20-talsbord

SaraXX

Trådstartare
Vi funderar på att byta matbord. Då kom tanken att skaffa ett "typiskt 20-talsbord" eftersom huset är från den tiden och det finns tex ett skåp kvar som original.

Men ingen av oss är några inredningsfantaster så...

Hur ser ett typiskt 20-talsbord ut?
Bilder någon?

/Sara

Sv: 20-talsbord

Här är ett urval av de bilder jag fick fram när jag googlade "1920 dinner table"

P1140795.JPG

Corley%20Table%20&%20Chairs.jpg

025_large.jpg

1368444234_510066232_1-Mahogany-1920s-regency-dining-table-and-chairs-Noordhoek.jpg

Dining+table+1920's+extendable+1.JPG

Jag tror att det går att få tag på ett bord i den stilen till väldigt bra pris just nu, eftersom det framför allt är 50- och 60-talets enkla avskalade inredningsstil som är poppis nu.

Ah, du körde på utrikiska! :o
Har nog inte satt på hjärnan än idag :banghead:

Tack!

Jag började med det faktiskt, och funderade om du inte hade provat att googla själv eftersom jag fick så många träffar på min sökning. Sen sökte jag på svenska och förstod genast varför du frågade :D

Det typiska 1920-talsbordet kan se rätt olika ut beroende på vilken stil du vänder dig till: nyklassicism, art deco och funktionalism. :)

Googla t.ex. på Mies van der Rohe + matbord så ser du att det skiljer sig markant från de exempel som du hittills har fått upp.

Ja det säger sig ju nästan själv att ytterst få arkitekter och formgivare bara är verksamma under ett decennium. De flesta människor dör inte i förtid.

Jag menar naturligtvis att TS ska titta på de bord som han formgav under 20-talet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 632
Senast: ako
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård