3-åring som blir istadig

Sv: 3-åring som blir istadig

Utan att ha sett hästen kan jag ju inte svära på att den inte har ont. Och det är väldigt vansligt att ge råd så här över nätet i såna här känsliga frågor.
Jag hade väl först och främst rekommenderat vet-undersökning. Bara för att vara säker och sen våga träna.

Men för mig låter det väldigt klassiskt som ett fall där man börjat med saker som är onaturliga för hästen och därför lite grann förlorat hästens vilja till arbete. Jag får också känslan av att du är rätt grön på det här med unghästar.

I paddocken först bara sitter man in hästen så man vet att man inte riskerar åka av och dö ute. Man kollar att det går att bromsa framför allt. Sen rider man ut. Hästar är av naturen inte gjorda för att röra sig fort och "slösa" med energin. De kutar bara vid flykt eller lek. En del hästar är mer ekonomiska med energin än andra. Unga hästar har än inte fått in vanan att arbeta i vare sig kropp eller huvud. Kolla på ett litet barn om man ber den göra ngt tungt. Den kommer stanna och säga hur tungt det är. Den kommer bli trött. Och om man inte gör det till något roligt eller något som barnet förstår VARFÖR den gör kommer barnet tjura ihop.
Samma är det med unghästar(eller ja, alla hästar). De vet inte varför vi sitter på dem. De vet inte varför de ska springa. Och en unghäst har aldrig gjort det så som vi ber om. De är ovana vid det. Har man iaf vanan av att göra någonting man inte förstår eller är tråkigt gör man det hellre än om man aldrig gjort det.
Om man dessutom försöker göra det till någonting kul eller som hästen förstår så har man mer egen vilja att arbeta i hästen. Det ska löna sig för hästen att göra rätt. Men den måste förstå vad du ber om. Många unga svarar med att gå emot vid skänkel om de inte skolats rätt.

Därför har man en annan häst som draghjälp. Då vill den vara med sin kompis/flocken och får draghjälp. Då kan man skänkla och få den att iaf få in vanan av att lyda skänkeln. Som det är nu blir den mer och mer van att INTE lyda skänkeln. Dvs den tränas aktivt i att göra fel, inte rätt.

Vore jag som du hade jag nog skickat hästen på inridning. Och inte bara en månad. Var inte snål med någonting som i slutändan kan göra det billigare för dig. Ge hästen lagom med tid för att få en stabil grund. Då slipper du ta hjälp så mkt sen. Nu har du nog tyvärr befäst ett felaktigt beteende lite. Och då tar det längre tid på inridningen än om hästen var orörd. Och ju fler gånger du gör fel, desto mer befäst blir beteendet och svårare att träna bort.

Ska du iaf behålla hästen hemma rekommenderar jag dig att ta hjälp av en tränare som har stor vana kring inridning. Gärna även problemlösning och den mentala biten. En riktigt, riktigt kunnig inridare kan sånt. Men de åker sällan ut för såna här sessioner. Rid sedan ut i sällskap.

Lycka till! Ge din ponny en bra start för att sedan kunna få en trevligare och anklöare tillvaro ihop! :)
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Tömkörning är ett bra sätt att fasa in ridning på en unghäst. Drivningen kommer bakifrån vilket är en oerhörd fördel. Tänk dock på säkerhetsavståndet, en häst som slår mot drivning lär göra det även vid tömkörning, åtminstone till att börja med.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag förstår absolut varför du tänker så, men vad tror du att det då skulle vara? Det måste vara något medfött eftersom hon har varit sådan (lugn och ganska lat) hela livet. Hon har dock aldrig varit halt eller sjuk, har bra ben och hovar, utmärkt exteriör och ömmar inte någonstans på kroppen. Hon går också framåt fint om hon tycker att det är roligt eller om man på något vis lyckas motivera henne.

Om en 3-åring tjurar ihop som du beskriver det kopplar jag det till att hästen har börjat växa. En paus är då rätt lämpligt. I övrigt så håller jag med Tuaphua.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

jag tycker du har fått bra svar här, kolla upp hästen. men jag kan ju berätta lite om min oxå. Han är 5år och är otroligt omogen, så att rida ut i skogen eller på banan är otänkbart. Han gillar att leka ;) vi övar på lydnad, i boxen och på stallplan, jag vill ha en positiv häst och det första som slår mig här är att hon är endast 3år, kanske hon behöver mer tid på sig? följer hon dig vart du än går? kommer hon fram till dig direkt när du ropar på henne i hagen? min kille blir jätte trött i huvudet av 10 min på banan med tömkörning ;) jag ber honom gå fram, jag väntar tills han tar första steget och då berömmer jag honom massor, vi övar på halt, han ska stanna med hjälp av min röst, då får han massor av beröm och godis, jag tränar på att gå på en fyrkant och då styrningen, han börjar förstå vad jag vill och han vill alltid träna, kommer i galopp från hagen när jag visslar på honom, det har tagit mig sedan dec att få denna kontakt vi har idag och jag slutar alltid träna innan han blir trött ;)

jobba på positiv träning och sluta direkt när hon går fram, ridpasset kanske blir 5 min långt, men hade jag varit du hade jag satt upp på henne, bett henne röra sig framåt med rösten, tittat dit jag vill att hon ska gå, inte rört en fena i sadeln och när hon går skulle jag berömma henne, hoppat av och gett henne en godis bit och istället kanske lett henne några meter till och sen tillbaka till boxen ;)

låter kanske lite lamt, men ganska så fort kommer hon att inse att du inte vill trötta ut henne, utan ridning är roligt. och håll på mycket från marken ;) bättre långsam start och ett långt och lyckligt ridliv tillsammans ;)
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Det är tyvärr inte alls ovanligt att de har dragit på sig något redan tidigt som sedan legat och pyrt och orsakat avlastningsskador på andra ställen utan att man sett ett dugg på dem.

Och det vanligaste är just att man upptäcker det när det är dags att börja jobba dem och allt vad arbetsglädje heter saknas. Slår faktiskt aldrig fel det brukar alltid finnas en bakomliggande orsak när det saknas arbetsglädje i dem. En frisk unghäst tycker det är spännande och kul att börja jobba även om de kan bli tjuriga istadiga stundvis så är de aldrig det genomgående.

Hade en för något år sedan, alltid varit kärnfrisk trodde vi, började jobba den och kom ingenvart alls, ingen bjudning i lina och ytterst få stunder med ryttare. Anade direkt att det måste vara något galet, släppte veterinären på den och jodå halt på tre ben efter böjning, helt ohalt innan böjning. Marginellt sned i bäckenet vilket troligen var orsaken till hältorna för kom aldrig tillbaka igen och hästen fick tillbaka sin arbetsglädje. Vem vet när den slagit sig sned kan ha hänt redan som föl när den stod på näsan i hagen.

Så alltid kolla igenom en unghäst som visar ovilja.

Sådana här berättelser är bra att höra så att man inte blir för självsäker. Det är alltid bra att vara medveten på att protester kan bero på annat än dålig förståelse eller envishet. Jag ska definitivt vara extra uppmärksam på henne och om hon fortfarande gör samma sak efter ett par veckors ridning kommer jag att skjutsa iväg henne till kliniken.

Tack för ditt råd och berättelsen - jag hade faktiskt inte på allvar övervägt att hon skulle kunna ha ont förut.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Helt grön på det här med unghästar är jag inte (jag har ridit in 4-5 på egen hand och hjälp till med ytterligare ett par - och alla har blivit helt normala hästar ;) ), men jag har självklart inte den erfarenheten som kommer efter åratal av arbete med unghästar och hundratals inridningar. Hittills har jag dock löst det med att lyssna mycket på folk runtomkring och inse mina begränsningar. Med lite ödmjukhet ska det nog lösa sig även den här gången, men jag ska vara uppmärksam på om problemen överstiger min förmåga.

En del hästar är mer ekonomiska med energin än andra. Unga hästar har än inte fått in vanan att arbeta i vare sig kropp eller huvud. Kolla på ett litet barn om man ber den göra ngt tungt. Den kommer stanna och säga hur tungt det är. Den kommer bli trött. Och om man inte gör det till något roligt eller något som barnet förstår VARFÖR den gör kommer barnet tjura ihop.

Det här är en bra beskrivning av hur min ponny fungerar. Hon är en ganska tänkande häst och det krävs liksom att hon inser vinsten med att göra något för att hon ska acceptera det. Jag har dock fått en del tips här, framförallt om uteridning, som jag ska använda mig av och se om det löser sig!

Jag tror inte heller att jag har hunnit totalbefästa det felaktiga beteendet eftersom jag slutade innan det gick för långt. Det handlade om ca 3 ridpass där hon mer eller mindre protesterade och det är inte så väldigt många sett till ett helt liv av ridning.

Tack för dina kloka tankar!
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Till alla som har gett bra tips i tråden:

Den här veckan tänkte jag börja om på nytt med ridningen. Tills hon förstår skänkeln och svarar bra för den blir det bara uteritter på schemat. Därefter ska jag fasa in små, korta pass på ridbana där hon får mycket beröm och känner att det är enkelt och roligt.

Fortsätter hon att protestera mot skänkeln även utomhus och med draghjälp förutsätter jag att något kan vara fel och kör henne till klinik. Är allting bra då får hon åka till en duktig unghästutbildare som jag har haft kontakt med sedan tidigare.

Tack för bra råd!
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Trevligt att du lyssnar på din häst och tar till dig tips av folk och dessutom är beredd att söka hjälp irl. Då ordnar det sig nog ska du se!

Lycka till med din lille!
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Till alla som har gett bra tips i tråden:

Den här veckan tänkte jag börja om på nytt med ridningen. Tills hon förstår skänkeln och svarar bra för den blir det bara uteritter på schemat. Därefter ska jag fasa in små, korta pass på ridbana där hon får mycket beröm och känner att det är enkelt och roligt.

Fortsätter hon att protestera mot skänkeln även utomhus och med draghjälp förutsätter jag att något kan vara fel och kör henne till klinik. Är allting bra då får hon åka till en duktig unghästutbildare som jag har haft kontakt med sedan tidigare.

Tack för bra råd!

Det låter som en bra plan.
Ett bra sätt att lära in skänkelhjälpen är att gå bredvid och trycka vid skänkelläget, om hon inte reagerar "rätt" så är det lätt att hjälpa henne lite på traven och sedan MASSOR med beröm när hon gör rätt. Godis brukar vara en toppenmotivator till ponnysar :love:
Samma sedan uppsuttet, be om ett steg fram, MASSOR av beröm, upprepa tills hon svarar direkt och verkligen har förstått. Då utökar man kraven och håller på godiset ett par seg, sedan massor med beröm.

Det kan ju vara att hon inte förstår, hon kanske är rädd att göra fel, så kan vår ponny vara, att han fryser fast om han blir osäker på vad jag menar.

Och som sagt, är det en häst som sparar på energi så kan det hända att det funkar om man tillför lite i form av små morotspengar :idea:
 
Sv: 3-åring som blir istadig

När du fått hästen genomgången av vet och ska börja om från början med ridningen hade jag gjort enligt följande.

1. Börja från marken. Av det du beskriver så får du inte fram henne ordentligt på marken. Då kommer du heller inte få det från ryggen eftersom att du då har ännu mindre möjlighet att påverka.

Vid longeringen är det viktigt att du får igenom din drivning. Hon ska inte välja tempo själv. Du ska heller inte (i slutänden) behöva jaga på henne för att hålla det tempo du väljer. Sätt lite ordentlig fart på henne så att hon upptäcker att hon faktiskt kan röra sig i mer än lusfart. Driv på bakifrån. Våga gasa och KRÄV gas! Gör vad du kan för att få henne att tycka det är roligt, bli lite glad och "busig"/på alerten.

Beröm, ta pauser och håll inte på för länge. Det viktiga är dock att du märker att hon faktiskt tar din drivning, är koncentrerad på dig och inte bara lallar runt i det tempo hon tycker är behagligt. Målet är att väcka upp henne och få henne att inse att hon faktiskt ska röra på sig, och dessutom gärna röra på sig (således ej längre motvilligt) när du säger att hon ska göra det. Så länge du fortfarande har en känsla av att hon är motvillig från backen, kommer du ha dubbla problem på ryggen. Därför måste du först få igång henne (i vart fall hjälpligt) från marken (men du kan behöva varva det med ridning om du inte får poletten att trilla ner efter ett par gånger).

2. Om du får longeringen att fungera, låt då någon longera dig ett par gånger när du sitter på. De första gångerna kan du vara passiv och låta linföraren sköta hästen. När det fungerar bra tar du ett par gånger när du själv försöker skänkla och styra. Om du inte får fram henne får linföraren hjälpa till. Målet här är att få henne att inse att hon fortfarande måste/ska röra på sig lika villigt när du sitter på som när hon blir longerad utan ryttare.

3. Uteritter. Försök om möjligt hitta en bra draghjälpshäst. Om det inte riktigt hjälper/är tillräckligt så får du ta med en medhjälpare från backen. Medhjälparen får ta tag och hjälpa igång igen när hon fastnar. Är det väldigt mkt trögare på utvägen än hemvägen kan det vara en god idé att leda henne ut i skogen (ha longeringslina) och sitta upp på hemvägen när bjudningen finns där.

4. När du väl kommer till ridning ute i skogen är det viktigt att du inte fegar och sitter och tjuvhåller utan håller ett friskt tempo med lätt kontakt i handen och att du vågar GASA! Galoppera gärna och gasa på så att hon upptäcker att det är riktigt roligt att röra på sig!

När du väl har fått igenom drivningen från marken och du får till ett par ridpass ute där hon inte lyckas frysa fast några längre stunder så kommer bjudningen. Men det kommer troligen krävas att du har medhjälpare (medgående och/eller draghäst). Utifrån det du berättar låter det som att problemen har uppstått för att du inte har haft tillgång till hjälp tidigare (been there done that).

Viktigt att komma ihåg bara är att ha en ängels tålamod och inte bli upprörd. Bara bestämt kräva. Kom också ihåg att en unghäst behöver få titta sig omkring när den är ute. Det är därför inte givet att dra/driva/skänkla igång dem direkt vid varje ansats till att stanna. Man får ha lite finkänsla.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Lite tankar från mig: Rider ni ut eller i paddock? Jag skulle ta med ponnyt ut på små skogsturer med en trygg häst framför. Då behöver hon bara följa med. När ledarhästen travar och galopperar vill hon säkert med. Då kan ni få henne att vilja röra sig utan att det blir dramatiskt. Det är bättre att fortsätta ute tills hon vill gå framåt själv. Varva sparsam ridning med tex tömkörning, promenader, markträning. Hon är ännu ung och växer. De hamnar i olika perioder och du känner vart gränsen går för tillfället. Ställ inte på utan avdramatisera istället. Låt det ta lite tid så går det säkert bra.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Hästar förstår inte skä'nkeln... medfött.

Den ska inte användas solo utan först enbart smack o sen lägger man ihop hjälperna. o hellre pet med spöt. Klämmer du med benen= sur o går emot.

Draghjälp tills den fått kondis o börjar tycka att det är kul är bäst.

förutsätter att den är frisk.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Tänkte bara berätta hur det har gått. Efter att tråden skrevs har jag varit ute på en del promenader i skogen p.g.a. brist på ridsällskap. De senaste veckorna har sällskapet kommit tillbaka och vi har nu ridit ca 5 gånger. Den första och andra turen var hon ungefär likadan som i våras på, d.v.s. vid minsta lilla rörelse från mina skänklar stannade hon och tjurade ihop.

Sedan dess har det dock gått framåt ordentligt och idag både skrittade och travade hon utan problem på grusvägarna och behövde inte ens draghjälp. Hon svarade också oftast på skänkeln på korrekt sätt, och även om hon ett par gånger hade tendenser till att bli istadig gick det att komma runt det utan större problem.

Tack så mycket för alla råd! Utan dem hade jag antagligen fortsatt envisats på bana för att grunderna skulle sitta innan vi gav oss ut i skog och mark. Nu ska vi fortsätta rida ut och ha kul i naturen hela hösten och inte börja jobba inomhus förrän vädret tvingar oss till det. Tyvärr kommer hon inte ridas mer än 2 gånger i veckan, men förhoppningsvis kan hon få 1-2 dagar varje vecka med promenader eller annan hantering från marken. Håller tummarna för att det fortsätter gå framåt utan nya protester! ;)
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag anser inte att en 3-åring behöver ridas så mycket huvudsaken är att man får styrning och framåtbjudning.

Om hon skulle börja bråka igen skulle jag kolla sadeln. Unghästar är ofta mycket känsligare än äldre hästar gällande passform.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp