Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Kan nån berätta vad som händer då? Måste ponnyn visas riden? Har bara läst vad som gäller för stor häst och jag fattade som att man måste visa hästen riden för att kunna få diplom. Gäller samma för ponny?
Ok, då klarnar det lite mer för mig i alla fall Min lille blir 2 år nu så jag har ett tag kvar innan han visas men det skadar ju aldrig att vara förberedd
nej, man visar inte ponnyn riden, bedöms i skritt och trav samt lösgalopp och löshoppning, samt exteriört. Glöm inte mat till löshoppningen så ponnyn inte vänder! (vi hade glömt och fick inte låna av arr.)
Min har lärt sig att vänta uppe på kortsidan för det är mest praktiskt när man jobbar själv så man kan fixa med hindrena.
Däremot så är det bra att vänja dem vid att det är mkt folk inne i den avspärrade delen, P visste inte vem hon skulle lyssna på och blev väldigt förvirrad med ett stopp som följd.
Kan göra ett inlägg om det där med mat.
När vi kom till FINALEN så fick man inte ha mat i löshoppningen. Har även hört domare som högljutt klankat ner på "ponnisar so´m springer med munnen full av mat" ett gott tips är att lära av med mathinken och istället bara ha en liten morot eller så i handen.
På 4/5 års kvaliten är det följande som gäller.
vet I kollar mun, slemhinnor och mäter höjden
vet II kollar böjprov
exteriört
löshoppar (ponny ska alltid hoppa först halvbloden gör tvärtom)
ridprov/alt körprov för A-B ponnisar alla gångarter även framför vagn.
diplom över 8,0.
På finalen så är det bara exteriört/löshoppning eller exteriört o ridning eller exteriört/löshoppning/ridning (5åringar)
Se till att anäla er i tid och skicka med alla papper och betala in snabbt spom ögat. 2003 var det dåligt med platser och i vår avelsförening så hade vi 20 platser och ca 40 som ville vara med :smirk:
Förlåt dum fråga, men jag vet hur man lös hoppar, hur gör man med lösgalopp? Springer hästen lös i manegen eller i en "bana" som vid löshoppning?
Vill visa min 3-åring oxå så jag måste ju lära mig!
nu har jag en liten fråga. hittade en tidning igår kväll där det stod om förra årets treårstest och precis hur det gick till.
det stod tex att en shettis ska hoppa 80cm på löshoppningen. altså har inte min shettis en chans överhuvudtaget. han är strax under 80cm i manken och kan knappast hoppa på den höjden. han har hoppat 60cm som högst nu.
Tyvärr, mig veterligt så hamnar de bland kallblod.
Det har bla med vart de är registrerade. Vet att haflinger har sökt sig ur SH och har på så sett blivit uteslutna från 3 årstest osv.... har iof hört att de ska förhanlda sig till att få vara med en då. Hur är det , är fjordingar lagda under SPAF eller????
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Hästmänniskan
hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
Foder & Strö
Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra.
Vi har en lite låg kvot (5) och...
Hundavel & Ras Kanske en dum fråga, men har du testat att skriva till de som håller i kurserna och sagt just detta samt förklarat varför?
Troligen får...
Ekonomi & Juridik Räknade på det för många år sedan, men borde vara någorlunda samma i dag - om du tänker ha stallet som fulltidsjobb så behöver du minst...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.