2 könsmogna schäfrar = katastrof!

Eliteanka

Trådstartare
Har under 1 månads tid hand om min brors hund då han är i thailand och ingen annan kunde ta hunden.. Han är en schäfer hane, stooor! Ca 55 kg!
Och jag har även min hund, vit schäfer hane ~ 35 kg + en papillon tik.
Nu är det så att min hanhund och min brors har gått fint ihop innan, men nu är det rena rama slagsmålen så fort dom kommer nära varann. Min brors hund är oerhört ouppfostrad och har antagligen fått göra vad han vill, när han vill, hur han vill. Min hund är väldigt känslig, lättstressad och har aldrig någonsin försvarat sig själv mot en annan hund. Dom går superfint tillsammans ute, har båda 2 och då går dom jämte varann. Men inomhus kan dom knappt gå i närheten av varann innan dom börjar morra och skälla och till slut hugga mot varann... HUR ska jag kunna lösa deras "rivalitet" utan att någon av dom blir halvt ihjälslagen eller att vi behöver stänga in dom i olika rum? (är lite egoist som tänker på min hunds säkerhet först, men vill inte att han ska bli skadad :cry: )
Och det går inte att lämna bort brors hund till någon annan då ingen annan vill ha en stor dreglig schäfer under julen..

Lägger till att båda är könsmogna, att tiken vi har inte löper och att min hund aldrig någonsin varit aggressiv mot någon annan hund.
Väldigt tacksam för idéer/lösningar.
Annars får vi helt enkelt ha dom i olika rum resten av månaden (haft honom i 3 dagar nu :angel:)

Sv: 2 könsmogna schäfrar = katastrof!

Lämna brorsans hund på hundpensionat alt barrikera hemmet med galler och burar. Låt inte hundarna komma åt varandra! Är oturen framme så kan det bli stora skador på båda hundarna.

Lämna brorsans hund på hundpensionat alt barrikera hemmet med galler och burar. Låt inte hundarna komma åt varandra! Är oturen framme så kan det bli stora skador på båda hundarna.

Att lämna min brors hund på hundpensionat kommer absolut inte på fråga. Anledningen till att vi har min brors hund är för att han absolut inte vill ha honom på hundpensionat + att våra hundar gått så bra ihop innan.
Just nu har vi galler och allt möjligt uppsatt för att han inte ska komma in till tiken, efter några rejäla tag i brorsans hund så fattar han nu att han inte får gå in i mitt sovrum heller då det är min hunds rum. Men är ju ändå en aning jobbigt då våra hundar vill vara med i köket när vi äter / är där och med brors hund så går inte det och jag är LIVRÄDD för att min hund ska må dåligt för det, eftersom han är oerhört känslig. Men det kanske blir bättre om några dagar/veckor? Att dom går bättre ihop inomhus?

Hae jag varit i in situation hde jag kollat av extra med brodern om inte pensionat kunnat vara en lösning. Finns liksom inget att tjäna på att ha två hundar som inte funkar ihop tillsammans.
Varför är han utstängd från tiken?
Sen vet jag inte varför det skulle vara så obehagligt för din hund att vara ute från köket.

Hae jag varit i in situation hde jag kollat av extra med brodern om inte pensionat kunnat vara en lösning. Finns liksom inget att tjäna på att ha två hundar som inte funkar ihop tillsammans.
Varför är han utstängd från tiken?
Sen vet jag inte varför det skulle vara så obehagligt för din hund att vara ute från köket.

Vi har redan diskuterat ang pensionat och det är inte ens en lösning. Då hans hund när den var liten, innan han fick hem den vart på ett pensionat och blivit illa behandlad. Så enligt både min bror och mig vore det rentutav elakt mot hunden att skicka honom till ett sånt ställe igen. (även om det kanske är ett bra ställe..)
Han är utstängd från tiken pga att han blev arg på henne och bet henne, och det är en aning olämpligt att ha en hund på 55 kg som går på en hund på 4 kg...
Och självklart tycker min hund det är obehagligt att vara i köket när min brors hund är där för så fort min hund rör sig så blir min brors hund förbannad. Och vi vet inte varför, eftersom dom gått så rentutsagt SKITBRA tillsammans innan...

Och min hund är väldigt beroende av mig, han mår riktigt dåligt om han inte är med mig, vet att detta inte är bra för en hund att vara så beroende, men han har varit sån sen valp och jag kan inte stänga ute min egna hund och få honom att må dåligt.

Men varför kan inte du vara med dina hundar och stänga ute din brors hund istället då? Om han ändå får ordentligt med stimulering utomhus borde det ju inte vara någon större fara. Du kan ju fortfarande kela med honom och vara med honom, och om du stänger till så att han fortfarande är i närheten (t.ex. i rummet bredvid) så finner han sig nog snart tillrätta och kan slappna av bättre dessutom.
Två hundar som inte går ihop utgör ju en skaderisk för varandra, och kanske till och med för dig om du råkar gå emellan vid fel tillfälle. Det är heller inte bra för någon (varken för dig eller hundarna) att gå runt och spänna sig för att man är orolig att något ska hända.

Alternativ nummer tre, förutom att dela av eller lämna brorsans hund på pensionat, är ju att din bror helt enkelt får komma hem från sin semester och ta hand om sin hund. När det inte funkar där man hoppats och man inte kan tänka sig en annan lösning så är man ju så illa tvungen, det ingår ju i detta med att ha hund.

Men varför kan inte du vara med dina hundar och stänga ute din brors hund istället då? Om han ändå får ordentligt med stimulering utomhus borde det ju inte vara någon större fara. Du kan ju fortfarande kela med honom och vara med honom, och om du stänger till så att han fortfarande är i närheten (t.ex. i rummet bredvid) så finner han sig nog snart tillrätta och kan slappna av bättre dessutom.
Två hundar som inte går ihop utgör ju en skaderisk för varandra, och kanske till och med för dig om du råkar gå emellan vid fel tillfälle. Det är heller inte bra för någon (varken för dig eller hundarna) att gå runt och spänna sig för att man är orolig att något ska hända.

Alternativ nummer tre, förutom att dela av eller lämna brorsans hund på pensionat, är ju att din bror helt enkelt får komma hem från sin semester och ta hand om sin hund. När det inte funkar där man hoppats och man inte kan tänka sig en annan lösning så är man ju så illa tvungen, det ingår ju i detta med att ha hund.

Tack för ditt svar. Tyvärr har vi oturligt nog inte ens tillgång att stänga in honom i ett rum då vi har öppen planlösning typ förutom mitt rum som är dörr till. Fast just nu har vi satt upp så att brors hund är i hallen + köket, min är i mitt rum (följer mig runt hela huset och då får jag hålla 100% koll på brors hund) + tiken som vi satt upp galler för så hon är i vardagsrummet. Så är bara min hund som är på en lite mindre yta, men han är ute relativt mycket (och kan tyvärr ändå inte gå flera timmars promenader pga att han haft problem med musklerna som vi håller på att bygga upp sakta men säkert). Är ju visserligen inga problem att ha det så, men tycker ändå att det vore skönt att kunna gå in i ett annat rum utan att behöva vara orolig för att "snart smäller det". Och dom funkar sååå fint ute, dom går jämte varann och min hund har till och med försökt busa lite, dock förgäves då andra vovven inte är ett dugg intresserad av sånt trams:d
Och att be min bror komma hem är något jag inte har mage att göra, hans flickvän är från thailand och har familj och vänner där nere. Så om dom får träffa dom 1 månad om året så är det självklart något som är väldigt tacksamt. Och detta är första gången någon inte kunnat ta hunden... Är ju jul snart och det är inte många som vill ha 50 kgs dreggelmaskin hemma då när man inte är van vid det ;)

Men om din hund och tiken går bra ihop skulle väl de två kunna vara i köket/sovrummet och broderns hund i vardagsrummet?

Din hund kanske klarar av att vara utan dig i köket/sovrummet om tiken är med, och de dessutom ser dig genom gallret när du är i vardagsrummet?

Senast ändrad:

Men om din hund och tiken går bra ihop skulle väl de två kunna vara i köket/sovrummet och broderns hund i vardagsrummet?

Din hund kanske klarar av att vara utan dig i köket/sovrummet om tiken är med, och de dessutom ser dig genom gallret när du är i vardagsrummet?

Hade tiken och min hund tillsammans i vardagsrummet en stund nu och det gick bra. Men min brors hund går inte in i mitt sovrum ändå så han är i köket & hallen ändå. Men det funkar rätt bra nu, och eftersom vi tar med oss min brors hund när vi åker nånstans så får tiken och min springa fritt i lägenheten då. Förhoppningsvis ska detta funka! För när jag är hemma är jag ändå mest i mitt rum och då är min hund alltid med mig. Större problem blir det nog om vi ska åka till min brors hus (lovat att elda osv i det) där dom har totalt öppen planlösning = inte en enda dörr att stänga!:eek: Så blir nog att jag och mina 2 stannar hemma och mamma åker till brors hus och fixar det!
Peppar peppar, men har inte vart något bråk mellan vovvsingarna idag, och då gick ändå min hund fritt ute i både hall och kök! Men har nog det så som vi har det nu, och blir det problem med det så får jag helt enkelt kolla efter en gigantisk hundbur eller sätta upp galler och ha brors hund i en liten del av ett rum så mina kan gå fritt. Håll tummarna nu ! ;)

Då får vi hoppas att det fungerar!

Jag hade nog inte vågat ha dem ihop utan en munkorg på broderns hund dock, men alla är vi ju olika.
En vän till mig var i en liknande situation som du när hon flyttade hem med sin DSG, till sin mamma och hennes hovawart.
Hundarna fungerade super ihop i två veckor, tills en dag när hundarna var i rummet bredvid och Hovawarten bet ihjäl DSGn utan att de hann reagera.

En munkorg är ju inget de lider av, men ett enkelt sätt att undvika katastrofer.

Hur gamla är hundarna? Jag kan se flera orsaker till situationen men vill först veta lite om ålder på hundarna

Vad gäller bur: Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling,
3. I samband med jakt .
4. I samband med transport

SJVFS 2008:5
Vid förvaring enligt ovan ska bestämmelserna i 6 kap. 36 § samt utrymmesmåtten i bilagor 1.7 och 1.8 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur följas.

Då får vi hoppas att det fungerar!

Jag hade nog inte vågat ha dem ihop utan en munkorg på broderns hund dock, men alla är vi ju olika.
En vän till mig var i en liknande situation som du när hon flyttade hem med sin DSG, till sin mamma och hennes hovawart.
Hundarna fungerade super ihop i två veckor, tills en dag när hundarna var i rummet bredvid och Hovawarten bet ihjäl DSGn utan att de hann reagera.

En munkorg är ju inget de lider av, men ett enkelt sätt att undvika katastrofer.

Min första tanke var faktiskt att skaffa en munkorg, tycker det är en superbra idé för då får ändå min hund chans att gå runt och kanske kanske tillochmed leka utan att riskera livet. Men problem nummer 2 när det gäller min brors hund, han är så gigantiskt stor i ansiktet, verkligen världsrekordstorlek på nos och huvud. Så att få tag på en munkorg är inte det lättaste... Sen har vi bara en djuraffär här i närheten så ska kolla om dom har, annars får vi åka ett x antal mil för att få tag på munkorg, och det är inte ens säkert att den passar så känns som lite slöseri av pengar. Men ska kolla i den djuraffären vi har så får vi se om den passar :) Tack!

Hur gamla är hundarna? Jag kan se flera orsaker till situationen men vill först veta lite om ålder på hundarna

Vad gäller bur: Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling,
3. I samband med jakt .
4. I samband med transport

SJVFS 2008:5
Vid förvaring enligt ovan ska bestämmelserna i 6 kap. 36 § samt utrymmesmåtten i bilagor 1.7 och 1.8 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur följas.

Min brors hund är 5 år gammal, kan lägga till lite info med att han under sitt första levnadsår flyttade runt till ett antal olika familjer där han inte fick någon uppmärksamhet alls, han är ouppfostrad till 1000 och lyssnar varken på lugna ord, bestämda ord, totalt gapskrik eller något. Utan man får helt enkelt leva med att han är så ignorant. Han är inte heller särkilt van vid andra hundar, min andra bror skulle egentligen haft honom nu under jul, men hans hund går inte ihop med denna heller.. Dom skulle nog helt ärligt slåss tills en av dom dör.
Min hund är 3 år gammal, väldigt känslig, beroende av mig och litar inte på någon annan. Det har aldrig vart några problem när han vart med andra hundar. Han är lyhörd och lyssnar alltid men är livrädd för andra människor och emellanåt också rädd för andra hundar (därför jag blivit orolig nu att det kan göra så han mår dåligt om han verkligen blir jättejätte rädd för min brors hund)

Ang bur så äger jag ingen bur och tänker absolut inte lägga 1000tals kronor för min brors hund, så här ska inte brytas mot några regler ;) Att sätta upp galler så han är i en viss del av ett rum däremot tycker jag låter mer vettigt :)

Båda hundarna kan väl som sagt ha munkorg på sig? Då kan dom ju röra sig fritt hela tiden! :)

Båda hundarna kan väl som sagt ha munkorg på sig? Då kan dom ju röra sig fritt hela tiden! :)

Om du läste lite längre upp så skrev jag att min brors hund är gigantiskt stor över huvud och nos så att få tag i munkorg är rätt omöjligt, snarare om man skulle köpa en till häst och använda på honom :angel: haha, nej men ska som jag skrev kolla i vår djuraffär men är inte säkert att dom storlekarna passar...
& min hund behöver inte munkorg, han har aldrig bitit, inte ens när min brors hund var på honom, han är mer en "slå med tassar"-hund :P

Min brors hund är 5 år gammal,...han är ouppfostrad till 1000 och lyssnar varken på lugna ord, bestämda ord, totalt gapskrik eller något. Utan man får helt enkelt leva med att han är så ignorant. Han är inte heller särkilt van vid andra hundar, min andra bror skulle egentligen haft honom nu under jul, men hans hund går inte ihop med denna heller.. Dom skulle nog helt ärligt slåss tills en av dom dör.
Min hund är 3 år gammal, väldigt känslig, beroende av mig och litar inte på någon annan. Det har aldrig vart några problem när han vart med andra hundar. Han är lyhörd och lyssnar alltid men är livrädd för andra människor och emellanåt också rädd för andra hundar (därför jag blivit orolig nu att det kan göra så han mår dåligt om han verkligen blir jättejätte rädd för min brors hund)

Nej man behöver inte leva med att en hund inte lyssnar bara för att den hunnit bli 5 år. Det går att lära även vuxna hundar men givet så brukar det vara enklare om de inte redan hunnit med att lära sig en massa dumheter.

Sen säger du att den här hunden även tidigare visat att den inte går ihop med andra. Varför då ta hem den till ett hem med andra hundar där det på vad du säger dessutom verkar som att ägarna inte kan kontrollera situationen - eller är det bara du och inte era föräldrar som tycker att det är problem?

Sen är din hund efter vad du beskriver en hund som inte har det bästa psyket och om det är så att han är rädd för både människor och andra hundar behöver en hel del träning också.

Munkorg - det finns munkorgar till grand danois så då finns det säkert till schäfer också. Men det är en tillfällig lösning som inte löser problemet utan endast ser till att det är svårare att skada.

Nej sammantaget tycker jag det verkar som ni tagit er vatten över huvudet. Jag tycker att båda hundarna behöver hjälp av erfarna tränare och att ni som ägare/förare ska ta det ansvaret och ta kontakt och gå kurser för att få hjälp och för att undvika ännu värre problem i framtiden.

Min första tanke var faktiskt att skaffa en munkorg, tycker det är en superbra idé för då får ändå min hund chans att gå runt och kanske kanske tillochmed leka utan att riskera livet. Men problem nummer 2 när det gäller min brors hund, han är så gigantiskt stor i ansiktet, verkligen världsrekordstorlek på nos och huvud. Så att få tag på en munkorg är inte det lättaste... Sen har vi bara en djuraffär här i närheten så ska kolla om dom har, annars får vi åka ett x antal mil för att få tag på munkorg, och det är inte ens säkert att den passar så känns som lite slöseri av pengar. Men ska kolla i den djuraffären vi har så får vi se om den passar :) Tack!

Fast riktigt stora munkorgar brukar aldrig vara några problem att hitta. Tänk munkorg av polismodell (sk. Hannibal Lecter-munkorg). De korgarna är dessutom mjuka och sköna och hunden kan inte fastna med klorna i den.

Jag skulle definitivt lägga möda och pengar på att hitta en munkorg om jag var du. Det är knappast slöseri med pengar utifrån hur du beskriver situationen! Det blir både mer mödosamt, kostsamt och tråkigt om din brors hund skulle bita någon av de andra hundarna. Hundbett kan vara dyrt (45000 kr gick det på när min förra hund blev illa biten, för att inte tala om att jag var en hårsmån från att förlora henne). Dessutom är det jobbigt att behöva gå runt på helspänn hela tiden. Det orkar man inte i en månad. Din bror får naturligtvis betala för munkorgen och för de resor som krävs för att prova ut munkorgen. Det går ju även att ringa till djuraffärerna i förväg och fråga vad de har inne.

Jag måste nog hålla med de andra, en sån munkorg skulle nog underlätta rätt mkt för både dig, V och din hund. (ja jag tror jag har listat ut vilken hund det handlar om :D)
Att gå runt på helspänn hela tiden är rent ut sagt skitjobbigt.

Sist jag var i djuraffärerna där du bor, så hade åtminstone en av dem såna munkorgar hemma,

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 788
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 521
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 515
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?