25 centimeters publikkaos i Falsterbo

Till helgen startar Falsterbo Horse Show Sport Edition. Men just nu råder fullt kaos eftersom Länsstyrelsen inte går med på de uppmätta avstånden på läktarna.
– Vi ligger 25 centimeter för nära mellan knä och rygg, säger Jana Wannius.

Det är väl en meter som är minimum vid sittande publik så det är inte bara 25 cm som är problemet utan 25%. Ser man det ur det perspektivet känns det mer som de inte kollat eller chansa. 1 meter är inte direkt långt i sammanhanget.

Det känns som en otroligt vinklad artikel. Att länsstyrelsen ”inte går med på” när det handlar om att arenan inte uppfyller kraven, ”25 cm publikkaos” som om det är en petitess och helt överdrivet.

hur folk relaterar till deltagande i ett event som har potential att bli en spridningsnod påverkas såklart av hur media rapporterar och denna artikel får nog inte folk att bli direkt mer försiktiga. Knas.

Det känns som en otroligt vinklad artikel. Att länsstyrelsen ”inte går med på” när det handlar om att arenan inte uppfyller kraven, ”25 cm publikkaos” som om det är en petitess och helt överdrivet.

hur folk relaterar till deltagande i ett event som har potential att bli en spridningsnod påverkas såklart av hur media rapporterar och denna artikel får nog inte folk att bli direkt mer försiktiga. Knas.
Ja man kan ju se rubrikerna framför sig om det skulle släppts igenom och sen blivit stor smittspridning. ”Klustersmitta i Falsterbopubliken. Arrangören följde ej reglera om tillräckliga avstånd för sittande publik”

Jag ska dit imorgon och måste säga att risken att bli smittad på en gles utomhusläktare i Falsterbo i dagsläget känns betydligt mindre än många andra situationer jag varit i under pandemin och som uppenbarligen ansetts helt ok - fast jag inte förstår att de kunde anses vara det - ersättningsbuss fullpackad med folk då tåg ställts in ( jag vägrade stiga på), helt fullsatt SAS-plan från Arlanda före Påsk ( var tvungen att ta mig hem från jobb), mitt emot person på SJ tåg ( en vagn saknades - max 25 cm mellan knäna där men det kändes ändå ok) ….Jag kan räkna upp mer och jag reser inte mycket ….
Så ur detta perspektiv tycker jag faktiskt det känns lite tramsigt ….
Med tanke på att alla grundskolor har varit öppna under pandemin och att där inte har gått att hålla avstånd så tycker jag att hästtjejer och pojkar gott kan få komma till Falsterbo dessutom!

Jag ska dit imorgon och måste säga att risken att bli smittad på en gles utomhusläktare i Falsterbo i dagsläget känns betydligt mindre än många andra situationer jag varit i under pandemin och som uppenbarligen ansetts helt ok - fast jag inte förstår att de kunde anses vara det - ersättningsbuss fullpackad med folk då tåg ställts in ( jag vägrade stiga på), helt fullsatt SAS-plan från Arlanda före Påsk ( var tvungen att ta mig hem från jobb), mitt emot person på SJ tåg ( en vagn saknades - max 25 cm mellan knäna där men det kändes ändå ok) ….Jag kan räkna upp mer och jag reser inte mycket ….
Med tanke på att alla grundskolor har varit öppna under pandemin och att där inte har gått att hålla avstånd så tycker jag att hästtjejer och pojkar gott kan få komma till Falsterbo dessutom!
Lite skillnad på skolplikt och nöjesresa till falsterbo tycker du inte det? Man behöver inte bidraga till mer smitta bara för att tex skolorna varit öppna eller att folk har behövt ta sig till jobbet. Konstigt resonemang isåfall.

Nu uppmanas du i och för sig inte åka kollektivt om du inte måste för att lämna plats åt de som måste så de kan hålla avstånd, så vitt jag vet så är det ingen som behöver kolla på falsterbotävlingarna.

En anledning till att inte ha fullsatt är att det just belastar kommunikationerna i samband med eventen och även om folk håller avstånden på plats så gör de inte det i alla sammanhang.

Grundskolorna har varit öppna för att man bedömt det som viktigt med utbildning, till skillnad mot nöjen såsom tävlingar.

Jag bor i ett land som varit mer eller mindre stängt sedan den 13 mars 2020. 26 juni öppnades det upp med terrasser och uteserveringar och BAM imorgon 0600 prick släcks de alternativen ner igen. Till att börja med till den 14 augusti.

På en vecka har vi gått från 700 till 7000 nya fall. De flesta av dessa i åldrarna 16 till 25 år...

Eh, jo, det är det ju faktiskt. Rekommendationen är fortfarande att hålla 2m avstånd till andra och det är allas ansvar att göra det. Visst, det är inte som att en får fängelsestraff för att bryta emot det men det är ändå det som gäller i samhället enligt våra myndigheter. Precis som under hela pandemin hittills.
Nej, det är fortfarande inte olagligt för privatpersoner att inte hålla avstånd.
Däremot olagligt för arrangörer att sätta publik för nära varandra.

Nu tänker jag inte upprepa detta fler gånger.

Nej, det är fortfarande inte olagligt för privatpersoner att inte hålla avstånd.

Ingen har påstått det är olagligt, den här typen av rekommendationer från myndigheterna är dock på allvar och inget man ska ta lätt på. Att det inte är en lag beror förmodligen dels på att det går emot grundlagen och dels för att det många gånger är effektivare att be folk att hålla avstånd än att komma med en lag som är omöjlig att bevaka och upprätthålla.

Jag skrev inte att det är olagligt. Jag skrev att det är den rekommendation som gäller i samhället och att den (enligt våra myndigheter) ska följas, precis som det har varit under hela pandemin. Det är allas vårat ansvar att följa de rekommendationer som gäller, även fast det inte är en lag utan en rekommendation från myndigheterna.

Ingen har påstått det är olagligt, den här typen av rekommendationer från myndigheterna är dock på allvar och inget man ska ta lätt på. Att det inte är en lag beror förmodligen dels på att det går emot grundlagen och dels för att det många gånger är effektivare att be folk att hålla avstånd än att komma med en lag som är omöjlig att bevaka och upprätthålla.
För arrangörer är pandemilagen visst en lag.

Min poäng är sätta det i perspektiv. Vi har uppenbarligen accepterat att trycka ihop människor tätt på tåg, bussar och i skolor inomhus och när smittspridningen varit mycket högre. Nu är smittan betydligt lägre och Falsterbo har läktare utomhus där de har sålt biljetter till var annan plats … och så anses det vara ’farligt’ …
Visst, Falsterbo är ett nöje, men
majoriteten som reste med det knöfulla sas-flyget från Arlanda på skärtorsdagen var definitivt inte ute på jobbresor - och det ansågs ok …

Min poäng är sätta det i perspektiv. Vi har uppenbarligen accepterat att trycka ihop människor tätt på tåg, bussar och i skolor inomhus och när smittspridningen varit mycket högre. Nu är smittan betydligt lägre och Falsterbo har läktare utomhus där de har sålt biljetter till var annan plats … och så anses det vara ’farligt’ …
Visst, Falsterbo är ett nöje, men
majoriteten som reste med det knöfulla sas-flyget från Arlanda på skärtorsdagen var definitivt inte ute på jobbresor - och det ansågs ok …

Det är inte accepterat från lagstiftarnas sida att trycka ihop folk i bussar, uppmaningen är fortfarande att inte trängas och att inte åka om man inte måste.

Menar du att för att vi i Sverige prioriterat undervisning av barn trots att det kan bidra i viss mån till smittspridningen så ska man acceptera att verksamheter där det finns en gällande lagsstiftning bryter mot denna för att alla inte lyckas hålla avstånd i alla sammanhang ? Menar du att det ska vara okej att slå någon på käften också? Det är ju de som skjuter folk och då kan väl inte ett par blåtiror spela någon roll?

Det blir lite tokigt när man hävdar att det är okej att bryta en lag för att alla inte följer alla lagar och rekommendationer, eller hur? Två fel gör inte att att felen tar ut varandra. I artikeln framgår mellan raderna att det är en meter mellan raderna men att man verkar ha glömt att människor faktiskt tar plats och att man inte tagit hänsyn till att avståndet gäller mellan människorna inte raderna. 25% diff är rätt mycket.

Måste bara säga att det är så otroligt löjligt att hålla på att tjafsa om att samma regler inte gäller i kollektivtrafiken eller på andra evenemang i världen. Det är inte orättvist. Det är klokt! Pandemin är fortfarande i gång, folk dör fortfarande. Det är väl bra att det finns klara regler. Om man ska strunta i de 25 cm som saknas, var ska man då dra gränsen?

Nästan pinsamt över hur otroligt kränkta folk har blivit under den här pandemin. Bara gnäll, gnäll och gnäll... Det är inte en mänskligt rättighet att få gå på nöjesevenemang.

Måste bara säga att det är så otroligt löjligt att hålla på att tjafsa om att samma regler inte gäller i kollektivtrafiken eller på andra evenemang i världen. Det är inte orättvist. Det är klokt! Pandemin är fortfarande i gång, folk dör fortfarande. Det är väl bra att det finns klara regler. Om man ska strunta i de 25 cm som saknas, var ska man då dra gränsen?

Nästan pinsamt över hur otroligt kränkta folk har blivit under den här pandemin. Bara gnäll, gnäll och gnäll... Det är inte en mänskligt rättighet att få gå på nöjesevenemang.
Icke att förglömma är att de som gnäller mest om tillfälliga regler och liknande är samma personer som okontrollerat sprider smittan vidare så vi aldrig får kontroll på den.

Det har vi så många exempel på där jag bor så ingen kan argumentera emot och säga att det inte är så.

Jag bor i ett land som varit mer eller mindre stängt sedan den 13 mars 2020. 26 juni öppnades det upp med terrasser och uteserveringar och BAM imorgon 0600 prick släcks de alternativen ner igen. Till att börja med till den 14 augusti.

På en vecka har vi gått från 700 till 7000 nya fall. De flesta av dessa i åldrarna 16 till 25 år...
Vi har också haft nästan allt stängt, öppnade upp lite i maj och nästan allt sen ca 3 veckor. Är bara en tidsfråga innan det måste stängas igen. Mitt Bundesland Bremen har på 5 dagar dubblat sin 7 dagars incidensvärde. Är fortfarande lågt men tendensen för hela landet är långsamt stigande. Är rätt säker på vi är nerstängda i höst igen.

Kolla bara på alla semesterländer där det skenat uppåt i antal fall sista veckan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Bara dagar innan öppning när Falsterbo Horse Show ska slå upp portarna för hundratals besökare har arrangörerna fått tänka om helt...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blir internationella tävlingar i Falsterbo i sommar, den 10-18 juli. I år blir det fullt fokus på sporten under namnet Falsterbo...
Svar
0
· Visningar
334
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show som skulle fira sitt 100:års jublieum till sommaren tvingas ställa in evenemanget. Skall vi köra Falsterbo Horse...
Svar
0
· Visningar
406
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag var deadline för att anmäla intresse för VM 2022, och Falsterbo har skickat in en intresseanmälan. – Vi lämnade in ansökan igår...
Svar
0
· Visningar
482
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama