3-årsttest

bonzie

Trådstartare
3-årstesterna börjar ju vara avklarade på en del ställen i landet, har ni varit där och tittat?
Sett några stjärnor?
Ni som har visat era hästar/uppfödningar hur har det gått?
Någon hingst/hingstar vars avkommor imponerat/varit en besvikelse?

berätta berätta :banana: :banana:

Sv: 3-årsttest

Jag ska visa mina nu den 15/5.

Stoet borde inte visas för hon har börjat växa bak igen! Nu kan hon inte galoppera i annat än korsgalopp för att hålla balansen och vi ska inte prata om hoppningen....... Tjejjen som lagt ner allt arbete på henne vill så gärna visa henne ändå så det blir vär en klass IV i både hopp o dressyr.

Hingsten hoppas jag mycket på... men det sa jag om hans helbror på fölmönstringen oxå förra året (han blev kronobergs sämsta föl!)

Jag återkommer på måndag med resultet! Ska även hjälpa till hela helgen så jag kommer att ha sett de flesta pållarna som visas i Tingsryd.

Lill / Stall Nöbbeled

Ska du verkligen visa henne då? Resultatet följer henne hela livet, speciellt på ston. Det är bättre att avstå än att få usla poäng, speciellt om du tänker sälja eller om hon någon gång ska betäckas. Nästa år kanske hon har vuxit klart och du kan visa henne på kvalitetstävlan istället.
Bättre inga poäng alls än dåliga poäng. :smirk:

En av våra uppfödningar skulle ha startat på Strömsholm i helgen, men ägaren valde att stryka honom eftersom han är så stor och hon siktar istället framåt mot nästa år.

Senast ändrad:

Hm, jag var i Örebro och ska sanningen fram var det ingen som _riktigt_ imponerade på mig. Ingen liksom WOAW-känsla (utom den jag var där för att titta på då, men då är jag jävig...).

jag var också i örebro och kan hålla med om att det inte var några riktiga diamanter... enligt min åsikt! den häst som hade klart mest utstrålning var efter briar. men smaken är som baken! :)

Var på strömsholm nu i helgen, jag hade rätt bra koll på en del av de som visades redan innan. Min favorit (följt honom sen tidigare) fick hoppdiplom och blev klass 1 gångarter, de funtade på att ge honom 10 påtyp men det blev 9 tyvärr. 9 påtraven också..han heter Donn, efter Dionysos.

Visst var det några pärlor, men det var väl inte strålande klass på de som ställde upp direkt.

Sen en annan sak, jag tycker det är ett jädra oskick att hålla på att jaga på hästarna med pisken så hysteriskt som det görs i vissa fall. Okej om ägaren bett om det särskilt, men annars- nej tack. Vad är poängen med en jagad galopp, det är väl en balanserad man vill se? :confused:

Dessutom lär ju hästarna bli mentalt trötta snabbt av att bli "hetsade", och då finns det ju inte så mkt energi kvar till själva sprången.

sthlm23 skrev:
Sen en annan sak, jag tycker det är ett jädra oskick att hålla på att jaga på hästarna med pisken så hysteriskt som det görs i vissa fall. Okej om ägaren bett om det särskilt, men annars- nej tack. Vad är poängen med en jagad galopp, det är väl en balanserad man vill se? :confused:

Dessutom lär ju hästarna bli mentalt trötta snabbt av att bli "hetsade", och då finns det ju inte så mkt energi kvar till själva sprången.

Säg det till domarna som dömde i Örebro..... :smirk: :crazy:
Håller med dig.

knapplån!

var i gävle igår o visade ett sto e. guiness.
hon var spänd som en stålvajer o d gick inte alls bra.
poäng raden blev 887876 och 5-6 hoppning .

var 3 hästar som skiljde sej ur mängden.
den med bäst gång var utan tvekan ett sto e. Carano-Flemming-Lucky boy(?)
fick ihop 50 poäng som dressyrtalang.
hoppa kunde den oxå.

Den som vann hoppningen tror jag var e. prestige! fick iaf 9-9 löshoppning.
såg tyvärr inte när den hoppade.
var några andra som oxå hoppade bra men domarna var inte givmilda.

Jag ska kolla i Varberg på deras treårstest :) Nu den 14-15 :D

Visade min i Åstorp igår. Gick tyvärr inte alls som jag hade hoppats. Löshoppningen blev en katastrof - tråkigt eftersom träningen gått riktigt bra på slutet - med resultat att han var helt slut till exteriörbedömningen och inte kunder visa gången alls.
Gång: 877778
Hopp: 33... Får de ha hindren från utgången? Kändes i alla fall onödigt! Kraschade och ville inte hoppa igen.
Plus på ridprovet i alla fall och en mkt trevlig domare som gav lovord inför framtiden och gillade hästen. :)

Man lär sig med åren och antalet visade hästar. Jag säger alltid till direkt när vi kommer in att vi inte ska ha någon "piskhjälp" från banpersonalen, vare sig under galoppen eller hoppningen, och det brukar respekteras. Nu är det ju inte alla som visar hästar jämt och ständigt ;) , men man är ju faktiskt "kund" när man kommer och har rätt att ställa vissa krav.

Ni som har testet kvar, tuffa till er och visa att ni själva vet hur hästen ska visas. Jag tror att banpersonalen träder in mer när visarna/ägarna uppträder lite osäkert. Lycka till!

Nu blev jag nyfiken - jag var i Åstorp igår, vilken var din? :) Kanske fotade den? (Jag var där ca 11-17.45).

Mvh Cissi

Samma här, säger också till direkt att ingen piskhjälp förrän jag säger till mina hästar är så vana att man inte behöver driva dem med pisk utan mina kommandon räcker, skulle man se osäkerhet precis framme vid hindret så är det jag själv som sköter den biten. Även om jag befinner mig borta vid hindret så lyder de mina kommandon därifrån väntar snällt tills jag säger kom igen eller en gång till, då fattar mina snällt galopp igen och hoppar för att sedan vänta på nästa kommando. Då får de komma i sin egen takt och i balans och får då bästa chans att hoppa bra språng. Använder man inte piska hemme så blir det ju kaos när det i en främmande miljö är en hög med främmande människor som jagar runt hästen. Är det någon som inte lyder när jag tränar hemma så har det än så länge räckt att jag böjer mig ner och tar upp pisken från marken så vipps är de på väg dit de skall.

Fredag - om jag inte har helt fel, så tror jag att jag pratade med dig precis innan du skulle in på ridprovet? :) Jag gillar din häst (som du i så fall vet... ;)).

Mvh Cissi

Visade ett sto e. Last Liberty - Homosassa xx i Uddevalla i lördags. Gick väl sådär, hon fick poängen 878867 och 7-6 i hoppning. Tyckte bedömningen var ganska rättvis, hon visade inte någon trav. Hon har ingen fantastisk trav i vanliga fall heller, men kunde väl fått en sjua en bättre dag kanske.

Tyvärr hoppade hon sämre än hon någonsin gjort tidigare, ville helst inte hoppa alls och vi fick driva henne ganska ordentligt.

Men, är hyfsat nöjd ändå. Tror att det blir en trevlig häst när hon är färdigvuxen.

Här finns en bild på henne ifall någon vill se:
http://web.comhem.se/~u52506713/bilder/Calize_3yrs_frame.jpg

en i mitt stall var med i linköping med sin valack efter warstainer eller vad hingsten heter. hon vann dressyren med 899 på gångarterna!!

Jag var nere i Linköping och tittade , funderar på att åka till Strömsholm i helgen.

Jag noterade också jagandet av hästar vilket resulterade i mkt spända ryggar och att de inte han se sig för ordentligt.

Men tyvärr inträffar det att man får piskhjälp av funktionärerna fast man sagt nej, och det är INTE kul om man redan har en något spänd häst.

För stona är det ju viktigt att man får de där bra poängen, det är ju inte som med hundar att man kan jaga cert.
Så det gäller väl att vara extremt väl förberedd och hålla tummarna, löpande band principen gäller även på 3 års estet.

Hej
Jag var i Gävle i söndags och kollade på treårstestet. Missade dessvärre Stoet efter Prestige som vann hoppningen. Hörde bara att folk efter pratade om henne, att hon var jättefin och hoppade hus. Var det någon som såg?

Du har helt rätt Cissi, det var vi! Väntade på dig efter ridprovet, du skulle ju ta en exteriörbild, men antar att du blev fast vid någon intressant häst därinne... ;)
Ser fram emot bilderna på din hemsida!
Fick lite plåster på såren igår kväll då det ringde någon som ville köpa hästen (är inte till salu), hade blivit väldigt förtjust i honom och tyckte gången blev underbetald (vet jag inte, men han var oerhört trött och kan mkt mer).

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 876
Senast: tara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka