2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgen med dess firande gick bra. Åt pizza i den mängd jag ville ha och njöt. Sedan blev det lite tårta både på söndagen och måndagen samt var vi ute på restaurang på måndagen.

Sen var jag nog så nöjd efter helgen att jag glömde att äta på dagen på tisdagen. Mat lockade inte det minsta :p
Nu är jag dock tillbaka på banan med regelbundna måltider och har inte sockerchockat kroppen så känner inget större sug efter mer :)
Choklad är jag alltid sugen på så det räknas inte ;)

Igår tog jag tag i mig själv och kom ut på en väldigt kort promenad, i hopp om att få igång en ny vana.

J Löpning fann jag passionen till för några år sen.

Jag med. TOTALT otippat med tanke på att jag inte orkade mellan två lyktstolpar ens innan. Och ändå hann jag tycka att det var urtråkigt. :D

Men från det till att springa 5 km 2-3 gånger i veckan och tre gånger har jag sprungit en hel mil. :)

De tre dagarnas skörlevnad på tjänsteresa resulterade INTE i någon viktuppgång??? Så nu är jag ännu mer peppad att fortsätta.

Förbereder mig för gastric sleeve operation om några dagar genom att äta 800-1000 kcal per dag.
Nu märks det att kilona börjar åka av från kroppen. Dessvärre har vågen pajat precis (så olägligt :meh:) så jag kan inte se hur mycket.

Igår fick jag värsta suget.
Tryckte i mig 2-3 mackor och havrefras med mjölk. :o :banghead:
Fick sån total ångest efteråt. :crazy: Sov hela dagen och vaknade med ångest.
Har ätit bara det jag ska idag, men är så sjukt sugen.

Det är fan inte lätt att banta på egen hand.
Så fort vikten går ner så verkar kroppen kämpa emot något så våldsamt.
Och då har jag ändå inget matmissbruk och jag gillar inte snacks direkt, definitivt inte läsk, dricker inte alkohol, klarar mig lätt utan godis osv.
Men ändå!

Jag hoppas sannerligen att det blir lättare efter operationen.
Vad jag fattar det som så tar man bort cellerna som signalerar hunger och sug så man får hoppas på det bästa. :down:

Vad jag fattar det som så tar man bort cellerna som signalerar hunger och sug så man får hoppas på det bästa. :down:

Fast nä.
Man krymper magsäcken så att där inte ryms lika mycket mat och att man får mättnadskänsla fortare. Några celler som styr hunger/sug försvinner ju inte. Orsaken till att man överäter finns ju fortfarande kvar att jobba med för individen, för hur det än är sköldkörtelproblem eller inte, så är övervikt i princip alltid (väldigt få undantag) en direkt följd av att man överäter.
Det är ju därför alla går ner i vikt när/om de inför en magsäcksoperation måste äta en strikt diet och skulle de fortsätta äta så, men inte genomgå en op, så skulle vikten fortsätta ner.

@Vallmo @Gnist

Vad är det för skillnad på en gastric sleeve och en gastric bypass?
Jag har aldrig gjort någon och skulle heller inte göra det, men efter vad jag sett på tv, så är sleeve en "enklare" op, där man häftar av delar av magsäcken och by pass en mer omfattande op där man helt enkelt tar bort större delen av magsäcken och kopplar om tunntarmen.

Kan vara tvärtom också, jag har som sagt ingen personlig erfarenhet och har därmed inte läst på något om de olika metoderna, men oavsett så går båda ut på att begränsa matintaget. Orsakerna till överätandet finns kvar att jobba med.

Jag har aldrig gjort någon och skulle heller inte göra det, men efter vad jag sett på tv, så är sleeve en "enklare" op, där man häftar av delar av magsäcken och by pass en mer omfattande op där man helt enkelt tar bort större delen av magsäcken och kopplar om tunntarmen.

Kan vara tvärtom också, jag har som sagt ingen personlig erfarenhet och har därmed inte läst på något om de olika metoderna, men oavsett så går båda ut på att begränsa matintaget. Orsakerna till överätandet finns kvar att jobba med.

Tack för förklaringen. Har ingen egen erfarenhet heller men har aldrig hört om gastric sleeve, bara gastric bypass.

Fast nä.
Man krymper magsäcken så att där inte ryms lika mycket mat och att man får mättnadskänsla fortare. Några celler som styr hunger/sug försvinner ju inte. Orsaken till att man överäter finns ju fortfarande kvar att jobba med för individen, för hur det än är sköldkörtelproblem eller inte, så är övervikt i princip alltid (väldigt få undantag) en direkt följd av att man överäter.
Det är ju därför alla går ner i vikt när/om de inför en magsäcksoperation måste äta en strikt diet och skulle de fortsätta äta så, men inte genomgå en op, så skulle vikten fortsätta ner.
Hungerkänslorna minskar av en hormonell effekt.

https://www.alerisplastikkirurgi.se/obesitas-stockholm/gastric-sleeve/

Hormonet heter ghrelin. Man tar bort den del av magsäcken där hormonet bildas.

Jag har kvar allt utom en del av tunntarmen, när man gör en Sleeve gör man om magsäcken till ett smalt rör och tar bort överskottet.

Och skillnaden när det gäller hunger, sug och mättnad före och efter op är enorma. Det handlar som sagt inte bara om den storleksmässiga skillnaden på magsäcken.

Jag har kvar allt utom en del av tunntarmen, när man gör en Sleeve gör man om magsäcken till ett smalt rör och tar bort överskottet.

Och skillnaden när det gäller hunger, sug och mättnad före och efter op är enorma. Det handlar som sagt inte bara om den storleksmässiga skillnaden på magsäcken.
Vet du hur många som gör operationen som sen går upp i vikt igen?

(Jag känner tre som har gjort den, alla har gått upp igen.)

Vågen visade på -0,5 kg idag.

Är ganska nöjd, men upplever att det går trögt! Tycker jag lagt om min kost helt, och motionerar väldigt mycket mer men ändå händer det väldigt lite på vågen...
Mäter du? Jag upplever just nu att det går extremt trögt med kilona, men måttbandet, och framförallt kläderna, säger annat. Min kropp håller helt enkelt på att bygga om sig.

Fast nä.
Ähum, det är precis det man gör. :cautious:
Tar bort celler som påverkar hunger och mättnadskänsla, alltså. Eller hormon, som beskrivs i länken @mandalaki delade.
Sen krymper magsäcken också, precis som du säger.

Orsaken till övervikt är ofta mer komplex än att man "bara" överäter och ofta är det samverkan mellan flera faktorer.
Sköldkörtelproblem, ja det kan påverka i olika grader. Klimakteriet också, liksom vissa mediciner och vissa sjukdomar.

För min egen del fanns ingen övervikt innan jag blev gravid och sen sjuk.
Jag var smal/normal och in, ut, förbränning skötte sig själv.
För mig har det inte så mycket med ätbeteende att göra utan mer att det är flera faktorer som påverkat att det blivit som det har blivit.
Visst jag fick ökad aptit av en medicin (och sköldkörtelproblem) men inte så mycket så det förklarar min minst sagt rysliga viktuppgång. :crazy:

Mäter du? Jag upplever just nu att det går extremt trögt med kilona, men måttbandet, och framförallt kläderna, säger annat. Min kropp håller helt enkelt på att bygga om sig.

nej, det gör jag tyvärr inte. Kanske borde börja med det.

Känner skillnad på kläder, så något har ju hänt iaf :)

Ähum, det är precis det man gör. :cautious:
Tar bort celler som påverkar hunger och mättnadskänsla, alltså. Eller hormon, som beskrivs i länken @mandalaki delade.

Hormoner är signalämnen som kommunicerar med celler, s k målceller, om jag minns rätt. Det är väl ändå inte samma sak? Det tas alltså bort ett hormon, inte några specifika celler? Eller? Jag är inte läkare. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar