3 skimmelschampon - vilket är bäst?

carriemma

Trådstartare
Jag har försökt leta bland gamla trådar om skimmelschampon, men inte hittat riktigt svar på min fråga.

Jag ska köpa skimmelschampo men är lite osäker på vilken sort. K9 sterling silver är ett alternativ, men är det så bra som det sägs? Det är ju väldigt dyrt per ml. Sen Gallop skimmelschampo, det har ju ett bra pris, någon som provat? Sist - Veredus blue snow. Det har jag hört ska vara väldigt starkt och ska lukta spritaktigt, är det bra för hästarna ändå? Någon som har provat någon av K9 sterling silver, Gallop skimmelschampo eller Veredus blue snow?

Använder verdus. Överlägset bäst av de jag testat!:)

Har dock inte testat övriga som du nämner.

Använder verdus. Överlägset bäst av de jag testat!:)

Har dock inte testat övriga som du nämner.
Och du upplever inte att det är för starkt? På vissa affärer får man med plasthandskar som ska skydda händerna vid tvätt:confused:
Väldigt bra på att ta bort gult i alla fall? Det är nästan det schampot som känns som det bästa mot fläckar:D

Jag har bara använt det till svansen ännu. Och med tanke på hur effektivt det var och plasthandskarna som följde med så har jag ännu inte använt det till resten. Nån annan kanske har bättre koll på hur det fungerar till pälsen?

Jag har bara använt det till svansen ännu. Och med tanke på hur effektivt det var och plasthandskarna som följde med så har jag ännu inte använt det till resten. Nån annan kanske har bättre koll på hur det fungerar till pälsen?
Sen har jag läst att någon fick lila häst av att det satt i för länge, hur länge har du i det? Tveksamt om jag vill råka få en my little pony när jag bara vill få bort det brungula ur svansen ;)

Jag har försökt leta bland gamla trådar om skimmelschampon, men inte hittat riktigt svar på min fråga.

Jag ska köpa skimmelschampo men är lite osäker på vilken sort. K9 sterling silver är ett alternativ, men är det så bra som det sägs? Det är ju väldigt dyrt per ml. Sen Gallop skimmelschampo, det har ju ett bra pris, någon som provat? Sist - Veredus blue snow. Det har jag hört ska vara väldigt starkt och ska lukta spritaktigt, är det bra för hästarna ändå? Någon som har provat någon av K9 sterling silver, Gallop skimmelschampo eller Veredus blue snow?

Jag gillar inte Veredus. Har du en häst med tunn päls blir hästen lätt blå då huden färgas av det blåa (mina händer är blåa i dagar efteråt). Men använder du det bara på ex vita ben är det ok. Jag tycker K9 fungerar över förväntan, hästarna blir mycket mer vita än med ex Veredus och missfärgar inte, men är dyrt. Annars tycker jag Effols sprayshampoo White Star är bra, men luktar inte så gott (typ badrums- eller golvrengöring).

Jag tycker k9 fungerade bäst.

Min blev heeelt blå av veredus. :angel: Späd ut det väl i en hink innan om du bestämmer dig för det.

D
Jag gillar inte Veredus. Har du en häst med tunn päls blir hästen lätt blå då huden färgas av det blåa (mina händer är blåa i dagar efteråt). Men använder du det bara på ex vita ben är det ok. Jag tycker K9 fungerar över förväntan, hästarna blir mycket mer vita än med ex Veredus och missfärgar inte, men är dyrt. Annars tycker jag Effols sprayshampoo White Star är bra, men luktar inte så gott (typ badrums- eller golvrengöring).
Då låter det som att man ska skippa det till pälsen på en nyklippt vit tävlingshäst ;) Känns som om för många har fått blåa hästar för att jag ska våga prova...

Men k9 tyckte ni var bra? Det är bara så himla liten flaska, tar den slut väldigt fort?

D

Då låter det som att man ska skippa det till pälsen på en nyklippt vit tävlingshäst ;) Känns som om för många har fått blåa hästar för att jag ska våga prova...

Men k9 tyckte ni var bra? Det är bara så himla liten flaska, tar den slut väldigt fort?

Den tar slut väldigt fort ja.

Jag är jättenöjd med Absorbine show clean, min skimmels svans blev kritvit med den, och den lämnar inget lila. Tvättade med vanlig schampo innan och därefter show clean, då räckte flaskan i typ ett halvt år till häst som tävlades minimum 1-2 gånger i mnd.

Att ha handskar till dessa blålila schampon är ju för att man inte ska bli blå om händerna. Det är bara pigment som ska neutralisera de gula tonerna. Det är ju inget farligt eller frätande.

Jag kör med vanligt på kroppen, jodopax för svansen, sen en fläckborttagning för kiss och Gräs fläckar. Potatismjöl i ansiktet.

Tycker att de flesta skimmlar håller sig relativt vita med ordentlig borstning.

Det bästa jag har använt heter Quicksilver, men såg nu att en flaska går på 329,-..
För extra effekt är dom som är lila/blåfärgade bättre i alla fall tycker jag. Skulle vara kul och prova K9 men nu har jag ingen vit pålle längre :(

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 781
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har ett par gamla tretornstövlar, som jag använde väldigt flitigt när det begav sig. De är fortfarande de enda stövlar jag provat...
Svar
1
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar