M

miiirka

Hej alla unghästmänniskor!

JAg har en 3 åring och jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan göra för roligt med honom? Träna roliga övningar och så vidare!:)

Han är 3 år och har inte haft träns, sadel, eller blivit longerad och han älskar och bli ompysslad och han är lugn och skulle inte göra något för att skada, inte heller är han agressiv eller svårhanterad, han är världens snällaste.

Vi har bara lett runt honom i skogen och i ridhuset , övat lite på prrrooooo och smacksmack. =)

Nu undrar jag vad man kan börja med och göra snart?
Någon som har något bra tips? När ni tycker att det är dags att börja med bett och sådant?
Tacksam för svar =)=)
 
Sv: 3 åring

Tycker att du kan börja med träns under grimman när du är ute och går med honom. Sen när han vant sig med det kan du börja sadelvänja. Har du tillgång till ridhus kan du ju löshoppa honom också.
 
Sv: 3 åring

Som tidigare skribent skrev så är det nog dags att börja med träns nu. Ovanligt sent, i mina ögon, att en 3-åring inte är van vid vare sig sadel eller träns.
Börja du med träns, till att börja styr du i grimman och låter tränset vara under. När det funkar bra är det dags att lära hästen att acceptera tygeltagen. Det är smart att använda de ord du senare kommer använda vid longering och tömkörning så att de befästs. T.ex. 'skritta', 'gör halt' och 'saaakt av'.
Du kan också vänja hästen vid att ha tömkörningsgjord på sig. När det funkar bra tar du med inspänningen i bilden, sedan tömmar och så småningom tömkör du. Med medhjälpare i början, så klart.

Löshoppning är inte heller dumt. Sadelvänja kan du göra tämligen snart. Jag har ett ponnysto som fyller 2 år i maj och hon är redan van vid både sadel, träns och tömkörning. Nu tar ju du allting väldigt sent så det gäller att inte gå för fort fram.

Vad det gäller övriga mindre grejer skulle jag välja att vänja hästen vid benskydd, reflexer, täcken och sånt. Självfallet också ut på promenader och lära den att lyssna på ledaren, gå fram överallt, gå genom vatten, i mörker och sådana saker.

Varför är hästen "hanterad" så sent, sett till åldern? Har den varit besvärlig eller något sådant?
Rent generellt så föredrar jag att tränsvänja ungefär vid ett års ålder. Funkar det bra så provar jag också tömkörning. Sadelvänjning och riktig löshoppning vid 1,5-2 års ålder. Redan innan har jag då lärt hästen att gå/hoppa över bommar och sådant. Hänga på hästen vid 2,5 år och slutligen sitta upp på riktigt när den börjar närma sig 3 år.
Allting bara om hästen är mogen för det.
 
Sv: 3 åring

Håller helt med förgående skribent! Låter som det kasnke skulle vara dax för träns och sadel snart... Har en liten tjej som är snart tre och henne började jag ha träns på redan vid ett års åldern... då hade jag grimma oxå så klart så att man inte börjar ta dem i munnen allt för tidigt utan mest att de bara får vänja sig vidd bettet!

När din häst väl vant sig vid träns och bett så är det inte helt fel att börja tömköra... gör du det och kör in hästen sen så är det till STOR hjälp när du sedan ska rida in din häst! Ju mer man hållit på med dem från marken och ju mer saker man har gjort med dem, ju lättare blir ju arbetet i famtiden. Bättre att börja i tid och ta det lite lugnt utan stress, istället för att när man väl sätter igång så ska allt hända pang bom!

Lycka till!
 
Sv: 3 åring

Tack för alla svar.

Nu undrar jag hur ni brukar vänja dem vid bett? Ska man göra något innan eller är det bara att lägga bettet i munnen?

Har hört att man inte ska låta hästen nosa på det alltför mycket utan att bara lägga in bettet i munnen ??

Hur har ni gjort med era unghästar?
 
Sv: 3 åring

Jag tog helt enkelt på tränset. Peia gapade efter bettet och var nöjd med det. Bara att spänna remmarna och sen var det klart.
Sen finns det såklart de hästar som protesterar. Då kan man prova att t.ex. hälla lite melass, äppeljuice eller dylikt på bettet så att det smakar gott.
 
Sv: 3 åring

Är hästen en -03:a eller född -04:?

Vad är det för ras?
Du måste ju ha någon sorts plan för den?
Hur stor kunskap om unghästar har du?
 
Sv: 3 åring

Han är 03:a och är efter en
pappa som är Tysk ridponny(POWER BOY) och en
mamma som är New forest.
power boy har en hemsida : www.ridponny.se/

Ja, jag har en plan att gå efter men det är inte direkt datumstämplad. Anledningen för att han blir så sent inriden är för att han gåt på lösdrift.
Jag har inte en sånn jätte Unghästvana, så jag får hjälp av några med väldigt stor hästvana som hjälper mig och de har lite tydligare planering, och på samma sätt lär jag mig med honom och samtidigt kan lära honom.

Han fick ha träns på sig idag för första gången!!!!! :D:D:D SÖÖT.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp