3 domare, hur ska man förstå?

break_a_leg

Trådstartare
Alla domare brukar ju säga att: vi dömer efter TR och att ekipagen får en objektiv bedömning av sina ritter. Men när det då är tre domare, hur kan det då vara milsvida skillnader på poäng och placeringsmässigt mellan domare?

Naturligtvis förstår jag att domarna ser olika saker beroende på var de sitter, men det ska ju inte ge så stora skillnader som 30-40 poäng kan jag tycka.

Eller?

Samtidigt så ser man ju att enbart en domare inte heller är speciellt rättvist, det ger ju bara en domares åsikter;).

Det finns ju några användare som är domare här inne, ni kanske kan förklara vad som diskuteras efteråt när det domarna är väldigt oense.

Sv: 3 domare, hur ska man förstå?

Det är bara att acceptera när det gäller bedömningssporter.;)

Det blir ju ett mer rättvist snitt än om det bara är en.

Tror att det jämnar ut sig, än om man ena gången blir bedömt högt( för) eller tvärtom.

Det skulle ju aldrig funka om de skulle diskutera ihop sig om varje moment.

De kollar ju resultaten efteråt o brukar diskutera stora skillnader.

Jag har ju varit på en hel del tävlingar, skrivit åt domare - men jag blir ju inte klokare för det. Det jag känner efter den senaste tävlingen där det diffade en hel del - domarna var iaf rätt lika när de gällde ekipagen som kom på den nedre delen av resultatlistan ;).

Det kanske är lätt att se det som är dåligt men svårare att ha samma skala på det som ser skapligt ut?

Visst dömmer domarna lite efter sin egen mall...sist jag red för 3 dommare tex, fick jag en 9:a av en, en 6:a av en annan och en 8:a på samma moment.... 65% och plac av två, men 57% och bottenskrapet av en tredje...

Tycker även att det händer att man ser tex bara smäckra och högstälda modeller på pallen, trots att det i startfältet finns en del pansarvagnar som annars brukar placera sig i samma startfält.

Att de ligger olika(vissa högre vissa lägre) är helt ok, det har ju med tolkningen av TR att göra, men man ser ju relativt ofta, även på högre nivå, att det skiljer ganska mycket i placeringar. Och då måste ju dommarna lägga in egna värderingar. Eller så är TR otroligt svårtolkat;)

Efter att ha varit åskådare i Björbäck i går undrar jag detsamma!

Dessutom har jag alltid undrat om inte män bedöms snällare än kvinnor och efter helgen konstaterar jag att det är så, för hur annars kan man rida på över 64% i Prix St George och inte klara av ett enda!!!! rent byte ????????????? och komma före ekipage utan missar. Hästen var sen i varenda byte med bakbenen såväl dom vanliga som i serierna.
Män kan ha massvis med missar jämfört med tjejerna utan att det verkar märkas i protokollet :crazy:

Efter att ha varit åskådare i Björbäck i går undrar jag detsamma!

Dessutom har jag alltid undrat om inte män bedöms snällare än kvinnor och efter helgen konstaterar jag att det är så, för hur annars kan man rida på över 64% i Prix St George och inte klara av ett enda!!!! rent byte ????????????? och komma före ekipage utan missar. Hästen var sen i varenda byte med bakbenen såväl dom vanliga som i serierna.
Män kan ha massvis med missar jämfört med tjejerna utan att det verkar märkas i protokollet :crazy:

jag var också där som åskådare och såg precis samma som du,. och jag förstår inte..

fasst jag är inte säker på att det har med kvinnor eller män att göra, men äh. jag vet inte.;)

Ja du, det undrar jag åxå....
själv hade jag just drygt 30 poängs skillnad mellan högsta och lägsta domare i helgen, och då undrar man ju om de har sett samma ritt :confused:
mest förvirrande tyckte jag att betygen på allmäna intrycken var...hur kan en domare sätta 7a på framåtbjudning och en 5? Vi pratar ju här om "ganska bra" vs knappt godkänd...samma grej på sits och inverkan btw.
att betygen blir olika på rörelser har man iaf lite mer förståelse för - den som ser ex ett enkelt byte från sidan ser "bara" övergångarna, medan den som ser det rakt framifrån även ser om det är rakt osv

Vi råkade ut för lite samma sak som du gjorde, då börjar man ju liksom undra...

Jag har 2 såna antifavvisdomare som även dömde samma häst med annan ryttare med 30 poängs skillnad-sämre då förstås än övriga.

När en av dessa dömer ensamt- vet man innan ritten vad som komma skall. Fick vid min enda kanonritt 63.5 av en av dessa, vilket borde ha varit närmare 70% med ngn annan.
Att domarna ser lite olika beroende av sin position är en sak.
fick 4,6 o 7 på en bytesserie en gång- vad betyder det:confused:
Riktigt dåligt eller sisådär bra. Alla var rena med bra rytm.

Det är nog bara att bita i det sura äpplet o försöka att rida bättre:angel:

Det är nog bara att bita i det sura äpplet o försöka att rida bättre:angel:

Visst är det så. Vi (jag red ju inte ens) är inte missnöjda, det var hård konkurrens, alla ryttare var äldre och ponnyn har varit hos oss i två månader.

Jag blir bara förvånad över att domarna i den här klassen var så oeniga. Det var flera ekipage där man undrade om de öht sett samma ritt.

Som så ofta i kvinnodominerade områden, killar höjs till skyarna bara för att dom finns:angel:

Det värsta jag varit med om är en gång när en domare satte 57% och en annan 72% på samma ritt:confused::crazy:. Då var jag inte speciellt glad faktiskt. Även om det är en bedömningssport.

Då blir det liksom svårt att förhålla sig till vad som är bra och inte :confused::crazy:

Kanske hamnar lite OT nu men så tycker jag överlag att det är på de flesta dressyrtävlingar, att domarna gärna dömer ner ekipagen och stundtals kanske inte ser till helheten i momentet man utförde.
Nu menar jag givetvis inte att jag rider så bra så jag ska ha 7-8-9 or på allt man gör, men domarna idag har ofta svårt att använda sig av hela betygsskalan. Endel mer endel mindre, vilket oxå visar sig när man rider för tre stycken. Det skiljer ofta flera procent mellan de tre.. Konstigt..

Alltså - det är ju så.

Hur eller varför kan jag inte förklara men just det är ju anledningen att det ska vara 3 domare. En domares personliga,
åsikter eller subjektiva bedömning ska inte göra lika stort utslag som om denna dömde själv.

Så det är ju inte bara pest och pina - var glada att resultatet i alla fall slås ut.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664
J
  • Låst
Dressyr Är det fler än jag och min vän som tycker att domarna dömer rätt snålt på regionala tävlingar i ex La upp till Msv? Att man får en sexa...
Svar
1
· Visningar
956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka