3-åring som blir istadig

Katla

Trådstartare
Jag har en 3-årig ponny som jag själv har fött upp. Det är på många sätt en jättetrevlig ponny: hon har ett lugnt och stabilt temperament (tänker först och springer sedan), lär sig enormt snabbt och är oftast social och glad. Tyvärr har vi också några problem som jag inte har lyckats reda ut på egen hand.

Hon är en rätt lat ponny som inte gärna rör på sig i onödan. Hon gillar inte att man försöker driva på henne om hon själv vill stå still och det gäller även vid hantering från marken. När hon ska trava vid hand springer hon med tätt bakåtstrukna öron och hon kan t.o.m. försöka nafsa mot den som leder henne, i synnerhet om man driver på henne. Vid longering lunkar hon på i mycket sävligt tempo och att galoppera är nästan omöjligt eftersom hon inte svarar på framåtdrivning.

Nu i våras skulle vi börja rida henne. Insittningen gick lätt eftersom hon är så trygg i sig själv, men problemen kom när vi skulle börja rida på riktigt. Efter några minuter tröttnar hon och vill inte längre, och då blir hon istadig. Försöker man driva på henne stannar hon och fortsätter man kämpa slår hon mot skänkeln.

Det här blev efterhand ett riktigt problem och efter ca 6-7 ridpass, varav de sista var helt misslyckade, insåg jag att jag inte kunde lösa det på egen hand och lät henne få sommarvila. Nu ska vi komma igång igen och det vore jättebra med tips och råd från personer som har stött på det här problemet förut!

TACK på förhand! :)
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Börja om, låtsas inte om att ni ridit lite förut utan börja på nytt. Är på jobbet så kan inte skriva så mycket -men min erfarenhet är att så unga hästar inte har sådär mycket framåtbjudning av sig själv och särskilt inte med ryttare på utan det är något man måste hitta -tar olika lång tid. Sedan så länge hästen inte har ont nånstans hänger oftast oviljan ihop med att de inte förstår vad man vill.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag kan förresten tillägga att jag har tänkt köra väldigt korta pass i förhoppning att hon då inte hinner tröttna och bli istadig, men jag behöver verkligen hjälp med hur man motiverar en ponny som lätt blir uttråkad!
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Börja om, låtsas inte om att ni ridit lite förut utan börja på nytt. Är på jobbet så kan inte skriva så mycket -men min erfarenhet är att så unga hästar inte har sådär mycket framåtbjudning av sig själv och särskilt inte med ryttare på utan det är något man måste hitta -tar olika lång tid. Sedan så länge hästen inte har ont nånstans hänger oftast oviljan ihop med att de inte förstår vad man vill.

Ja, jag ska försöka göra en omstart och börja på nytt. Tyvärr började ju istadigheten väldigt snabbt sist och jag misstänker att det kommer bli likadant den här gången.

Jag tror också att jag måste hitta framåtbjudningen på något sätt eftersom hon inte riktigt har den i sig. Frågan är bara hur ;)

Tror inte att hon har ont eftersom hon alltid har varit den väldigt lugna typen som inte anstränger sig i onödan. När de andra hästarna springer och busar i hagen kan hon hänga på en stund, men hon är oftast den som slutar först och ställer sig och äter istället. Hennes istadighet är nog snarare en kombination av personlighet och att hon inte förstår.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Hur funkar hon med en kompis som draghjälp? -gärna ut i skogen då.

Att hon slår mot skänklarna -förstår hon skänkeln? Testa ett kort spö, och bara peta på bogen (kan funka bra vid invänjning av skänkelhjälper), förstår hon rösten så är det bra att använda sig av smackningar och sedan lägga till skänklar.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Har du någon som kan hjälpa till från marken när hon blir så?

Ja och nej. Jag brukar inte vara ensam, men personerna som följer med är inte jätteduktiga. Lite kan de dock hjälpa till. Har du någon idé om hur? När hon stannar har någon kunnat hjälpa mig med att leda fram henne en bit, men när de släpper stannar hon i allmänhet snart igen om hon har kommit in i sitt istadiga läge.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Hur funkar hon med en kompis som draghjälp? -gärna ut i skogen då.

Att hon slår mot skänklarna -förstår hon skänkeln? Testa ett kort spö, och bara peta på bogen (kan funka bra vid invänjning av skänkelhjälper), förstår hon rösten så är det bra att använda sig av smackningar och sedan lägga till skänklar.

Vi har ännu inte ridit ut med sällskap men jag tror att det kan fungera bra. När man leder henne i skogen pinnar hon på ganska hyfsat och hon verkar tycka att det är ganska kul, så jag tänkte att vi ska ut och rida i skogen minst hälften av alla ridpass nu under hösten.

Hon slår emot spöet också, så det handlar nog om mer om att hon inte vill att man driver än att hon inte förstår. Därmed inte sagt att hon inte behöver lära in skänkelhjälperna bättre! Smackningar förstår hon också - när hon är pigg och framåt. När hon blir istadig hjälper ingenting av det som hon annars kan.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag hade tagit med en trygg häst och ridit ut i skogen med sällskap. Det brukar fungera bra på den sortens häst.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Ja, det tror jag fungerar bra ute i skogen. Frågan är bara om det gör någon skillnad när man sedan ska rida inne igen?
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Som tidigare har sagt; lära in skänkelhjälper på nytt och rid ut med sällskap, för att hitta framåtbjudning.

Men mitt bästa tips är att lämna bort henne på inridning hos en duktig unghäst tränare.
Lär hon in "fel" och problemet fortsätter kommer detta bara bli värre och svårare att träna bort. Inridningen och utbildningen är den viktigaste perioden där hästen ska lära alla grunder. Funkar inte grunderna ordentligt kommer man inte komma vidare heller.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Det lättaste är nog om du rider ut tills hon har lärt sig att gå fram för skänkeln och fått en egen framåtbjudning. När hon har det, först då provar du korta pass på banan.

Dom första gångerna ska du nog försöka att bara åka med så att hon inte surnar till. Men när hon har rt sig skänkeln får du inte ge dig utan hon måste gå fram när du vill, inte när hon själv tycker att det passar.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Börja med att köra in ponnyn på en klinik och få den helt genomkollad, de beter sig inte så utan orsak, iom att den tom surar när ni springer med den på marken så signalerar den klart att något är fel. Så börja i den änden är ganska övertygad om att ni kommer att hitta något.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag har också tänkt på att lämna ut henne en månad eller två för att hon ska få en bra grund. Det finns dock några saker som gör att det inte har blivit så. Dels är det väldigt dyrt och dels har vi just nu bara två andra hästar hemma varav den ena har svårt för att vara ensam. Därför hade jag tänkt försöka själv en gång till, men om jag märker att det inte blir bättre kommer jag antagligen överväga att skicka iväg henne ändå och ta den kostnaden.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Det du säger om att bara sitta stilla stämmer väldigt bra. Sitter jag helt still i sadeln går hon ofta framåt ganska bra, men när jag använder skänklarna surar hon gärna ihop.

Du har säkert rätt i att jag borde börja med att bara rida ut nu. Det kommer jag nog börja med, och så tar jag ridningen på banan om 5-10 pass eller när hon börjar få lite mer bjudning och svarar för skänkeln utomhus.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Börja med att köra in ponnyn på en klinik och få den helt genomkollad, de beter sig inte så utan orsak, iom att den tom surar när ni springer med den på marken så signalerar den klart att något är fel. Så börja i den änden är ganska övertygad om att ni kommer att hitta något.

Jag förstår absolut varför du tänker så, men vad tror du att det då skulle vara? Det måste vara något medfött eftersom hon har varit sådan (lugn och ganska lat) hela livet. Hon har dock aldrig varit halt eller sjuk, har bra ben och hovar, utmärkt exteriör och ömmar inte någonstans på kroppen. Hon går också framåt fint om hon tycker att det är roligt eller om man på något vis lyckas motivera henne.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag tycker det låter märkligt. Allt tyder på att något tar emot för henne. Känn igenom rygg och ben ordentligt med händerna och se om hon har ont! Kolla speciellt rygg!! Gör det igen, ogen o igen tills du är säker på att hon inte har smärta.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag har uppfattat att du försöker rida in din ponny genom att träna den på olika gångarter och tempon på ridbana?

I så fall ett effektivt sätt att inte hitta bjudning. Rätt meningslöst för en häst att gå runt, runt på samma markbit.

Betydligt enklare att hitta bjudning via uteritter.
Sällskap som draghjälp kan underlätta.

Jag utgår från att du inte håller hästen i munnen när du försöker få den att bjuda framåt - helt lösa tyglar brukar underlätta.

Jag har tio ridhästar här hemma som jag ridit in själv. Alla har utan svårigheter tagit både trav och galopp när jag bett om det på trejde, fjärde eller femte ridturerna. Uteritter utan sällskap...

Och du har fått fler liknande svar.
 
Sv: 3-åring som blir istadig

Jag förstår absolut varför du tänker så, men vad tror du att det då skulle vara? Det måste vara något medfött eftersom hon har varit sådan (lugn och ganska lat) hela livet. Hon har dock aldrig varit halt eller sjuk, har bra ben och hovar, utmärkt exteriör och ömmar inte någonstans på kroppen. Hon går också framåt fint om hon tycker att det är roligt eller om man på något vis lyckas motivera henne.

Det är tyvärr inte alls ovanligt att de har dragit på sig något redan tidigt som sedan legat och pyrt och orsakat avlastningsskador på andra ställen utan att man sett ett dugg på dem.

Och det vanligaste är just att man upptäcker det när det är dags att börja jobba dem och allt vad arbetsglädje heter saknas. Slår faktiskt aldrig fel det brukar alltid finnas en bakomliggande orsak när det saknas arbetsglädje i dem. En frisk unghäst tycker det är spännande och kul att börja jobba även om de kan bli tjuriga istadiga stundvis så är de aldrig det genomgående.

Hade en för något år sedan, alltid varit kärnfrisk trodde vi, började jobba den och kom ingenvart alls, ingen bjudning i lina och ytterst få stunder med ryttare. Anade direkt att det måste vara något galet, släppte veterinären på den och jodå halt på tre ben efter böjning, helt ohalt innan böjning. Marginellt sned i bäckenet vilket troligen var orsaken till hältorna för kom aldrig tillbaka igen och hästen fick tillbaka sin arbetsglädje. Vem vet när den slagit sig sned kan ha hänt redan som föl när den stod på näsan i hagen.

Så alltid kolla igenom en unghäst som visar ovilja.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp