2011 års små Isis fölisar

Sv: 2011 års små Isis fölisar

Mitt sto fÅr 2kg hippo alfa dÅ hon tappa mycket och Fölis äter mycket, nästan för mycket av henne.

Är tunn över ryggen, men börjar bli fin nu :)
Sen e mitt sto bara 4 år så hon växer fortfarande så kan bra därför hon oxå behöver lite stödfoder.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Bonusbilder på halvsyskonen:love:

262084_10150211494868167_594248166_7201630_3076496_n.jpg


262656_10150220812178167_594248166_7262784_7425290_n.jpg

Undrar vem den fina fuxen är efter?!
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

vad fina era fölisar e!
här kommer foton på "min" fining.




dessa 2 är halvbröder.

kan ett föl, född rödblack, bli skimmel?? jag har trott att fölet skall vara fux,brun eller svart för att bli skimmel..men den ljusa bebisen har helt skimmliga öron..
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

En skimmel kan ha vilken grundfärg som helst, har den minst en skimmelförälder så finns möjligheten. :)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

okej, det finns det ju.
jag har som sagt trott (har väl bara läst färglära i nån sån bok som tar upp fullblod eller travare,där inga blackar förekommer) att det ska vara en "grundfärg" som fölet föds med..
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Nejdå, skimmelanlaget tillkommer på hästens födelsefärg vilken den än är. Till och med en konstantskimmel kan vara avblekbar skimmel. :D
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vi har också fått tillökning! Den 21/7 såg en liten fuxhingst dagens ljus.

E Vaki från Österåker
U Tinna från Smemåla

Lillkillen har inget namn än, men vi har ett som vi känner lite på tills vi vet att det känns rätt.

Mer okomplicerad fölning får man leta efter. Allt gick enligt skolboken och den stolta mamman Tinna gör allting helt rätt. En av åskådarna frågade om vi verkligen var helt säkra på att det var hennes första föl.

Det tog lite drygt en timme innan grabben tog sina första töltsteg. Tölt var sedan favoritgångarten under dag 1 och 2, men nu dag 3 har han övergått till att använda galopp i kort tempo, ökat tempo och i små, små piruetter kring sin mamma som gör sitt bästa för att hänga med i svängarna.

Och så den obligatoriska bildbomben:
(googla stall Annero och klicka på bildgalleri för ännu fler bilder)

Några minuter gammal:
IMG_0334.jpg


ca 30min:
IMG_0377.jpg


2 dagar:
IMG_0510.jpg

IMG_0536.jpg

IMG_0548.jpg

IMG_0841.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

KL

Vi har också fått tillökning i stallet!

Här har vi Aradis från Sjöänden e. Hrafnfaxi frá Vestra-geldingaholti. Hon föddes på gården den 15:e juni. Tyvärr inte min, men det hindrar ju inte mig från att kika på henne :love:





Återkommen med bilder på ännu ett föl, pixbox krånglar.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

måste ju presentera denna lilla sötnos oxå... :laugh:
Han ingick i mitt köp av mitt nya sto på Island. Bärare av Splash/Bukskäck genen:love: och massor av tölt!!

Dropi frá Hvammi 2
e: Soldán frá Skagaströnd
u: Skelfing frá Skriðulandi
En snygg svart hingst, som rör sig riktigt bra!!! han kan nog bli riktigt fin! :d
IMG_1961.JPG

Dropi%25252011.jpg

IMG_2983.JPG
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*knapp*

263922_2097374028221_1061489128_2403594_2633119_n.jpg

Reykja igen.

Hon växer så det knakar. Går just nu med bonuspappa Ofsi som axlar sin roll fantastiskt.. HAN föltuggar till henne. Kan man hitta en mer mild och fin hingst? Förhoppningsvis har Kolbrá en halvsyster i magen nu ;)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Ganti växer så det knakar!

IMG_0300.jpg

IMG_0306.jpg

IMG_0307.jpg

IMG_0309.jpg


Han har blivit väldigt social och älskar att bli kliad på rumpan :D
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Meyja har visat trav tillslut! Lätt flygande och stora steg...

vackratrvarmeyja.jpg


Annars har det bara varit tölt, pass o galopp. Hon har börjat fälla lite runt ögon/mule o hon är härligt ljust rödbrun... undrar så hur hon kommer se ut med tanke på hur ljus mamma o pappa är!

meyjatlt2.jpg


Igår fick jag åka med grannen med hennes föl och amma-sto till ammans ägare. Det var INTE kul att lasta en 3månaders hingstunge... amman var en pärla o stod o vantade på transporten i 1,5h. Fölet gav sig inte så det slutade med att vi fick gå bort till en ko-fålla, backa in transporten o då gav han sig o gick på.

Idag skall jag således borja vänja Meyja vid transporten, bara lukta, vara nära o gå av o på med kveikja några gånger o sen under kommande veckor fortsätta träna tills hon går med mamma upp utan radsla. Aldrig att jag vill stressa o pressa henne o skrämma upp henne så som vi behandlade grannens föl när det plötsligt var en tid som skulle passas.

Hur gör ni andra vid lastning av föl?
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vad fin hon är lilla Meyja! :)


Här är lite fler bilder på min skrutt. Cirka en och en halv månad gammal, vad tiden går fort! Hon är en väldigt tuff liten tjej, orädd och nyfiken. Kör hela gångartsregistret utom trav.
DSC_0693.jpg

DSC_0694.jpg

DSC_0681A.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

1. Mamma och föl in i stallet.
2. Fånga föl, knyt en halsduk eller tröja runt huvudet så att föl inte ser otäcka saker.
3. Led mamma upp i transporten, hjälp fölet att följa med genom att knuffa, lyfta det i rätt riktning efter mamma.
4. Stäng släpet och säkra mamman
5. Ta av fölet bindeln och släpp det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 369
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp