20 åring som "växer"

paradox

Trådstartare
20 åring som \"växer\"

har nu ridit AR på min valack i snart 2 år och på senare tid har han "vuxit" dvs ger ett mycket större intryck. har under senaste halvåret fått det komenterat av ett tiotal personer. kan det ha något med AR-ridningen att göra? han är 20 år så växa borde han ju inte kunna göra.. :p

Re: 20 åring som \"växer\"

Jajjamän. Hästens framben har ingen skelettförbindelse med ryggen, utan hästens mankhöjd kan faktiskt påverkas av musklingen. Grattis!

det låter ju jättebra =) har inte mätt honom men ska göra det när jag får tag på en måttstock..intressant :)

Åh! Jag trodde jag var ensam.
Min häst är 21 år och jag är helt säker på att han växt. Jag har inte mätt honom än. Men är säker på att han är högre nu än för ca 2 år sedan. Det är många som har sagt det till mig. Till och med min mamma och pappa, som knappt kan se vad som är bak och fram på en häst, har sagt att han ser högre ut.
Jag har inte vetat att det var möjligt och försökt intala mig att han är lika hög som vanligt. Då är det inte jag som är knäpp trots allt. :D

Precis som Svea säger, en häst växer över manken av god ridning. Ryggraden hänger ju som i en hängmatta, uppspänd mellan frambenen, och är inte fäst vid frambenen. Ju mer muskler hästen får, desto högre blir den. Man ska alltid ha som mål vid ett dressyrpass att hästen ska se större ut över manken, tyvärr ser man ofta tvärtom. Själv har jag en 17-åring som växt 2 cm på 2 år. :)

Det är bara att säga grattis!

Mitt sto växte också under perioden då vi försökte börja med halva steg. Hon tror jag dock hade mycket spänningar i bogen innan som vi inte lyckades få att släppa innan vi fick bakdelen att sänka sig något lite. Hon gick nämligen mycket i framvikt och hon är inte direkt byggd så att hon ska göra det överdrivet mycket...så vi var lite förbryllade över det.

Nu har hon i alla fall växt växt med 1,5cm.
Där kan det gott stanna för nu har hon en bra markerad manke som inte är för stor. Ska den upp mer så blir det lite för mycket. Fast å andra sidan kan det komma upp mer om hon bara sätter mer muskler runt den. :D

Då kanske det finns hopp om min hingst, han kanske kan gå över det eventuella (har ej mätt än eftersom jag saknar utrustning och minne) ponnymåttet! *lycka*

En i stallet (som också rider för samma tränare som jag) hade omvända problemet om jag inte missminner mig. Hennes ponny var helt plötsligt ingen ponny längre.

Mina hästar "växer", musklar sig genom markarbete och att gå i skogen lös, så det behöver tydligen inte uteslutande bero på själva ridningen utan sättet hästen arbetar med sin kropp. :)

Fy fasen vilken intressant tråd!!!

Jag köpte en 18-åring i augusti och var lite rädd att jag skulle tycka han var för liten, men jag har också haft känslan av att han vuxit och trott jag varit galen. Då måste det bero på att jag jobbat på att muskla honom! :)

Jag rider inte AR såvitt jag vet men har förstått att jag är mer intreserad än jag visste tidigare och ska prova så snart jag får tillfälle.

har mätt honom nu, och så här är det:

slutmätt -92= 146,7 cm

ca 2 år sen= ca 151 cm

idag= ca 153 cm

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30