2011 års små Isis fölisar

Sv: 2011 års små Isis fölisar

(kl)
Har ju inga egna fölungar, men fotar flitigt grannens. Så här kommer lite nytagna bilder.

e Undri från Allemansängen:
32621790.jpg


32621791.jpg


e Prins från Knutshyttan:
32621793.jpg


32621794.jpg


32621792.jpg


32621795.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Här kommer mitt lilla föl Leah :) Hon är e min hingst Haleggur från Hyndevad (skäcken) och u mitt sto Loa fra Vatnsleysu (musblacken).

pictures1_160547455.jpg


/ Malin
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Oj vad ni gör det komplicerat. Vi lasta sto med föl minst en gång i vecka då vi har hingststation och kör till Klinik i närheten för UL. Vi har fölet löst (kör utan mellanväg)- lasta stoet fölet följer efter in i släppet stänger - fungera alltid. Man ska bara låta fölen tänka lite. Ibland få mamma stå på rampen en stund, sp fölet ser vad det ska.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vi backade emot logen och ställde dörrarna mot transporten, sedan gick vi på med stoet och fölis följde med, tog de lugnt och sansat bara.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Kanske det, små föl följer oftast med sin mamma sant. Men när de börjar bli 3-4 månader är det en annan femma hemma hos oss i alla fall, om inte fölet är relativt tamt så kan man få jobba en stund, och fölet hetsar upp sig i onödan.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vi har lastat innan de är 3-4 månader, men då bara varit två som lyfter upp fölet OM den trilskas. En bra kram runt rumpan och så lyfter man upp den lille!

Bästa är nog att börja tidigt, ta det lugnt. Då kan man nog låta dem vara utan att lasta ett tag, men de komemr ihåg att det var ok att lastas. Är ju förhoppningen!
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Stássa och Diva är hemma igen!! Mina äslklingar!

Stássa är nu betäckt med den här snyggingen!
photo.php
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Årets sista föl! En härlig liten hingst! :love:
Mamma är Pila fra Bakkevang och pappa är Vikingur från Knapetorp.

185386_266064440087020_100000503992896_1074860_4122559_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Kanske det, små föl följer oftast med sin mamma sant. Men när de börjar bli 3-4 månader är det en annan femma hemma hos oss i alla fall, om inte fölet är relativt tamt så kan man få jobba en stund, och fölet hetsar upp sig i onödan.

Gör man det lugt och sansat, stressa fölen inte men man måste har tid och rätt tecknink. Att täcka över fölets ögon är betydlig mer stressande, det är de värsta man kan göra med ett flycktdjur, ta bort synen.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Gör man det lugt och sansat, stressa fölen inte men man måste har tid och rätt tecknink. Att täcka över fölets ögon är betydlig mer stressande, det är de värsta man kan göra med ett flycktdjur, ta bort synen.

Då gör vi olika och jag håller inte med, det man inte kan se är man inte rädd för och om mamma finns precis i näsan så blir det väldigt odramatiskt. Tekniker finns det flera, den här fungerar för oss.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Jag har svårt tänka mej täcka över ögonen. Mina föl har följt mamman in i släpet. Sedan två åringar, vi lyfte in dem helt enkelt och de stod som ljus hela vägen.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Då gör vi olika och jag håller inte med, det man inte kan se är man inte rädd för och om mamma finns precis i näsan så blir det väldigt odramatiskt. Tekniker finns det flera, den här fungerar för oss.

Så om du plötslig skulle blir helt blind skulle du inte blir osäker och rädd.
Specielt när någon desutom ber dig att går på ett underlag du inte känner igen. Hur är dessa föl att lasta när de blir äldre? Eller då har ni grimma på?
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Så om du plötslig skulle blir helt blind skulle du inte blir osäker och rädd.
Specielt när någon desutom ber dig att går på ett underlag du inte känner igen. Hur är dessa föl att lasta när de blir äldre? Eller då har ni grimma på?

Alla dessa föl har gått helt obekymrat på transporten när de blivit äldre. Till och med de som varit skygga och reserverade har inte visat någon som helst rädsla för transporten. Jag har aldrig behövt lyfta på någon av dessa unghästar, vilket är tur då jag ofta lastar själv. Jag tycker du överdriver din oro, det handlar om 1-2 minuter av deras liv under en period innan vi börjar hantera dem i någon större utsträckning.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vi provade att leda på mamman när hon skulle på betäckning med 3 veckors fölis, men fölis vägrade gå på släpet.
Mammahäst blev jätteorolig och började resa sig i släpet så fick ta ut henne igen.
Sedan tog vi runt fölis 2 st med armarna och bogserade på henne och sen mamma häst efter, likadant 5 veckor senare när dom skulle hem igen.

Så för mig har det alltså inte fungerat så att fölis följer efter mamsen...:crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 369
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp