4-åring, hur mycket träning?

trofé

Trådstartare
Har en 4-årig valack som jag rider, tömkör, löshoppar, går promenader etc. Hur mycket kan/bör/är lämpligt att träna honom? Är lite orolig att det ska bli för mycket då han inte vuxit klart än.

Han går på lösdrift, så almän motion får han massor av.

Sv: 4-åring, hur mycket träning?

Och jag skrev precis en liknande fråga angående min treåring. Man är ju så orolig att göra för mycket! Jag gör så med min treåring att hon rids (ibland löshoppas istället) 2 ggr i veckan, inte mer. Hon är stor ca 170 , jobbar alltid i rätt form, 30 min åt gången. Jag hade velat rida ut på henne lite mer än vad som görs nu bara. Hon har också precis haft en sommarvila på 3 mån.

En fyraåring hade jag jobbat 4 ggr i veckan. Två markarbetespass, ev med lite bommar, ett uteridningspass och så ett hopp pass. Ev bara ett hopp pass varannan vecka, då kan man ju lägga in ex tömkörnig eller en extra uteritt istället. Övriga dagar ska hästen slippa arbete helt.

Är hästen tävlad något? Har den haft sommarvila?

Varför paddock 3 dagar i veckan? Tycker det låter alldeles för mkt ifall den inte är så mycket riden. Uteritter främjar framåtbjudningen och man kan även arbeta i rätt form utan att springa runt i en paddock varv på varv. Tänk långa skritturer, backträning, ut på snåriga stigar så den lär sig lyfta på fötterna. Sen när den stärkt sig kan du rida i paddock 3 dagar i veckan:confused: även om jag inte förstår syftet med det på en sådan ung häst. Men det är ju jag det.

Det var bara ett förslag :) Sen sa jag ju att man kanske kunde byta bort hopp passet ena veckan mot en uterunda till. Då blir det ju två pass per vecka i paddock.

Jag vet inte heller vad ryttaren har för mål med sin häst, men många 4 åringar börjar ju vara ute på lite småtävlingar, och då behövs markarbetet.

Sen kan man ju avsluta markarbetespasset med att skritta av den ute en mindre runda.

Hästen är inte tävlad något än, jag rider mest distans, men även hoppning och dressyr. Och han är för ung för att starta distans.

Han har inte haft någon regelrätt sommarvila. Han hade däremot en peridod i våras, april ungefär, som jag red väldit lite då det blev så av olika anledningar. Kanske 2-3 ggr/vecka. Och inte alls långa pass.

Hur många gånger i veckan tycker du är lämpligt för en 4-åring? Tror inte du skrev det.

Och ang mål som någon skrev, målet är att ev starta någon distans nästa år och någon lättare hopp- och dressyrtävling. Vill inte gå för snabbt fram utan han får gärna ta den tid han behöver för att växa mm.

Man brukar ju ha som regel 3 ggr per vecka med en 3 åring, 4 ggr per vecka med en 4 åring osv. Men man måste ju också rätta sig efter individen.

Eftersom du mest är distansintresserad så kanske det inte är så dumt att lägga in fler uteridningspass? Jag är dålig på distans ska tilläggas, vet inte riktigt vad som krävs. Jag tycker nog att din häst gjort sig förtjänt av en längre vila dock, eftersom den inte haft det ännu i sommar.

jag rider min 4 ggr i veckan...oftast 1gång på utebanan, 1 gång i ridhuset o sen blir det skogen. sen kan det ju variera från vecka till vecka, kanske 3 pass på bana en vecka o sen bara ut nästa vecka. nu har jag inget problem med framåtbjudning i ridhuset, hon tycker det är skitkul, och det är ju det viktiga. övriga dagar blir det promenader, tömmkörning, ev att jag skrittar barbacka ca 15 min ist för promenad.

Ofta jobbar man unghästar litegrann i perioder, så om hästen hade matchats mot ett unghästchampionat el dyl ger man dem ofta en vila efter det. Ibland känner man också av när hästen är sliten och behöver vila helt. Då får de också chansen att smälta det den lärt sig.

Funderar på det där med att ställa av honom helt ett tag, kanske skulle göra det. Men hur brukar ni andra göra då, låta dem gå i hagen helt och inte göra något alls, eller går ni promenadet etc? Hur mycket skötsel? Självklart daglig visitation osv, men i övrigt. Och hur länge är det lämpligt att ge honom vila ca?

Jag har en femåring nu och i fjol ställde jag av honom någon eller några veckor då och då, märktes ganska tydligt när han kändes seg i kroppen...

jag tillämpar alltid varannan dag principen med en så ung häst dvs arbete varannan dag och vila varannan dag. arbetspassen kör jag så mkt det går ut i skog och mark för att framåtbjudningen ska bli naturlig. Mkt markarbete kan faktiskt göras i skogen så bana är inget måste enligt min mening...

Svarar flera i frågan ang padock/rida ute. Ridbana har jag ingen, så det blir bara när jag åker iväg kanske varannan vecka. Men har åkrara jag rider på ibland. Och bjudningen är det då aldrig fel på ;) Ute rider vi en del öppna, skänkelvikning, ryggning, framdelvändingar mm, så dressyren får vi med i skogen.

Men skulle gärna haft en ridbana med, men man får anpassa sig lite.

Ja men då är det ju ingen risk att du rider för mycket på bana :p Stubbfält är ju kanon att rida på.

Om du ställer av honom hade jag gett honom minst en månad och jag hade inte gjort något alls med honom, inte ens gått promenader. Daglig utevistelse med andra hästar är det bästa.

Anledningen att han ska vila helt är att han ska koppla av helt från utbildning och krav. Då kommer han att längta efter att börja jobba igen! Både psykiskt och fysiskt.

Tjo!

Jag har också en 4-åring, som pga arbetstider endast rids 3 ggr/vecka. Hon vilar helt 2 dagar/vecka och tömkörs, longeras, löshoppas eller promeneras i skogen resten. Mycket träning också på lydnad på marken (relativt nyinköpt) och allmänt mys. Funderar på att lägga 2 dagar ridning på "volten" och en i skogen- eftersom hon har minst 1 dag till med promenad i skogen och troligtvis 2 till när vi väl lärt henne tömkörningen:-). Målet är att köra in henne, men det får ta den tid det tar. Jag har inte det minsta bråttom med lilla pärlan, är nöjd om jag får dit lite mer muskler lagom till lämplig utställning i vår och att hon lyssnar på mina hjälper.. (egentligen tycks hjälper vara onödigt, hon verkar förstå mina tankar bättre..)..

/ Lavinia

Svarar flera:

Lavinia: Hm... Det där med överflödigt med hjälper, så tycks det vara ofta på min med ;)

sassiball: Kanske som sagt inte vore helt tokigt att ställa av honom ett tag ändå. Ska börja bygga stall hemma nu i dagarna, så då passar det egentligen fint att han får lte vila så hinner vi fixa stallet under tiden.

Till alla: Hur mycket nedtrappning krävs inför vila? Han har som sagt ridits 3-4 ggr vecka, 20 min - 70 min per gång, och så promenad/tömkörning/NH 1-2 ggr vecka.

Jag har en 4 åring, ett sto som jag köpte i somras. Då var hon väldigt mager och tunn. Hade gått på bete i 3 månader, men med på tok för lite mat. Jag rider henne 2-3 dagar i veckan. Max en dag i ridhus resten på stubbåker eller gammal vall. Tränar för tränare ca 2 gånger/ månad, lite varrierat hur lång tid det bli mellan. Då och då ställer jag henne en vecka när hon bara får ta det lugnt och busa med kompisarna. När jag rider rider jag dock alltid fokuserat, i form och tränar "grejer" och det blir ca 30-45 minuters ridning. Aldrig längre än så. Hon ska bli dressyrhäst och har tävlat en gång nu på hösten, som hon klarade utmärkt.
Nu är hon dessutom dräktig så det gör väl att jag tar det lite lugnare med henne. Jag tillhör den skalan som måste jobba också, och jag har ingen ridbana där jag bor så jag rider bara ute och detkan tyvärr bara bli de dagar då jag är ledig. Jag tcker inte att jag har någon annledning att skynda med henne. Jag har inget att "bevisa", hon behöver inte gå några championat osv, mer änkanske breeders längre fram.

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka