3 årstest för 'gaturkorsningar'?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 691
Sv: 3 årstest för 'gaturkorsningar'?

Jag ringde nyss en tjej och pratade in angående önskemål om att komma ut för min lilla grabb. Men hon svarade inte så pratade in. Får se vad hon säger :D

jag pratade med dommaren jag känner i går och han sa att han kan hjälpa.

han var dommare vid våran privat anordnade föl visning för 3 år sedan och de gick super så jag tänkte att han kunde hjälpa. å han vill ej ha så mkt pengar heller. Någon som vill vara med.. de skadar ju inte med en till osm vill vara med å hålla i det.

Min är en 2006:a ska det bara vara en viss ålder eller kvittar det? Var?

**kl**
lite nyfiken, mot vilken rasstandard ska de bedömmas? Efter vilka raser som ingår eller bruksändamålet? Korsning PRE/Ardenner borde nog inte bedömmas efter samma kriterier som en arab/shetland, kan jag tycka, om jag nu får sitta här och tycka..
Hur ska dessa siffror användas, enligt era tankar nu i tråden, ska det vara för er egen skull (vägledning), de som var på tävlingen eller ska de räknas som offeciella (tappat stavning igen) poäng?
U

Tror att det handlar om en bedömning rent anatomiskt. Typ, halsansättning, ben, vinklar, rygg och inte mot någon standard för en ras. Det jag frågar mig är syftet/nyttan? Ska hästarna bedömas för att man vill avla på dom senare eller för att höja värdet?

Tror att det handlar om en bedömning rent anatomiskt. Typ, halsansättning, ben, vinklar, rygg och inte mot någon standard för en ras. Det jag frågar mig är syftet/nyttan? Ska hästarna bedömas för att man vill avla på dom senare eller för att höja värdet?

Tror att det först och främst handlar om att man inte själv har kunskap om att avgöra om hästen är bra eller dålig. Utan vill istället ha en kunnig person som talar om ifall guldklimpen verkligen är så bra som man tror. De flesta kommer nog i slutändan att bli besvikna på de omdömmen de får.

Nah, det är nog inviduellt. Jag vill visa honom för att jag verkligen tror att han är något.

anledningen till att jag tycker det hade varit kul är bara för att få veta va som tycks liksom.

nä precis när vi hade fölbedömningen privat så bedömdes dom. å de blir de la nu me i så fall

Typ:
huvud,hals och bål:
Extemiteter och rörelsernas korekthet:
skritt:
trav:
galopp:

altså inget ras messigt utan bara exteriört å gångarts messigt. sen kan så får man tänka lite så också vad det är för raser. är det ardenner, shettis så kanske man får se till en annan sida än om de e vbl/arab elle rliknade. men han som bedömde våra föl var jätte duktig. är i vanliga fall hopp dommare och godkännd dommare.

jag tänkte i så fall att man kan få visa sina 1-2-3 åringar på den i så fall det hade varit kul.

pch siffrorna ska kanks einte vara till någon användning direkt. utan mest bara för skojs skull å ha de på sin pålle. Inte för att sedan användas i avel bara för att den kanske får bra poäng

Senast ändrad:

Delvis kl
Bägge de två sista svaren bara bekräftar att jag har rätt i mitt antagande.
att jag verkligen tror
Med andra ord vet inte bara tror.
hade varit kul är bara för att få veta va som tycks liksom
Kan inte själv utan vill veta vad någon som kan tycker.

jag vet mkt väl vad min häst har för kvaliteer och inte.. vet precis men det hade vatt kul att visa henne ändå.. det är en erfarenhet för pållen med med lite miljö träning å sånt. jag vet precis vad domaren kommer skriva så det är ej de.. tycker bara de varit kul

Jag tror att det var Plönninge som för 2år sedan hade en sådan visning.
De hade godk. domare ect. ringde och kollade om jag kunde få visa min med då jag visste att han var ett rent hbl. så fick han inte vara med.
Var endast för korsningar eller okänd stam.
Är gärna med med mina 2 om det skulle bli ngt.:)

Typ:
huvud,hals och bål:
Extemiteter och rörelsernas korekthet:
skritt:
trav:
galopp:

altså inget ras messigt utan bara exteriört å gångarts messigt. sen kan så får man tänka lite så också vad det är för raser. är det ardenner, shettis så kanske man får se till en annan sida än om de e vbl/arab elle rliknade.

Men det är nog just detta de har frågat om i sina inlägg...
TYP!!! om det är en korsning mellan tex nordsvensk /arab...vems typ ska man dömma efter? Det finns ju en rasstandard att gå efter.

Jag kan förstå att man vill ha en bedömning på sin häst ur försäljnings synpunkt. Kan kanske vara lättare om man kan säga att den fick det o det på exteriören...framförallt om den inte hunnit få några meriter ännu.

Sen att du skulle se lika bra som en domare som är utbildad i många år vad den skulle skriva i protokollet är ju rena fantasier... det är ju tyvärr just pga denna inställning så mycket hästar som inte har i avelsboxen att göra ändå hamnar där.

jag sa inte att jag e lika kunnig som domaren.. jag sa att jag vet vad som sägs om henne. tränar för landslags ryttare i fälttävlan å han har sagt precis samma sa som de flesta om henne så jag vet

Men det är nog just detta de har frågat om i sina inlägg...
TYP!!! om det är en korsning mellan tex nordsvensk /arab...vems typ ska man dömma efter? Det finns ju en rasstandard att gå efter.

Jag kan förstå att man vill ha en bedömning på sin häst ur försäljnings synpunkt. Kan kanske vara lättare om man kan säga att den fick det o det på exteriören...framförallt om den inte hunnit få några meriter ännu.

Sen att du skulle se lika bra som en domare som är utbildad i många år vad den skulle skriva i protokollet är ju rena fantasier... det är ju tyvärr just pga denna inställning så mycket hästar som inte har i avelsboxen att göra ändå hamnar där.

Jag tror absolut att detta med typ är en av de punkter som kan vara lite svårt att bedömma eftersom det inte finns något att bedömma efter, visst, man kan se om det är en tilltalande typ som ser ut att kunna fungera. Men typ handlar mycket om rastyp, inte bara könstyp. Paint/nordsvensk eller varmblodstravare/knabstrupper? Knabstruppern innehåller ju dessutom otroligt många modeller bara i sig, och är väl egentligen mer en färg än en ras idag. Vem av dessa korsningar har bäst typ? Det beror ju på vad den ska användas till, och det kanske är så man ska göra för att det ska bli rättvist. Ska hästen bedömmas som en western-avlad, köravlad eller dressyr-avlad?
Även gångarter skiljer mellan raserna, jag tror inte att gångarter bedöms på samma sätt på ASB, SWB, islänning eller vad det månne vara. Som halvblodsmänniska är det ju lätt att SWB sätter standarden för gångarter i min hjärna, iallafall någon "halvblodsras", men det är ju inte omöjligt att en arabmänniska eller PRE-människa har helt andra önskemål.
Löshoppning tror jag dock att man kan bedömma rättvist, resten är jag som sagt ganska osäker på.
U

på typen så jämförs dom ej med ras. det kan vara väl utväcklar eller outväcklad, bra eller dåligt format.

ja löshoppning hade varit kul också att visa dom i.

jag sa inte att jag e lika kunnig som domaren.. jag sa att jag vet vad som sägs om henne. tränar för landslags ryttare i fälttävlan å han har sagt precis samma sa som de flesta om henne så jag vet
Möjligen att jag kan förstå om någon är okunnig och vill höra om ett sto kan vara av bra avelsvärde utifrån anatomin och rörelser. Stamboken för Svensk Varmblodig ridhäst är ju rätt öppen så för de som är reggade där men som vill avla på sitt okända sto kan det ju vara av värde att höra om stoet har något att tillföra...

Man kan göra en bedömning på hästen utan att va så ras fixerad, det är klart att alla raser döms olika och alvas olika för att användas till olika saker inom alla olika grenar. Men en extriört fin häst kan man få ändå:idea:. Så om man gör en bedömning på alla utan attt tänka ras utan varje individ för sej och den som i slut ändan får högst poäng blir dagens vinnare de andra får en bra bedömning extriört och kan få lite ider om hur man bäst kan använda sin häst. En dommare som är van att se olika raser kan säkert va så objektiv i sitt tänkande. Det skulle va roligt om amn ordnade en visning för korsningar av alla des slag, även att äldre va välkommna.:bump:

men det är ju lite konstigt, då kan man ju lika bra avla helt utan mål, och i efterhand konstruera vad hästen eventuellt kan användas till. Ska man själv ändra inriktning då? Om jag hoppades på en bra westernhäst så kommer det ut en med superflashig trav, ska jag börja rida dressyr då, eftersom jag lovat att aldrig sälja avkomman? Ska man inte ens bedömma efter användningsområde så kan jag inte se varför det kan finnas en typpoäng. En ardennerkorsning kan tex. likna en ardenner och en arabkorsning tex. kan likna en arab, dessa skulle alltså kunna ställas ut i samma klass få 10 på typen båda två eftersom de har en konstruktion som ser ut att kunna fungera, och sedan ska de kanske slåss om BIS? Hur?
U

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 656
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: IngelaH
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 977
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka