och hopp 2 dgr;) Uteritt i skogen som oftast, nått lättare dressyr eller hopp pass. Passen på bana är aldrig mer än 45 min inkl framridning och av ridning. Det händer kanske 1 ggr månaden som hon går 5 dgr. Men beror ju också på hur hon gått veckan innan!

Ponnyn står på Diet;). Jag har inte sett henne på några veckor så har inte sett detta fören nu! (Hon står ej i "mitt" stall.)

Röntgen såg bra ut!

Hon är väldigt aktiv i hagen.

Tror jag fick med allt;)

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört talas om såpass unga hästar som får kotledsinflammation om det inte är för att de är väldigt felkonstruerade i benen och faktiskt överbelastar sig själva genom att ridas normalt. Hur ser ponnyn ut i benen? Och framför allt hur skos ponnyn??

För att en 4-åring ska få kotledsinflammation behövs någonting vara riktigt fel. Det är liksom inte en överbelastningsskada som kommer av sig själv i den åldern. Det är någonting fel som gör att ponnyn fått inflammationen.

Sen undrar jag hur viloperioderna sett ut för ponnyn? När vilade den sist och hur länge?

Så ska vi se om jag kan svara här med;)

Hon är sedan hon kom hem från fodervärden endast skodd 2 ggr. (Innan dess vet jag inte riktigt) Ponnyn är bra skodd vad jag och veterinärer kunde se.

Nu när du sa det om benen så är hon faktisk inåt tåad h fram och har alltid varit! Men det syns endast om man lyfter upp hoven. Och syns inte i steget.

Viloperioderna var varit si och så då det har varit lite strul med ponnyn och ryttare. Närmsta långa vilan var i dec-januari på 6 veckor. Sedan vilade hon 3 v i mars och nu skulle hon vilat om 2 v och då vilat 4 v för att sedan vila 6 v i höst.

Köpte en 3-åring som hade kot och knäledsinflammationer båda fram. Ytterliggare inflammationer fanns även i ryggmuskulatur. Böjprovsreaktioner båda fram och även lindrigt på ett bakben. Då jag ej ägnar mig åt att låta lederna bli sprutade på unga hästar så röntgade vi, exportröntgen samt tornutskott. Fanns inget att anmärka på vid röntgen, så på veterinärens inrådan åkte vi hem och lät hästen vila i 6 månader. Därefter var hästen OK runt om och har fortsatt att vara det.

Normalt låter jag ej utföra böjprov på 3-4 åriga hästar, detta var dock nödvändigt och på den starkaste inrådan från veterinärerna. Undantagsfall som förhoppningsvis inte behöver upprepas.

Detta fall fanns det flera bakomliggande faktorer som orsakade inflammationerna. Olämplig ridning(hyperflexion) av föregående ägare, för hårda ridpass, ej passande sadel, etc. Veterinären var inte positiv till hästens hältor, men avrådde inte till ett köp utan tyckte att vi skulle avvakta och se hur det hela utvecklades. Skälet till att vi ej blev avrådda från ett köp var att vi visste vad som orsakat hältorna. Inflammationer utan förklaring på en unghäst är väldigt suspekt.

Denna häst tävlas nu framgångsrikt på den nivå som är tillåten för hästens åldersgrupp, kommer att gå högre dressyrklasser så småningom. Ger ett intryck av att vara en hållbar och sund häst, har inte tenderat att uppvisa några hälsoproblem sedan ovan nämnda tillfrisknande.

Är av den tro att många unga hästar arbetas för intensivt, och föredrar själv att låta hästarna vila mycket både i unga och äldre dagar. Vila behövs både för att det muskulära skall få återhämta sig, även för hästens leder. Vid en skada så tycker jag att det kan vara klokt att låta hästen vila ytterliggare en period mer än rekommenderat, för att vara på den säkra sidan.

2 gånger per vecka hade jag ej hoppat en 4-åring. Ser inget syfte till att göra det. Hade själv avrått å det starkaste att göra det då jag tycker att man skall vara noga med att inte slita onödigt på unghästarnas leder, skall trots allt hålla i många år. Hursom hade jag ej rekommenderat att rida 4-5 dagar per vecka upp till 60 minuter per pass.

Våra 4-åringar arbetas vanligtvis korta pass á 30 minuter cirka 3 dagar per vecka, och skrittas för hand ute i naturen den fjärde dagen. Fungerar allt som det skall göra så finns det inget skäl till att arbeta mer än så. Är undantagsfall som våra 4-åringar arbetas mer, då skall det ha gått riktigt dåligt och funnits något som varit i behov av omedelbar korrigering. Alternativt tävling.

Nu menar jag att detta är absolut max ridning. om hon skulle gå 5 dar så går hon max 3 dar veckan innan. 2 hopp pass kan det bli om det är tex på måndagen och sedan på söndagen. Sen kanske hon inte hoppas fören nästa söndag igen. Så det är väldigt olika. Skritt i skogen brukar det bli minst 1 dag veckan.

Jag tycker det låter som ganska tufft för en så ung ponny...

Inte för att kotledsinflamation behöver bero på överansträngning.. Jag vet tvååringar med kotledsinflamationer och dom bara gått i hagen...

Men för att få en hållbar ponny även i framtiden..., 4 år och redan halt klingar illa i mina öron (MEN man ska ju ta reda på varför också... som sagt det behööver inte vara ridningen men ofta är det ju det. Behöver inte vara överansträngning heller utan bara fel ridning, inte tillräckligt varierande träning osv 100 olika orsaker)

Jag har fått lära mig lite enkla riktlinjer som en ettåring tränar man en gång i veckan, en tvååring två gånger, en treåring tre gånger, en fyraåring fyra gånger osv...

Jag vet även en häst som hoppade 130cm med spricka i bäckenet och flera hästar som hoppar av ren glädje trots dom har ont för dom tycker det är kul! som senare upptäckts inflamationer på då de började vägra på tävling då spänningarna blev fööör höga..

Detta brukar jag också hålla. Nu står ju inte hästen hos mig och jag litar på att de får hjälp av tränaren. (Där de dessutom har hästen)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka