3 årstest för 'gaturkorsningar'?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 691

nexxa

Trådstartare
Jadå ni läste rätt :o
Att det finns för halvbloden vet jag, men jag har en gaturkorsning s a s där hemma som jag tror kommer vara värd att visa.
Så FÅR man visa dessa flerkorsade hästar och vart/hur?

Ursäkta korkad fråga :o

Sv: 3 årstest för 'gaturkorsningar'?

Det är upp till den lokala arrangören att avgöra. Om det sker så blir det mest troligt i mån av plats och utomtävlan. D v s resultaten kommer inte räknas någonstans kanske inte ens dokumenteras.

jag TROR att du får visa dem med halvbloden, OM det finns plats, och isåfall utom tävlan. Vet ej om du får bedömning, men det bör du ju få.. En kompis är sugen på att visa sin fjording..Hon har bättre koll än jag.

Tack för era svar!
Jag är bara intresserad av en poängmässig bedömning om hans psyke och gångarter.

Tror ni man kan få någon att komma ut bara för hans skulle till gården s a s mot betalning givetvis?

Du kan ju titta på listan över godkända bedömmare (dommare) och kontakta någon som finns i din närhet och höra om personen vill göra det. Inte alls omöjligt.

jag TROR att du får visa dem med halvbloden, OM det finns plats, och isåfall utom tävlan. Vet ej om du får bedömning, men det bör du ju få.. En kompis är sugen på att visa sin fjording..Hon har bättre koll än jag.

Vi hade med en fjording UTOM TÄVLAN förra året på ponnyernas 3 årstest här i Halland.
Den var mkt väl förberedd och hoppade kanontrevligt.

Men som sagt - det 'är upp till arrangören och får aldrig ta en plats från en "riktig" anmäld...

Tack för era svar! Jag fick hem ett swb sto idag som ska gå treårstestet nästa år (lika gammal som gaturkorsningen) hade varit perfa om det var på samma ställe!

När jag ville visa min halvblodskorsning förra året var det totalstopp. Frågade till och med en som brukar vara överdommare och hon sa att hästar med "grå" papper äga ej rätt att deltaga ej heller utom tävlan, detta var ända sto efter godkänd hingst, vet däremot att ponnyer äger rätt att deltaga i mån av plats.

Vet fler som hade samma problem förra året...En kompis till mig ville visa sin 3-åring e. Cardento ue. King of Diamonds och fick Nej...

Problemet är ju att man ofta inte ens har plats för alla anmälda "godkända" anmälningar:o

Vore skoj att veta hur det skulle lösas om/när målet med 60% startande 3 åringar uppnås.
Förra året startade runt 40%....

(Pratar SWB nu)

Vi fick inte visa en moderlivsimport förra året endast pga att föräldrarna var registrerade i NPRS-avelsförbund i Holland som ej är godkänt i sverige, men det roliga är att vårt sto har samma far , morfar och mormorsfar som en mkt framgångsrik holländsk hingst som varit verksam i sverige.

jag vet men jag slinter på knappen hela tiden.

Tror ni man kunnat ordna något sådant själv? En visning enbart för våra gatukorsningar?

Det hade varit kul å anordna en egen visning för gatu korsningar som du kallar de. vet flera som hade velat vara med. bara man fixar en godkännd dommare som ställer upp (jag vet en) så kan man ju kanske hjälpas åt. för de kan gå vägen om man e fler än bara 1 person de e lättare å hjälpas åt. då kan du få din kille bedömd å jag min tjej å mina kompisar sina med. vad sägs?

Hehe, går sådant och fixa så?

Blir det rätt då? Jag vet inte hur en sådan här funkar men ja :P

Jag ska visa upp min tös i sommar, juli och fram där omkring. Dock måste hon visas upp på en "Alla raser" premering då hon är em vbltravare, jag har pratat med Svenska Hästavelsförbundet och det är inget problem, man ska bara maila lr ta kontakt med närmsta dommare/arrangör om att jag vill visa upp mitt sto, det brukar inte vara något problem sa hon.

Hon får ingen poängomdöme men extriört utlåtande får hon. Det nöjer jag mej med iaf. :)
Hon ska föla runt 22 Juni så jag vill åka efter det, och när bebis kan ta sig en tripp såklart, och så nära Örebro som helst då med.

Du kommer snart att märka att det blir en viss skillnad på ditt sto och på hennes föl.
Ditt sto är renrasigt ditt föl och de som det handlar om i tråden är inte det. Korsningar har betydligt svårare att tillgång till saker som har med avel att göra.
Sedan är det svårt att få bra dommare att ställa upp för bedöming av korsningar. För frågan blir ju efter vilken rasstandard de ska bedömmas? Mammans eller pappans eller den de liknar mest eller......
Olika raser har ju olika krav i sin standard på hur de ska se ut.

Jo jag vet. Tänkte inte på det när jag skrev in om min tjej.

Men vill gärna visa henne så jag hoppas det snart kommer ut en lista på vart premeringar kommer hålla till i sommar och när. Fölet har jag inte ens fundera på att visa upp :crazy: och vad jag fattat så måste väl fölet hållas av plan då min tjej ska visas på premering?

Jag ringde nyss en tjej och pratade in angående önskemål om att komma ut för min lilla grabb. Men hon svarade inte så pratade in. Får se vad hon säger :D

Knapplån!
Anledningen till att det blivit svårare att visa hästar med icke gröna papper på ASVH ordnade tillställningar är om jag förstått det rätt...
att när EU släppte aveln fri o man kunde använda icke godkänd hingst osv... så gick ASVH runt det lite o sa att endast hingstar med godkänt bruksprov ger gröna papper.(precis som det alltid varit)
Alltså fortsätter folk att låta sina hingstar göra bruksprov innan de verkar i avel, för det lockar fler stoägare om fölungen får gröna papper.
För att detta ska funka så måste det finnas en morot för köparna o stoägarna att se till att avkomman får gröna papper.
En bra morot är att endast hästar med gröna papper får delta på ASVH arrangerade tillställningar.
Samt fullblod, arabiskt o engelsk.
O ponny utanför tävlan.Detta då dessa inte "stulit" betäckningar från deras hingstar.

Tycker jag iofs är helt rätt. Men om en arrangör inte får fullt så blir det mer ekonomiskt försvarsbart att ta in några utom tävlan.

Syftet är lite att dessa gatukorsningar inte ska ges tillgång att få några bedömningar o sen fortsätta i aveln.Det ska löna sig att avla "gröna" hbl.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 656
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: IngelaH
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 977
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka