3 mån., hur länge ensam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 913

Corax

Trådstartare
Jag har en hingstunge som nu är tre månader. Han är i sin bästa trotsålder och därmed rätt jobbig att ha med sig just nu. :smirk: Mamman stör sig rätt mycket på honom också.
Jag har provat att lämna honom kvar i hagen med de övriga hästarna och det fungerar strålande.
Men frågan är hur länge jag kan lämna honom själv som mest.
Finns det någon "regel"?

Sv: 3 mån., hur länge ensam?

njä, det finns ingen regel direkt.
Du får nog i första hand gå efter hur stinn stoet blir, hon lär behöva dias ur ganska ofta för att slippa juverinflammationer....

Vi lämnar idag våran 3.5 månaders stoföl ca 2 timmar i hagen, medans mamma rids. Hon rids inte 2 timmar men alltsomallt rör det sig om ca 2 timmar.
Iom att stoet rör sig så är det inga problem med juvret o fölis säger ingenting om att mamma är borta.
Hon är fullt trygg med de andra stona o sina fölkompisar.

Det verkar inte vara någon fara faktiskt. Hon har varit lika (o)spänd i ljuvret när vi går tillbaka till hagen som hon var när vi gick därifrån. Men hon har aldrig haft stor mjölkproduktion...
Hittills har vi varit borta upp till 2 ½ timme. Det är en bit att gå från sommarhagen så det tar sitt lilla tag.

Tack för svaren båda två!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka