3 årstest för 'gaturkorsningar'?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 691
Sv: 3 årstest för 'gaturkorsningar'?

När man köper en häst så har troligtvis en ide om vad man söker och vill använda sin häst till, att sen få en bedömning är aldrig fel. Det kan ju visa sig att den faktis visar att den passar bättre för ett annat ändamål. Titta på Ridponnyn det är ju igentligen bara en massa korsningar som man har gett ett namn på och tar ruskit bra betalt för, där har man avlat lite hur som helst tills för bara några årsen. Om man ska korsa tycker jag att man helst ska ha en tanke bakom korsningen men ibland vill naruten på ett annat sätt. Är de mindre värd en bedöming?

Man har inte avlat hur som helst för att få fram dagens rp.
Det har alltid sen föreningens början varit tydligt vilka raser som får finnas med i aveln.
De engelska ponnyraserna o russ har setts som ok men är mer en utfyllnad i aveln, medans welsh,arab o eng fullblod är basmaterialet.

Tex Ardenner, travare, quarter osv har aldrig varit aktuellt avelsmaterial på rp.

När man köper en häst så har troligtvis en ide om vad man söker och vill använda sin häst till, att sen få en bedömning är aldrig fel. Det kan ju visa sig att den faktis visar att den passar bättre för ett annat ändamål. Titta på Ridponnyn det är ju igentligen bara en massa korsningar som man har gett ett namn på och tar ruskit bra betalt för, där har man avlat lite hur som helst tills för bara några årsen. Om man ska korsa tycker jag att man helst ska ha en tanke bakom korsningen men ibland vill naruten på ett annat sätt. Är de mindre värd en bedöming?
"Hur som helst avel" existerar överallt och är inte ett fenomen hos RP. Där har entusiaster ett mål och har också en förening som stödjer målen och som sätter upp riktlinjer, som hos vilken rasförening som helst. Vad dessa mål och riktlinjer innefattar har jag dock lite dålig koll på. De kan då, med sina mål och riktlinjer som grund, bedöma hästarna och belöna dom som bäst uppfyller dessa.

Knapplån..
Detta med TYP, det går väl alltid att bedöma? Oavsett ras/raser?
Är hästen låg/högställd? Kvadratisk? Tung, lätt? Man får ju helt enkelt strunta i vilka raser som är i hästen. Kanske domaren inte ens ska veta det? Kanske måste man inte alltid bedöma MOT något, utan se hästen som den individ den är..
Bara en tanke..

Men hur poängsätter man något som man inte vet hur det ska vara? Kanske är det inte alls idealet för alla användningsområden att en häst ska vara högställd, eller vad det nu råkar vara på den visade korsningen? Är det dommarens smak som ska spela in, om dommaren vanligtvis dömmer och älskar quarters, så gissar jag att det är dennes typ av häst och h*n kommer att dömma efter detta eftersom det inte finns något annat att hänga upp det mot. Eller räcker det att hästen ser någerlunda harmonisk ut och har bra könstyp så blir det en 8:a, fast den är 153 cm i en annorlunda korsning? Som helt plötsligt ska vara värd mer än mitt halvblodssto som kanske fick en 7:a på typen eftersom hon var kort i rocken(159 cm), men annars ganska snygg? (nu har jag inte det stoet, men det finns en del sådana) Hade man sagt att man siktar på att få hästen bedömd som en ridponny, SWB eller welsh partbred, eller what ever, så finns det iallafall något riktmärke på vart man ville komma.
U

Vad jag vet så får man regga vilka raser som helst som rp bara de håller storleken. Jag kannske är fel informerad?. Det var väl inte meningen att de ska bedömas efter nån annas ras standard utan som individer. Man kan ju göra det med hundar så varför inte på hästar.

Vad jag vet så får man regga vilka raser som helst som rp bara de håller storleken. Jag kannske är fel informerad?. Det var väl inte meningen att de ska bedömas efter nån annas ras standard utan som individer. Man kan ju göra det med hundar så varför inte på hästar.

RP föreningen har ett mycket tydligt tävlingsmål i de högsta klasserna.

ja en ridponny e ju alltid en ridponny. man kan inte korsa in vad som hällst. jag har en travar/arab skulle jag betäcka hene med en ridponny skulle fölet blivit godkännd att regga som ridponny om mamman ej fat travare i sej. men nu får ju bebisen travare i sej så den blir reggad i RSF, Rid o sportponnyföreningen. alltså helt ok. men den blir ingen ridponny.

sen va de la att en viss % i hästen skulle vara fullblod av något slag eller har jag helt fel för mej? sen behöver den inta vara under ponny måttet. vet måna ridponny hingstar som e runt 150.

Saxat från Avelsföreningen Svensk Ridponnys stadgar:
§ 1 Ändamål

Riksföreningen för främjande av avel och produktion av svensk ridponny AVELSFÖRENINGEN SVENSK RIDPONNY – i dessa stagdar förkortat ASRP är en ideell organisation som har till ändamål
att producera och främja aveln av en svensk ridponny som kan hävda sig på internationella tävlingar
att producera en ädel ridponny upp till 148 cm mkh främst lämpad för hoppning, dressyr, fälttävlan men även till övrig bruksverksamhet
att producera en ridponny avsedd att ridas av barn och ungdom

Och så avelsmålet:
Rasstandard Svensk Ridponny

Storlek Önskvärd mankhöjd ej överstigande 148 cm.
Hingst: vid stambokföring rekommenderad storlek 130 - 155 cm.
Sto: stambokföring 120 – 153 cm.
Färg Alla färger tillåtna
Typ En ädel, elegant och harmonisk individ.
Huvud Proportionerlig storlek med ädelhet, bra huvudansättning, vida ganascher.
Framparti Väl ansatt hals med tillräcklig längd. Markerad manke, bra sadelläge, fria armbågar.
Bakparti Starkt, välmusklat kors. Lätt att trampa under sig (lätt och naturligt sätta under sig).
Bål Gott djup och stark länd, stark rygg men ej alltför kort. Extremiteter Benad efter ändamål och storlek. Nöjaktigt korrekt.
Rörelser Lätta, luftiga, taktmässiga framåtgripande, elastiska och energiska med gott påskjut och bärighet i god balans.
Temperament Livligt men stabilt, med mycket god karaktär; samarbetsvillig, modig och lättlärd. Individ med viss ponnykaraktär är önskvärd, dock inte något krav. Lämpad att skötas och ridas av barn och ungdomar.
Avelsmål En ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet och en mankhöjd ej överstigande 148 cm.

Allt finns att läsa på deras hemsida. Rekommenderar att läsa vidare på Reglementet, även det på samma hemsida.

Då är du felinformerad. Säger som Piraja...läs på deras hemsida.

Nej, men föreningen har i uppgift att även registrera okända/korsningsponnyer av alla typer och de får då ett pass från ASRP varpå ägarna tro att de har en ridponny men det har de inte alltid...

jo viss kan man det och det är väll det det kommer bli. men vi kommer säga till dommaren att ta hänsyn till vissa raser mm. som en ardenner tex ser ju inte riktigt lika spektakulär ut i tex trav men då får man ju se till individen i sej..

Ang rastyp, kan man inte bedöma det som "av ridhäst/ridponnytyp"?

Skall alla korsningar bedömmas efter detta? Även paint/ardenner, nordsvensk/tinker, shettis/new forest eller vad det nu kan vara? Tror dessa kan se ganska harmoniska ut men ha en helt annan typ än den ridhästyp/ridponny man eftersträvar idag. Svårt detta kan jag tycka.
U

man får se från individ till individ. å den domaren vi ev kommer ha har god vana av de flesta raser så han vet nog vad har kan säga å ej

Jag ber om ursäkt, Men det var nog det jag tänkte på. Har varit inne och skumläst.

Skall alla korsningar bedömmas efter detta? Även paint/ardenner, nordsvensk/tinker, shettis/new forest eller vad det nu kan vara? Tror dessa kan se ganska harmoniska ut men ha en helt annan typ än den ridhästyp/ridponny man eftersträvar idag. Svårt detta kan jag tycka.
U

Visar man sådana på en 3-årstest? I o f s så förhoppningsvis!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 656
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: IngelaH
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 977
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka