3 kg (jul)skinka - vad göra?

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, när 3 kg julskinka reas ut för 19,90 kr/st och man är trött på julskinka - vad gör man då om man handlar en kluns?

Har ni några goda recept på lut?
 
Sv: 3 kg (jul)skinka - vad göra?

Ugnsbaka, men skippa griljeringen. Skiva upp och frys i portionsförpackningar som smörgåsmat eller i småbitar till pyttipanna, soppkött eller grytor.
 
Sv: 3 kg (jul)skinka - vad göra?

Mamma brukar bjuda på nåt som liknar flygande jakob när det blivit julskinka över, det är kalasgott :) Om man gör en stor ugnsform så räcker det iaf till vår familj på 12 personer.

Skiva skinkan och lägg i en ugnsform och häll över en blandning av vispgrädde & chilisås, stö över riven ost och gratinera i ugnen. Gissar på 220 grader i 15 min kanske?
Serveras med tex ris och sallad :)
 
Sv: 3 kg (jul)skinka - vad göra?

Använd den som kassler!

Kasslergratäng är gott:

Gör en vanlig potatisgratäng, men varva in tärnad kassler och skivade färska champinjoner efter behag. Mycket vitlök!
 
Sv: 3 kg (jul)skinka - vad göra?

skiva och gör skinksås till pasta.. typ skinktärningar, purjo-, gul + vitlök steks/bryns i panna, sedan i med mjölk och redning, kryddas efter behag.

även gott till gryta, på macka osv.. men jag skulle som sagt skippa gratineringen till det mesta.


annars är det ju gott med kall skinka (om den redan är kokt och gräddad) i sallader också.
 
Sv: 3 kg (jul)skinka - vad göra?

Om den inte varit fryst så frys in den och plocka fram den när det börjar blåsa ljumma vindar ute. Kanongott med kokt potatis och mimosasallad till :d. Brukar ha det som midsommarmat ibland.
 
Sv: 3 kg (jul)skinka - vad göra?

Hundmaten kostar 57 kr kilot för oss, synd att de inte klarar skinka, annars hade det varit billigare (fast hade de klarat skinka hade vi inte behövt specialmaten, och då hade den vanliga hundmaten inte kostat 57 kr/kg och hela min tankegång hade varit helt off :))
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 715
Senast: fejko
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 614
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 009
Senast: Lime
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
9 140
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp