3-årstest.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppsan
  • Startdatum Startdatum
Vadå minsta?? den minsta som visats eller hur liten den får vara??

De som är under 160 anses vara mindre än avelsmålet för svenska halvblod och får därför inte mer än 7 på typ, så vitt jag vet. Kan kanske tyckas lite knasigt men så är det :smirk:

Vad jag har hört så är de 154 cm och mindre så får de inga bra typ poäng en 4 tror jag de brukar få men jag har sett en som var 160 och den fick en 8 i allafall. he he kollade på mitt gamla stos papper hon fick faktiskt en 8 på typ och hon är bara 159 cm :banana: :banana:

Vet inte, dock fick mitt sto en åtta på typ med kommentaren "ädel, elegant, fullblodsbetonad" på 3-årsvisning och hon var bara 159 cm då, i uppblåst tillstånd (mättes till 157 cm på kvalitets lite mer än ett år senare...hm).

Sist jag hörde var gränsen 153 cm, för en kompis kompis hade ett sto som var just 153 cm och de ville ha henne stamboksförd. Vet ej hur det gick, för fulare halvblod rent exteriört har jag aldrig skådat! Men hon var hemskt söt :)

Jätte intressant fråga=) då min åring kommer att bli någonstans runt 160cm. Hon är väldigt fin i typen o i psyket skulle vara jätte tråkigt om hon så småningom blev nerdömd pga av höjden! För mig kommer hon nog att bli en lämplig höjd då jag är bara 160=) Men hennes värde minskas ju kraftigt vid en försäljning. På fölmönstingen fick hon 8:or på allt.

Vad jag har hört är att rasstandarden är 163-170cm! För att ett sto ska bli stamboksförd ska den vara över 154cm(möjligen 153?).

Mitt sto var 156 och fick en 7 på typen med motiveringen att hon var liten. "Annars kunde hon fått en 9:a" sa domaren. Jippi jippe :p sa jag...

Hon hade 8 på typen på fölmönstring.

/C

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
677
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar