3 åringar! Blivande hopphästar!

Sanette

Trådstartare
Hur mycket gör ni med era tre åringar? Hur ofta löshoppar ni dem? Hur långt har ni kommit i utbildningen med dem? Går de stadigt i form? Hur många dagar i veckan rids de? Vad har ni för mål med dem?
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: 3 åringar! Blivande hopphästar!

Hur mycket gör ni med era tre åringar?
dressyr - grunderna lite öppna och sluta. hoppning - hoppar något enstaka hinder. Ut - rider ut för det mesta.
Hur ofta löshoppar ni dem?
Jag löshoppade henne en gång och då hoppade hon över staketet =/
Hur långt har ni kommit i utbildningen med dem?
Går i form i alla gångarter på banan. hoppat max 60 cm på henne.
Hur många dagar i veckan rids de?
5 gånger i veckan med varierande ridning och arbete.
Vad har ni för mål med dem?
hon ska bli min nya hopphäst :)

Finns två trådar på grundutbildning om 3-åringar och deras utbildning.

Min treåring har jag taggit det väligt lugnt med eftersom jag bara haft henne sen februari och då hade hon bara gått på lössdrift. Går stadigt i skrit och trav. Lösshoppar riktigt fint men endast gjort det ett fåtal gånger. Gör något med henne 4-5 dagar i vecka.

Det låter lite väl tufft för en 3-åring??

Menar du en som är 3 i år?

Min är visserligen född i augusti så hon är ju sen men skulle nog inte kunna tänka mig att jobba 5dgr i veckan så tidigt även om hon var född "rätt".

Men sen mognar ju hästar olika fort också så man får väl anpassa till individen.

Hon är född i juli 2003. (exakta datumet kommer jag inte ihåg)

jag skrev:

ena dagen kanske jag bara skrittar ut (20 min), andra rider jag lätt på banan (30 min), tredje dagen rider jag ut lätt i skogen (30 min), fjärde dagen står hon, femte dagen rider ut lite längre (ca 45 min), sjätte dagen rider jag kanske ett "lite" hårdare dressyrpass med mer galopp övningar (30 min). sjunde dagen står hon.

Tycker inte det är särskilt hårt för henne, själva ridningen på banan är inte så intensiv som det kanske låter. Schemat ser väl kanske inte exakt ut som det står men på ett ungefär.

Hon är så pass utveckal och mogen för sin ålder, jag är mycket väl medveten om att hon är ett så pass ungtdjur och vett i skallen har jag.

Vad var det för något som du tyckte lätt tufft Novelette? att hon blir riden 5 ggr i veckan eller att hon redan går i form i alla gångarter?

Vår treåring reds i våras/början av sommaren ca 3 dagar per vecka. Löshoppade också en handfull gånger under våren. Har gått treårstest.
Sedan har han vilat hela sommaren och ska nu sättas igång igen. Kommer att jobba lite mer med formen och sidvärtsrörelser under hösten och har som mål att han går hyfsat stadigt i form i alla gångarter till jul och kan flytta sig för skänkeln. Han ska även kunna korta/länga sin galopp och trava cavaletti och galoppera över bommar. Kommer förmodligen att rida honom 3 ggr per vecka och vissa veckor lägga in en fjärde dag med arbete från marken.

Sedan får han vintervila och hoppträningen påbörjas så smått när han sätts igång igen. Förmodligen är det sedan lämpligt att åka ut på några småtävlingar på våren/början av sommaren, om allt går enligt plan.

Min är ju 4 nu. Men för ett år sedan så hade han gått 3-års på våren och gått hela sommaren på bete. Sen sattes han igång och på hösten så reds han ungefär varannan var tredje dag, varvat med tömkörning. Jag rider sällan på banan så det var mest ridning i skogen, på våra travslingor och mkt klättring.

Han gick naturligt i form och är väldigt balanserad. Kunde redan då fatta galopp från skritt. Inget är svårt för den killen...

Började också hoppa honom uppsuttet under hösten, dock yttepyttesmå hinder då han var mycket försiktig och rädd om sig och gärna hoppade en halv meter för högt.

Han reds regelbundet under vintern (aldrig mer än varannan dag) och gick sin första tävling i slutet av mars. Var livrädd för allt! :)

Nu har han gått (låt mig tänka) ca 6 tävlingar. Han debuterade 1 m innan sommaren och var felfri. Gick på bete i somras och blev sedan hostig med medicinering vilket gjorde att vi missade ett gäng tänkta tävlingar. Målet var 4-årschampionatet i hoppning och det missade vi med en nolla nu. Men det gör inget, han har gått fantastiskt bra ändå.

Nu ska han vila en vecka och sen kör vi ett tag till så får han långvila i vinter sen när man ändå inte kan rida!

Min 5-åring däremot ligger långt efter i utbildningen. Men man får se till deras förutsättningar och se dem som individer!

/C

Nu när du skriver så låter det genast mindre.

Fast jag har alltid fått lära mig att man ska låta så unga hästar vila minst en dag emellan två träningspass, vad det än må va - uteridning, dressyr, hopp, körning m.m.

Jag tror jag kopplade ihop dessa ord: dressyr - öppna - sluta - 5dgr i veckan ...om man tittar på det så och tänker på att en 3-åring precis blivit inriden så känns det mkt.

Men som sagt så ska ju individen sätta gränser inte teorin och eftersom jag har erfarenhet av min unghäst så låter det tufft för mig men din häst är ju annorlunda och då kanske det inte känns fel.

Jag har sett dina bilder i unghästtråden och det är en mkt fin ridning och häst man ser så jag menar inte alls att gnälla. Hoppas du förstår:)

Vi har två 3-åringar som båda reds in under hösten -05. Under våren har de ridits 3 ggr/ vecka som nu efter sommaruppehållet ska gradvis ökas på till ca 5 ggr/vecka. Vi löshoppar våra unghästar kontinuerligt under höst och vår från att de är 1 år.
Båda hästarna är nu hoppade uppsuttet, men än så länge "bebishöjder". Tanken är att de ska börja tävla lite smått unghästklasser april-maj -07:banana:

jag förstår att folk kan reagera och tycka det är lite hårt men skriver jag mer utförligt vad jag gör med henne är det inte så farligt. som sagt lite öppna och sluta kanske blir 2 varv i varsit varv på ett 30 min pass.

hon vart inriden redan som 2 åring av förra ägaren, kanske lite väl tidigt, vad vet jag. men hon har ju inte blivit riden så mycket sen dess kanske 2 ggr i veckan tills jag fick henne i dec. och då red jag henna 3 ggr i veckan sen stog hon hela sommaren och nu har jag plussat på lite dagar men inte någon hårdare ridning.

Tycker inte att det låter så ansträngande, men det är kanske för att jag tänkt göra likadant;)
Frågan är väl mest hur mycket man kräver varje gång man rider och kanske inte hur många gånger man rider. Jag menar att det borde vara värre att kräva mycket av en 3-åring 3 ggr/veckan än att kräva mindre men med fler upprepningar 4-5 ggr/vecka? Eller har jag fel?

du har helt rätt enligt min åsikt. ;)

och nu till hoppandet.. hur kommer du starta upp hösten med att hoppa din 3 åring?

Hur mycket gör ni med era tre åringar?
dressyr - grunderna lite öppna och sluta. hoppning - hoppar något enstaka hinder. Ut - rider ut för det mesta.
Hur ofta löshoppar ni dem?
Jag löshoppade henne en gång och då hoppade hon över staketet =/
Hur långt har ni kommit i utbildningen med dem?
Går i form i alla gångarter på banan. hoppat max 60 cm på henne.
Hur många dagar i veckan rids de?
Vad har ni för mål med dem?
hon ska bli min nya hopphäst :)
Detta är väl högre än 60?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/03390000-03399999/640x480/3399810.jpg?0

Inriden som 2-åring??? Vad är det för ras? Ser ut som ett hbl, och sedan riden 2 ggr i veckan på det när den var 2 år?
Och den ska hålla... hur länge?

vet exakt inte höjden på det där, men det är det högsta hon har hoppat. om du kan räkna exakt hur högt det är så har hon hoppat det resultatet du får fram som högst.

Fråga inte mig varför hon vart "inriden" som 2 åring. köpte henne av en god gammal vän till mig. Dom påbörjade inridningen i slutet av förra sommaren. Som 2,5 åring hade hon blivit sutten å riden korta ritter och tömkörd. Hon är ett halvblod ja. Såklart har hon haft sina sommar- & jullov!! innan jag köpte henne hade hon blivit riden 2 ggr i veckan 1 eller 2 månader (regelbundet) innan jag köpte henne. Vad tror du jag är för någon människa en djurplågare?

som jag skrev i ett tidigare inlägg:

"Hon är så pass utveckald och mogen för sin ålder, jag är mycket väl medveten om att hon är ett så pass ungtdjur och vett i skallen har jag".

Om du tvekar på om min häst kommer hålla varför gör du inte det på Qbaby's hästar? Dom har gjort i princip lika mycket som min. Fast min va redan sutten på, sensommaren 2005.

Vi rider in alla våra unghästar vid 2,5 års ålder (de är oftast födda i april-maj). Vi har fött upp hästar sedan 94 och alla har blivit inridna vid samma ålder. Visst kan man tycka att det är tidigt att rida in sina unghästar vid 2,5 års ålder, men det finns ju de veterinärer som menar att tidig försiktig belastning ger bättre hållbarhet på hästen, men man måste givetvis vara måttlig i sina krav på de små. Senor och ligament hinner anpassa sig till belastningen. Om man istället väljer att rida in hästen senare så blir det ju betydligt mer stressande att hinna utbilda unghästen innan de ska starta i championaten (4-års championatet ska de hoppa 1 m som 4 åringar). Alla får givetvis långa viloperioder. Måste även påpeka att i tyskland rider man in sina unghästar vid 2,5 års ålder och tror inte att de har mer belasningsskador på sina hästar.
Det är hbl vi föder upp.

med tanke på de som säger att deras hästar är välutveclade och tidigt färdiga....
min pålle trodde jag detsamma om! liten muskulös och mogen i ridningen!han fick problem med sina framknän.inflammation på grund av tillväxtzonerna..och det vet man ju inte om man inte råkar ha en röntgen hemma!
jag råder därför alla att ta det väldigt lugnt tills de är fem åtminstonde.. man vet aldrig hur ens pålle ser ut inuti om man inte röntgat!

en liten tankeställare bara!

dom flesta som håller på med unghästar vet ju att det inte är något att ut å grisrida på. sunt förnuft kallas det. självkart belastar man inte sin lilla bäbis med för mycket arbete.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 041
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 248
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar