4-åring med kotledsinflammation

Sv: 4-åring med kotledsinflammation

Förstår det, ville dela med mig av vad jag tycker däremot. Vill inte spekulera kring varför din häst har inflammation, tycker det är överkurs att göra det via ett forum. Hur ska vi veta vad det kan bero på. Även hur dina ridpass är uppbyggda, underlag, hästens exteriöra förutsättningar och gångarter. Är så många faktorer som spelar in vid en inflammation.

Vissa gånger är det så enkelt som en vrickning som inte läkt ut ordentligt. Kanske är det så för er, det vore ett trevligt alternativ jämförelsevis. Vilket gradantal uppvisar hästen vid böjprov?

Förstår det, ville dela med mig av vad jag tycker däremot. Vill inte spekulera kring varför din häst har inflammation, tycker det är överkurs att göra det via ett forum. Hur ska vi veta vad det kan bero på. Även hur dina ridpass är uppbyggda, underlag, hästens exteriöra förutsättningar och gångarter. Är så många faktorer som spelar in vid en inflammation.

Vissa gånger är det så enkelt som en vrickning som inte läkt ut ordentligt. Kanske är det så för er, det vore ett trevligt alternativ jämförelsevis. Vilket gradantal uppvisar hästen vid böjprov?

Vet tyvärr ej grad då jag ej var med. Men hon knäade. Så antar det var ganska starkt?? Vet inte hur många steg dock.

Jag tycker absolut inte att arbetsbelastningen är för hård, däremot är vila jätteviktigt för en ungponny som dessutom växer. Nu får hon ju ofrivillig vila, men nu är det ju redan för sent.

Jag tycker att det är en konstig inställning att 4-åringar inte ska få gå mer än ett par pass i veckan. 4-åringar tävlas ju och visas på kvalitet. Givetvis måste de hållas igång och dessutom måste de ju utbildas! Men man lägger in lämplig vila, ofta.

Jag gör gärna så att jag rider i 3 veckor och sen skrittar jag bara ut en vecka eller så. Vad unghästar behöver är längre viloperioder dock. En vecka hit och dit är egentligen skitsamma. En hel sommar på bete är bra, eller 3 månader på vintern.

Däremot tror jag inte att det är överansträngning ppå grund av ridning i detta fallet. I så fall är ponnyn ingenting att fortsätta utveckla, eftersom hon inte håller för normal ansträngning!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V