3 skimmelschampon - vilket är bäst?

Det spelar inte så stor roll bara det är blått/lila. Fiebings tycker jag är bra, det är inte så starkt.

I övrigt är det viktigt att tvätta ofta! Annars gror skiten verkligen fast. Tvätta svansen en gång i veckan och tvätta bort fläckar från pälsen så snart de uppstår så behöver du inga jättestarka schampon för att få hästen ren. Jod är cancerogent.

Till kroppen har jag ett annat schampo som jag tänker ta slut på först, men svansen tror jag inte vanligt schampo räcker till. Får hem hästen om några dagar och svansen är mer fuxfärgad än vit längst ner, troligtvis har den inte blivit tvättad på ett bra tag. Kan det vara värt att chansa på Veredus ändå eftersom det ska ta bort fläckar så bra eller är det smart att ta annat för att inte få blå svans?

Ni var ju ett par som har provat K9, är det sterling silver ni har haft? Känns det värt att köpa för att tvätta svansen?

Tack så mycket för alla tips, superbra :)

Jag skulle nog först och främst testa det silverschampo som finns att köpa i vanliga affärerna, det lila.
Det är skitbilligt. Det kan vara lite för lite pigment i men om det fungerar på just din häst har du ju sparat en hel del pengar på det.

Använder mest k9 sterling silver och veredus blue snow. Veredus har jag till svansen när den är extra skitig, svansen blir inte blå/lila om man bara sköljer ur det i tid. K9 använder jag både till svansen och kroppen. Jag kommer nog inte köpa veredus igen för jag tycker k9 funkar minst lika bra och man slipper den starka färgen på fingrarna. Älskar även balsamet från k9, vet inte om det gör så stor skillnad för vithetens skull men svansen blir mjuk och mycket lättare att reda ut!

Har även haft fiebings blue frost men tyckte inte det gjorde så stor skillnad.

Jag har försökt leta bland gamla trådar om skimmelschampon, men inte hittat riktigt svar på min fråga.

Jag ska köpa skimmelschampo men är lite osäker på vilken sort. K9 sterling silver är ett alternativ, men är det så bra som det sägs? Det är ju väldigt dyrt per ml. Sen Gallop skimmelschampo, det har ju ett bra pris, någon som provat? Sist - Veredus blue snow. Det har jag hört ska vara väldigt starkt och ska lukta spritaktigt, är det bra för hästarna ändå? Någon som har provat någon av K9 sterling silver, Gallop skimmelschampo eller Veredus blue snow?

Har använt K9 länge, både deras vanliga skimmelschampo och sterling. Tycker sterling är bättre. Har ej provat Veredus. Tycker inte Gallop är bra. Har även prova Fiebing blue frost, helt ok, Cowboy magic-inte så bra. Mitt komplement till K9 är Fiebing Horse saloon eller vad det heter. Drygt men inget skimmelschampo i sig. Även provat vanligt silverschampo i svansen men tyckte ej det hjälpte.

Har provat typ alla skimmelschampon men tycker vanlig citronsåpa gar smutsen bäst på min, jättekonstigt men välsigt billigt och luktar gott så jag klarar inte :D

det känns som om de flesta är överens om k9 sterling, så funderar på att köpa det :) Men undrar om någon har testat balsamet? Blir det någon skillnad och är det värt att lägga ytterligare 200 kr för att köpa det? Mest nyfiken :)

det känns som om de flesta är överens om k9 sterling, så funderar på att köpa det :) Men undrar om någon har testat balsamet? Blir det någon skillnad och är det värt att lägga ytterligare 200 kr för att köpa det? Mest nyfiken :)
Balsamet gör ingen skillnad färgmässigt, svansen blir dock lättutredd men använder du pälsglans så behövs det ju inte.

Jag har balsamet. Tycker det är jättebra, pälsen blir mer smutsavvisande, fläckar blir lätta att borsta bort osv.

Har också balsamet men tycker inte det gör varken till eller från när man använder pälsglans. Har Mirra shine i svansen och på bogarna :)

Mindre tillägg om jodopax som ngn nämnde var cancerogent ^_^, har det bara på nedre delen av svansen :), har lindade bakben och handskar när jag tvättar och hästen har redan hudcancer :p.
Men det är det bästa jag testat på brunst kleggig/ kiss färgad svans som inte blivit tvättad på år och dar.
Är dock sugen på att testa ketchup också :).

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 781
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har ett par gamla tretornstövlar, som jag använde väldigt flitigt när det begav sig. De är fortfarande de enda stövlar jag provat...
Svar
1
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar