Sv: 3+1 tygelfattning
Vet inte om jag har så många bilder - men jag kan ju beskriva med ord så länge... jag kan ju ta lite bilder senare idag eller imorgon... vad behöver du för bilder?
Vänster handen har stång-tyglarna + v-kapson. V-kapsontygeln vilar mot lillfingret, dvs "utanför" handen. Mellan lill och ring vilar v-stång, mellan ring och lång vilar h-stång. V-tumme ska trycka fast tyglarna mot pekfingret och resten av fingrarna ska "spela piano" (alltså inte hålla fast). För att ge efter släpper v-tummen den tygeln/de tyglarna som ska få glida/länga. Om tygeln/-larna behöver kortas så är det högerhanden som gör detta, för vänster ska alltid vara stilla och på sin plats.
Alltså höger hand tar tag i tygeln/-larna som ska kortas och drar dessa till önskad längd. (Detta var som en uppenbarelse för mig när jag insåg. Det jag länge gjorde galet var att jag tog tag i tyglarna med höger hand och sedan drog jag med vänsterhanden för att korta till önskad längd. När jag ändrade på teknik blev ridningen helt annan, mycket stabilare, allt lixom funka 80% bättre helt plötsligt
) Högerhanden ska vara aktiv som attans, och fippla med tyglarna men vänster ska vara stilla och stabil. Det krävde lite tvingande tanke i början och tog ett tag innan jag vågade lita på att jag kände alla tyglarna rätt och bli säker. Men jag tyckte att det genast kändes som mycket färre tyglar när jag började rida så med högerhanden för alla tyglar har sin plats och jag fick mer kontroll över varje tygel.
Höger hand har h-kapsontygeln mellan lill och ringfingret.
När jag ska "ta tyglarna" efter jag har suttit upp brukar jag först fattat tag om v-kapson med hela v-handen, sen tar jag längst ut på stångtyglarna med h-handen så att jag ser var mitt emellan tyglarna är. Jag kniper om v-kapson med lillfingret så att det kommer ur vägen, sedan spretar jag på resten av fingrarna och styr in v-ringfinger mellan stångtyglarna och greppar med tummen.
Huj va svårt det är att förklara någt jag gör så här med ord... ska nog ge mig på att ta lite bilder sen för det där lät mycket luddigt