4,5 mån valp som löper?

Milosari

Trådstartare
min kollegas lilla valp har visst börjat löpa? det är en blandras mellan schäfer och cane corso så det kommer ju bli en rätt stor hund. jag har aldrig hört talas om att tikar kan börja löpa så tidigt. är det normalt eller bör han ta hunden till vet?

Sv: 4,5 mån valp som löper?

Jag har hört om "stora" hundar (ungefär BC-storlek) som varit 5 månader vid första löpet och det har inte varit något konstigt med det.
Men, är ni oroliga kan det ju vara bra att i alla fall ringa till veterinär och prata om det.

Jag tycker inte att det kan gå under "normalt" för en valp, som ska bli en så pass stor hund, så jag skulle definitivt i alla fall prata med en vet.

Oj, vad tidigt. Eller de tkr iaf jag. Min hund va 1,5 år innan hon löpte första gången och min andra va ca 6 månader tror jag.

hmm ja då var jag inte ensam om att tycka att det lät lite konstigt. jag ska ringa honom tipsa honom om att ta kontakt med vet. men vad kan det vara som ger liknade symptom som löp? alltså blöder lite och visar ökande intresse för andra hundar? kan det vara UVI och att intresset har mer med åldern att göra?

När löpte tiken (mamman till valpen)? Det låter tidigt men samtidigt har vi i bekantskapskretsen ungtikar som löpt som 6 månader gamla och det är raser som normalt inte löper förrän runt året - gärna över 12 månader. Det var inget onormalt utan mer lite ovanligt.

modern är vad jag har förstått importerad i vuxen ålder så jag vet inte om det går att få fram när hon löpte första gången. 6 månader är också ganska tidigt, men det är ju 6 veckor mer än den här tiken. kollegan går på valpkurs och skulle passa på att fråga nästa gång han ska dit. det är hans första hund så det kan ju vara så att hunden inte alls löper, utan att det är något annat.

Jag har heller inte haft egen vana talas om tik som löper så tidigt. Och hon gör nog rätt i, som du skriver, att uppsöka veterinär.

En bekant på hundklubben åkte in med sin BC-tik till veterinär för att den började löpa vid mitten på 5 månaders ålder. Som jag minns det var det en hormonell rubbning, likt den som mycket unga flickor också kan få. Jag minns inte exakt vad hon fick för detta, men hunden fick medicin.

Som du också skriver, så kan chansen vara relativt stor att det faktiskt just är så, att tiken inte löper - utan att det kan vara något annat.

Hoppas det ordnar sig för din bekantas hund!

Senast ändrad:

Det var lite tidigt. Det kan vara klokt att rådfråga veterinär.

OT, eller kanske inte, mer oroande än det ev löpet är hans val av förstahund :crazy:

jag var ganska förfärad när jag fick höra det, men han har hittat en bra instruktör och det går faktiskt åt rätt håll. båda föräldrarna ägs av ett vakthundbolag och modern (cane corso) är importerad för att kunna tjänstgöra i sverige. det borde alltså vara bättre föräldradjur än genomsnittet i en sådan här blandning. vi får se hur det utvecklar sig. han har i alla fall tillgång till många kunniga människor.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
498
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Vegansk efterrätt

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V