2åring som fortfarande går ihop med sin mamma?

milly

Trådstartare
Det är en nordsvensk valack som går ihop med sin mamma och storasyster (5år) och har aldrig avvänjts ifrån mamman. Hur påverkar det hästen? Kommer han att bli svår att avvänja nu?
Han diar t o m på henne ibland fortfarande! T ex när vi åter släppte ut dom i hagen efter att ha haft dom inne i stallet och pysslat om dom.

Jag ska börja sköta om alla tre litegrann och är ev. intresserad av att senare köpa 2åringen som har ett gott lynne. Borde ägarna sära på dom? Tror att systern också alltid gått ihop med sin mamma... Dom var väldigt fästa vid varann! (och de tas nästan aldrig in en o en utan i så fall alla tre) De gnäggade som galningar efter varann när vi tog med oss nån av dom i paddocken... Men dom kanske vänjer sig snabbt om man börjar göra det då o då?

Det finns ju andra hästar i stallet att släppa ihop t ex valacken med men komemr han då bra försöka rymma till den hagen där mamman o systern går?

Jag har liten erfarenhet av sånt här men det känns som att det inte är så bra att han låtits gå med sin mamma så här länge! fast det kanske inte är så farligt? Säg ni som vet mer om sånt här!

Sv: 2åring som fortfarande går ihop med sin mamma?

Min erfarenhet är att det inte är bra att låta dom gå med mamman så länge. Dom får ett mycket dåligt flockbeteende och kan bli närgångna och "klängiga" på andra hästar när man väl släpper in dom i en ny flock. Att dom gnäggar efter varandra är dock inget ovanligt om dom inte är vana att vara ifrån varandra. Dom kommer att lugna ner sig när dom blir lite mer vana vid att en går iväg.

Precis som jag misstänkte... Så han borde snarast möjligt säras ifrån mamman? Ska det ske långsamt, som man gör med föl, eller hur är bäst att göra? Tänkte diskutera med ägarna om det (de pratade om att han "borde ju kanske skiljas från sin mamma men...").

Eller borde han bort från den gården helt o hållet? Ett tag iaf... över sommarbete eller nåt?

Ska man sära på dom nu så bör man göra som om han vore föl. För han tror ju att han är det... Börja med att ta honom ifrån henne kortare stunder som ökar med tiden. Låt honom sedan gå med en annan häst (gärna en äldre häst som kan uppfostra honom) i en hage bredvid mamman. Slutligen kan man förhoppningsvis släppa in honom i en ny flock.

Jag hade en gång en häst som hade gått med sin mamma länge, och hans flockbeteende var väldigt dåligt. Han lärde sig aldrig att hålla sig på sin plats, trots dom andra hästarnas tydliga tillsägelser.:crazy:

Hmmm okej. Jag får väl se under det här året hur han utvecklas... Ska sköta och pyssla om honom tills nästa vår då jag ska köpa en häst. Då får vi se om det blir denna eller någon annan.

Men ska försöka diskutera detta med ägarna då jag träffar dom nästa gång. Det finns ju iaf goda möjligheter att släppa honom med någon annan häst i en annan hage. Vilket dom själva också nämnde "vi kanske skulle släppa honom med new foresten elelr nåt? men de (nordsvenskarna) går ju så bra ihop! ".

Okej. Ja, det verkar ju som om ägarna är lite inne på att sära på dom också. Det är ju positivt! Även om dom borde ha kommit på det lite tidigare.

Lycka till!:)

Jag kan inte så mycket om det här, men jag skulle nog delat på de en gång för alla så de verken ser eller hör varandra, men givetvis ge han andra hästkompisar. Han är ju van vid foder och stoet kan ju inte ha mycket mjölk så då kan det ju inte vara någon fara.

Jag känner bara till två fall av hästar som levt så nära sin mamma tills de blev 3-4 år. Men båda var utan tvekan skadade av att inte ha haft andra hästkontakter, att fått varit föl så länge.
Den ena var en ardenner/nsv-korsning. Mamman var ett under av gott lynne, pappan likaså. Sonen som aldrig blev avvand avlivades vid fem års ålder pga lynnet. Det gick inte att köra in honom, han var hysterisk när hagkompisen togs ifrån honom (mamman var borta sen tidigare) och han var mkt nervig i hantering.
Den andra var en ponny/hbl-korsning som jag såg dia fortfarade vid 4 års ålder. Han lärde sig aldrig sociala regler varken med hästar eller folk. Blev helt galen i hagen när flockledaren togs ut, otroligt fräck och respektlös med folk. Avlivades i vuxen ålder då han asågs farlig för folk att hantera.

Jag kan inte så mycket om det här, men jag skulle nog delat på de en gång för alla så de verken ser eller hör varandra, men givetvis ge han andra hästkompisar. Han är ju van vid foder och stoet kan ju inte ha mycket mjölk så då kan det ju inte vara någon fara.

Var i stallet idag och då sa ägarna att de diskuterat det och de trodde de visste vilken häst han skulle släppas med (en äldre tuff valack) och det blir i sånna fall i en beteshage en längre bit bort (med en annan stor hage emellan) men de kan ju fortfarande gnägga till varandra... det är ju svårt att komma ifrån om man inte skickar iväg 2åringen från gården helt o hållet.

Jag känner bara till två fall av hästar som levt så nära sin mamma tills de blev 3-4 år. Men båda var utan tvekan skadade av att inte ha haft andra hästkontakter, att fått varit föl så länge.
Den ena var en ardenner/nsv-korsning. Mamman var ett under av gott lynne, pappan likaså. Sonen som aldrig blev avvand avlivades vid fem års ålder pga lynnet. Det gick inte att köra in honom, han var hysterisk när hagkompisen togs ifrån honom (mamman var borta sen tidigare) och han var mkt nervig i hantering.
Den andra var en ponny/hbl-korsning som jag såg dia fortfarade vid 4 års ålder. Han lärde sig aldrig sociala regler varken med hästar eller folk. Blev helt galen i hagen när flockledaren togs ut, otroligt fräck och respektlös med folk. Avlivades i vuxen ålder då han asågs farlig för folk att hantera.

Aj aj, låter inte bra!

Kan berätta om hur han var idag då jag för första gången tog in honom från hagen själv... Han följde med utan större protester (var lite tveksam bara) men det var en hel del gnäggande och oro i form av att han inte ville stå still i stallgången och han skrapade då och då med framhoven. Stona (mamman och systern) gnäggade till honom så han gnäggade ju tillbaks och tvärtom, mest hela tiden.

Det gick iaf att rykta honom och kratsa hovarna och han stod still i kortare perioder så han for inte runt som en GALNING, om ni tolkade det så. Jag gick omkring med honom i den stora, breda stallgången (i grimma o grimskaft) och han stack ju inte eller nåt sånt.
Men han var okoncentrerad och orolig, verkade bara tänka på sina tjejer!

När han släpptes ut igen var han på sin mamma direkt och ville dia men hon sa faktiskt ifrån denna gången. han kela o hälsa på henne och systern iaf men blev åter orolig då jag tog med mig systern in i stallet. Han gnägga o gnägga där ute i hagen medan systern tog det betydligt lugnare trots att hon också gått ihop med sin mamma sen födseln. Hon svarade till honom några ggr bara. När hon släpptes ut i hagen igen reste han sig på henne och höll på (ägarna sa att han verkar nästan ännu mer fäst vid systern).

När alla tre är ihop i hagen är han hur go´som helst! Vill kela hela tiden med mig och är coollugn och snäll.

Det är absolut inget fel att fölen går med sina mammor hur länge som hällst!

Felet som det verkar för just dom hästarna är att dom inte blivit vana vid att tas bort från varandra ibland för att arbetas med.

Efter arbetet är klart med unghästen kan man lugnt släppa tillbaka den till mamma. Men det viktiga är att det är du som är ledaren och bestämmer när och hur länge han/hon ska vara ifrån mamma.

Att någon skulle varit tvungen att avliva en häst för att den inte blivit borttagen från sin mamma är helt fel. Det är lätt att skylla på att hästen blivit tokig när det handlar om att ägaren har gjort fel.

Jag har fött upp över 70 föl och ridit i 40 år och jag skulle aldrig ta bort en unghäst från mamma. Men jag lär mina hästar att jag är ledaren och om jag vill att hästen ska lämna mamma så ska den följa mig. Visst blir det lite ropande i början men det går snabbt över.

Jag har fött upp över 70 föl och ridit i 40 år och jag skulle aldrig ta bort en unghäst från mamma.

Måste blivit en rätt stor flock med tiden om du aldrig tog några unghästar från mamman för att sälja :angel:

TS,
saken är ju den att i en naturlig flock stöter mammorna själva ifrån sig fölen när de är avvanda, och de söker då upp jämnåriga att umgås med istället.
Det klart bästa för en ung hingst/valack anser iaf jag är att få gå på bete/lösdrift med ett gäng grabbar i ungefär samma ålder, gärna med en eller flera äldre valacker som 'ordningsmän'. De behöver detta för att fostras o få utlopp för energi, leklust och kamplust...får de inte det i flock blir de ofta rent odrägliga att hantera.

Jag har varit med om det hos en uppfödare av hbl. I hagen gick ett sto med fyra av sina avkommor, ett annat sto med två av sina avkommor samt fyra hästar till (varav en av dessa var mor till stoet med två avkommor i hagen). Det gick faktiskt alldeles utmärkt. Första gången jag kom i kontakt med flocken var de två yngsta åringar. Ingen utav dom diade eller hade sådana tendenser. Alla hästar gick att skiljas på och unghästarna åkte utan problem transport själva iväg på utställningar och dyl. Alla hästarna hade dessutom ett ovanligt trevligt lynne och fungerade väldigt bra med andra hästar.

Det är ju inte bra, men det går att göra ordentlige hästar av dem oxå :)
Jag vet.
Mitt sto(nsv) gick med sin mamma tills hon var 7år, utan avvänjning, mer än att dom stog i separata boxar såklart, hon försökte dia när hon var 3 fortf.
Jag har INGA problem med mitt sto idag kan jag lova :)
Nu är hon 13år, idag bor vi nästan 30mil ifrån mamma, och hon har stått i andra stall oxå utan problem.

Alla hästar på den gården går ihop och har alltid, ingen har faktiskt blivit avvänjd mer än att de står i separata boxar när fölet är såpass stort!
Inga problem med nån av hästarna, men vi kanske bara har haft tur!
Min mormor föder upp Nsv och har gjort i 40år,(i liten skala) vilket gör att alla Nsv är släkt med varandra där, hon har gjort på samma sätt i lika många år.
Hittills har allting fungerat utan problem. Inga problem med flockarbeteenden, konstiga psyken eller andra problem, dom är som vilken häst om helst
Mycket beror oxå på hanteringen och hur man går vidare.

Lycka till, jag tror att det kommer gå bra, ni får tänka efter vad som är bäst, börja med hantering av hästen och ta ut honom o lär honom vara ifrån sin mor. När det går felfritt ser jag inga problem med att flytta honom..
Men det är bara av egen erfarenhet jag talar :)

*kl* Jag tillhör faktiskt också en av dem som helst inte särar föl och sto för snabbt om det inte är nödvändigt.Däremor övar jag långsamt på att låta dom gå kvar själva i hagen om jag tar ut mamma,stå i egen box på natten från ca 8-10 månaders ålder osv. Men mina går i stor flock med olika hästar,och det kommer nya ibland och försvinner någon ibland,så det är inte en sluten grupp.Min ettåring går fortfarande med mamma. Det är ju skillnad förstås när man har en stor grupp hästar och mamman får nya föl hela tiden,då vänjer hon av ungen själv.Vad jag vet (flera tester har genomförts på detta)så blir hästar som får gå länge med mamma mindre stressade och tryggare i framtiden.Dagens hets med att sära på sto och föl vid fem sex månaders ålder är enligt mig kvalificerat jä**a djurplågeri.Mitt förslag är i detta läget att du långsamt vänjer honom vid att gå från mamma en stund,stå själv i stallet osv.Låt det ta sin tid.Till slut kan han gå i egen hage med en annan häst.Detta är ju att föredra om du skam köpa hästen och flytta honom i framtiden.Det viktiga är att inte stressa hästen.Han har gått där hela sitt liv,så ta det lugnt och fint.

Haha jag det har du rätt i, gud vilken flock det skulle blivit.

Det jag menar är att jag blir upprörd över alla människor som måste vänja av sina föl vid 6 månader för att man "ska" göra det. Naturen har sin gång och avvänjningen sköter mamman av själv. Men naturligtvis måste unghästen lära sig att det finns ett liv utanför mamma och hagen som alla unghästar.

Jag låter hela min flock ca 35 hästar (utom avelshingstarna) gå tillsammans tills hingstfölen är 9 månader. Då måste dom av praktiska skäl vänjas av och gå in i pojkhagen där det finns en gammal dagispappa som tar hand om dom. Den hagen ligger mitt emot stohagen med 10 meter mellan.

Stofölen får gå kvar tills dom är sålda i stohagen. Fölen jag säljer vill jag ska gå kvar tills dom är 9 månader då tycker jag dom är mogna nog att flytta hemifrån.

Att dom får gå kvar hos mamma är både socialt och att modersmjölken är viktig för tillväxten. Jag har köpt in föl som varit 6 månader och ser en stor skillnad på storleken.

Jag föder upp Quarterhästar men har tidigare fött upp andra raser och det är ingen skillnad. Jag får runt 10 föl om året.

I regel så köter väl stona avvänjningen själva om de skall ha ett nytt föl. Men hur funkar det om de inte är dräktiga ? låter de fölen/unghästarna dia i all evighet då eller är det individuellt ?

De flesta ston säger ifrån själva, men det är individuellt när dom gör det. (Av min erfarenhet alltså)

Om stona inte är dräktiga så låter dom sina åringar socialtutta lite då och då. Men ju äldre unghästen blir så avtar det tills dom slutar helt

Men förra sommaren hände något som jag aldrig sätt förut. Mitt sto kastade 6 veckor för tidigt. Hon hade då stött bort sin åring sedan någon månad tillbaka.

När Stoet insåg att fölet inte levde ropade hon till sig sin åring som genast kom och började tutta. Hela den sommaren var åringen en liten fölunge igen. Mamman lät inte henne busa med dom andra unghästarna utan hon skulle ligga och sova som en nyfödd. Nu smet väl unghästen ibland från mamma men hon tuttade på henne som hon skulle varit nyfödd.

Jag har aldrig sålt en så välväxt 2 åring som hon blev efter den sommaren.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 417
Senast: Crossline
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 799
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V