3+1 tygelfattning

Trådstartare
3+1 tygelfattning:
Beskriv gärna denna med ord och bilder. Kör nu 2+2 men tycker inte det känns bra, rider på stång+fast kapson.

Sv: 3+1 tygelfattning

Vet inte om jag har så många bilder - men jag kan ju beskriva med ord så länge... jag kan ju ta lite bilder senare idag eller imorgon... vad behöver du för bilder?

Vänster handen har stång-tyglarna + v-kapson. V-kapsontygeln vilar mot lillfingret, dvs "utanför" handen. Mellan lill och ring vilar v-stång, mellan ring och lång vilar h-stång. V-tumme ska trycka fast tyglarna mot pekfingret och resten av fingrarna ska "spela piano" (alltså inte hålla fast). För att ge efter släpper v-tummen den tygeln/de tyglarna som ska få glida/länga. Om tygeln/-larna behöver kortas så är det högerhanden som gör detta, för vänster ska alltid vara stilla och på sin plats. Alltså höger hand tar tag i tygeln/-larna som ska kortas och drar dessa till önskad längd. (Detta var som en uppenbarelse för mig när jag insåg. Det jag länge gjorde galet var att jag tog tag i tyglarna med höger hand och sedan drog jag med vänsterhanden för att korta till önskad längd. När jag ändrade på teknik blev ridningen helt annan, mycket stabilare, allt lixom funka 80% bättre helt plötsligt :laugh:) Högerhanden ska vara aktiv som attans, och fippla med tyglarna men vänster ska vara stilla och stabil. Det krävde lite tvingande tanke i början och tog ett tag innan jag vågade lita på att jag kände alla tyglarna rätt och bli säker. Men jag tyckte att det genast kändes som mycket färre tyglar när jag började rida så med högerhanden för alla tyglar har sin plats och jag fick mer kontroll över varje tygel.

Höger hand har h-kapsontygeln mellan lill och ringfingret.

När jag ska "ta tyglarna" efter jag har suttit upp brukar jag först fattat tag om v-kapson med hela v-handen, sen tar jag längst ut på stångtyglarna med h-handen så att jag ser var mitt emellan tyglarna är. Jag kniper om v-kapson med lillfingret så att det kommer ur vägen, sedan spretar jag på resten av fingrarna och styr in v-ringfinger mellan stångtyglarna och greppar med tummen.

Huj va svårt det är att förklara någt jag gör så här med ord... ska nog ge mig på att ta lite bilder sen för det där lät mycket luddigt :D

31tygelfattning.jpg

Man tackar :bow:
ska nog träna lite framför datorn innan jag rider :o måste lirka rätt allt :rofl:

Nu blir jag hysteriskt nyfiken! Varför håller man tyglarna så? Byter man plats på alla tyglarna när man byter varv?

Nej, det är ju så att slutmålet är enhandsfattning på blank stång. Enligt tradition så hålls tyglarna i vänster hand, svärdet (pisken) i höger.

Stångtyglarna hålls alltid i vänster - så denna fattning rids i alla varv. Mycket praktiskt :) .

Det finns andra sätt att hålla oxå - men detta är det jag lär mig. Fransoserna håller kapsontyglarna ovanför alla fingrar.

Aha ok så det fans en logisk förklaring. Tack så mycket.
Som vuxen "nybörjare" tänker jag ställa alla dom underliga frågor jag aldrig vågade ställa den gången jag började på ridskola :)

Ja precis. Det är otroligt spännande att börja med en ny sak som vuxen! I detta fallet AR. För nu vågar man ju ställa frågor och kan suga åt sig all info som en svamp! Underbart :)

Kookaburra har förklarat det väldigt bra tycker jag. Så jag inflikar lite egna erfarenheter bara.
Själv gillar jag egentligen 3+1 fattningen bäst, för att man blir känsligare och får svårare att "fiffla". Å andra sidan kan jag också tycka det är svårare när man behöver öva på rakriktningen av sig själv och kusen, att veta att båda axlar och armar (och bröstkorg) verkligen är på samma höjd och lika långt fram. Då känns 2+2 "säkrare". Å andra sidan tycker jag det är mycket svårare att hålla koll på att man inte använder fel tygel med 2+2 när man väl vant sig vid 3+1.

Tips - öva på en väldigt cool häst till att börja med där man inte behöver använda tyglarna särskilt mycket! ;)

Å andra sidan kan jag också tycka det är svårare när man behöver öva på rakriktningen av sig själv och kusen, att veta att båda axlar och armar (och bröstkorg) verkligen är på samma höjd och lika långt fram.

japp! Helt rätt där. så känner jag med. Skitsvårt att inte låta vänster axel komma lite för mycket fram. Sen tycker jag oxå att det är nyttigt att tänka "slappna av" i armarna så att man inte faller fram.

*host* jag har t o m ridit en del med fel tygelhand (allt i höger) för att få lättare att räta upp mig i vänstervarvet... :angel: tvärtom triggar alltför lätt att jag hamnar fel i vänstervarvet.
slappna av i armarna tycker jag är pyttelite lättare med 3+1 med undantag för att jag inte kan låta bli att pilla i onödan i högerkapsonen :crazy: blev pinsamt märkbart när en tränare sa till om att inte använda kapsonen alls och man omedvetet var där och skulle pilla stup i ett. (lite förvirrande också när en tränare säger "krama i kapsonen för ställning" och nästa "använd INTE kapsonen, han blir spänd!" :p )

Det finns andra sätt att hålla oxå - men detta är det jag lär mig. Fransoserna håller kapsontyglarna ovanför alla fingrar.

Nu blev jag lite nyfiken. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "ovanför alla fingrar". Bild eller mer ingående förklaring? :)

Att tygeln kommer uppifrån ovanför pekfingret ihopnypt av tumme/pekfinger kanske? Är också nyfiken på defenitionen! ;)

Jo, precis. Du håller tygeln som en "nybörjare" ungefär ;). Tar tygeln ifrån "fel" håll sas, så som tömmar hålls när du kör hästvagn (iaf så som jag har fått lära mig att hålla då, men jag är absolut ingen expert på att köra vagn - så om det är "rätt" sätt eller inte för körning kan jag inte stå för).

Tänk dig som att du håller en långerpisk framför dig, samma fattning i handen. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 026
Senast: Sel
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 554
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar