2 hundar?!

G

Gilan

Hej jag har en Flathane på 12 månader och ligger i tankar på att skaffa en till hund. 1 pga av att både jag och min pojkvän är väldigt intresserade av att träna med våran nu varande så det skulle vara kul att lixom ha var sin. Men främst för att jag tror att min hund skulle tycka om att ha en kompis.

Ha inte möjlighet att köpa en valp just nu då både jag och pojken pluggar på dagarna. Därav jag funderar på att hitta en omplacerings hund.

vad tycker ni om iden över huvudtaget?
Hur mycket mer jobb är det med 2 hundar än en?
Ni som har 2 hundar upplever ni att dom har mycket glädje av varandra?
Vilken ålder är att rekommendera på den andra hunden?
Kan man ha en hane och en tik tillsammans. Nackdelar?
Hur stort anser ni att man måste bo om man ska ha 2 stora hundar?
Ni som haft 1 hund först å sen skaffat en till, har den första hunden haft lättare att vara själv då?

alla tips och råd mottages!

Tack

Sv: 2 hundar?!

Jag har två hundar.
Hund nr 1 köpte vi när han var 8 veckor och sedan köpte vi nr.2 när han var 5 månader.

Det är bara 1 ½ mån mellan dem.
Jag har en ras som är väldigt mån om att vara och leva i flock och jag tror att dom mår bäst av att ha en eller flera runt sig.
Vi märkte att vår förta hund var lite depig och han blev så glad så fort han fick gå till rastgården och träffa andra hundar (klart så är
de säkert med alla hundar) men han ville verkligen inte vara själv.
Nu var vår förta hund bara 6 månader när vi köpte vår andra hund så han var inte tränad på säekildt mycket till att vara själv hema men 1 tim gick utan problem.

Fördelen med att ha tåv hundar är att dom har alltid varandra mina hundar är så jäkla gladai varandra och älskar varandra mer än någonting och jag ångrar aldrig att jag köpt 2 hundar.

Att gå ut med två hundar är i regel inte mer jobb än att gå ut med en.
Att träna två hundar tar så¨klart längre tid men de säger sig själv.
De kostar ju oxå mer att ha två hundar man får ju ha två av allting=)
Mat försäkring osv.
:bump:
Nackdelen av att ha en tik och en hane är väl de ända att tiken löper.
Har man en hane som kommer överns med andra hanar så borde kanske en hane vara de hane till vara de smidigaste.

Rek ålder på den komande hunden hade jag nog sak en valp kanske 8-14 veckor alal har kanske inte ås tur som jag har haft med två könsmogna killar samtidigt utan bråk.

Vi är nog inte de bästa att bo på lagom stor yta för två hundar vi hade först våra två av rasen siberian husky i en 2:a på 69 kvm.
De blev lite tajt om man säger så nu har vi ju flyttat ut på landet och hundarna har de godis är ute=)
Jag tror att du kan få in två hundar i en 1:a om du så vill de så länge hunden får komma ut röra på sig leka och man kan lära dem att inomhus är vi lugna så är de nog inga problem.

Jag fick jätte jätte mycket kritik för att jag köpte hund 2 efter så kort tid och i stort sätt alla här på buke tyckte mer eller mindre att jag var en idiot.
Nu är hundarna snart 2 år och allt har gått så jäkla bra bättre än jag någonsin trott.

jnf_0424_1201036254.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hejhopp!

Jag haden jaktgoldentik, Billie, tidigare. I somras fick jag beskedet att hon hade riktigt dåliga höfter och kraftiga benpålagringar, hon var då 2 år gammal. Veterinären trodde att hon skulle kunna få max 3 år till - med tur.

När jag berättade det för uppfödaren blev jag erbjuden en av hennes avelstikar, Loka 2.5år som kompensation/tröst/efterträdare/träningskamrat. Efter mycket funderande, och efter att jag träffat hunden, tog jag hem henne.

Mellan juli-oktober hade jag då två goldentikar nästan jämnåriga och fy tusan så kul de hade...! Loka var underbar mot Billie (hyperaktiv och mkt krävande) och Loka trivdes med att hamna i en mindre flock. De var som ler och långhalm, gick som parhästar bredvid varandra på promenaderna från dag ett.

Men Billie blev snabbt sämre och fick tas bort i slutet av oktober och sedan dess har Loka varit ensamhund.
Det blev som att lära känna Loka på nytt. I början var hon som vanligt men nu har jag på sista tiden märkt att hon förändras. Hon har blivit valpigare nu när hon inte är "storasyster" längre, ängsligare runt kaxiga hundar, mer kontaktsökande mot vänliga hundar. Tidigare ignorerade hon andra hundar.

Jag funderar nu på att skaffa en till hund. Men en mindre. Inte två aktiva brukshundar på en gång.

Är ensamstående i lägenhet på 35kvm. Det funkade att ha två hundar där (plus 2 katter) eftersom hundarna rastades ute och var lugna inne (nja nästan iaf :p).

Om du känner att du vill, har råd och tid - bra idé. Som mina hundars uppfödare säger: "en hund är för lite, två är perfekt, tre eller fler är vansinne..." :D

Räkna med dubbel tid på träning (men är ni två så). Promenader och annat är ju ofta samma tid.

Oh ja! Men det är ju individuellt.

Beror också på hund. Min första hund behövde en äldre tik som höll koll på henne. En yngre hund hade hon själv jagat andan ur och sprungit sig trasig med i lek.
Rent generellt tycker jag att första hunden bör vara äldre än den nya så den inte åker ner ett snäpp när ny hund kommer in i flocken. Men har du en hanhund och tar in en tik lär det väl hända ändå. ;)

Löpet är en nackdel isf.

Tja, 35kvm funkade för mig...

Ni som haft 1 hund först å sen skaffat en till, har den första hunden haft lättare att vara själv då?
Du menar om man lämnar dem båda hemma själva? Beror på. Vilken hund tar efter den andra?

Tipsar: gå in HÄR och titta på Joker (under "behöver hem").

Senast ändrad:

Om du känner att du vill, har råd och tid - bra idé. Som mina hundars uppfödare säger: "en hund är för lite, två är perfekt, tre eller fler är vansinne..."

Det stämmer ju hahaaha:rofl::D

Vi har två tikar, den första är husses hund Bella, hon var 2år när vi flyttade ihop. Vi hann inte bo ihop mer än en månad innan jaktgolden Smilla blev medlem i familjen. Smilla var då 8mån, typ omplaceringshund -fast hon hade bott hos sin uppfödare hela livet. I början var Bella lite avundsjuk och satte Smilla på plats. Men de har blivit absolut bästa kompisar och har det riktigt mysigt och roligt ihop. Jag ångar inte en sekund att vi skaffade en vovve till! Smilla är ju dessutom Min :love: (Husses hund var ju husses hund, jag var inte ett uns värd i hennes ögon...)

Alldeles utmärkt om ni båda vill ha två.
Åtta tassar att torka istället för fyra. Om båda hålls kopplade är det en massa trassel (löshundsträning är guld ;) ) Två hundar man skall ha bajsade/kissade innan läggdags -men iofs går den ena på toa så brukar det smitta av sig... Nä, det är inte så mycket mer jobb- det är värt det iaf!
De har skitkul ihop! De värnar om varandra i andras sällskap, de leker ihop, de blir glada när de varit åtskilda och träffas, och de har varandra när de är själva. Ja- de har mycket glädje av varann!
Har du en hane så är det ju bra o veta om den blir han-ilsk innan man skaffar en till... Och eftersom en äldre hund oftast räknar sig i högre rang än en yngre, så kan det nog bli problem om man skaffar en ny hund som är äldre än den man hade innan! Jag skulle altså rek att man skaffar en ny som är yngre än den första...
Löptider... Kompisen har en hane o två tikar... Hanen bor i garaget under löp och han ylar konstant...De kastrerade honom- men det blev inte bättre. Så en av varje kan ju bli lite jobbigt :D
Finns det hjärterum finns det sjärterum! Men man bör nog bo så att hundarna kan vara tillräckligt långt ifrån varann om nån av dem t.ex. tuggar ben och vaktar detta.
Vi hade inga problem med att ha henne ensam innan. Men däremot så har hennes lugn påverkat unghunden och hennes ängslan att vara själv- hon har blivit lugnare.

Så här har man det med två hundar...
jabba1.jpg

smillabella.jpg

1 pga av att både jag och min pojkvän är väldigt intresserade av att träna med våran nu varande så det skulle vara kul att lixom ha var sin. Men främst för att jag tror att min hund skulle tycka om att ha en kompis.

Jag skulle INTE skaffa en till för den andra hunden, eller skaffa en till pga den jag hade nu. Ska du ha en till ska det ju vara för att ni VILL ha en till. Att ni har tid och råd osv med en till.

Jag har två, men den ena är sällskapshund och behöver inte på långa väga den aktivering som den stora kräver. Jag hade inte skaffat två så krävande hundar samtidigt, just pga att jag inte hade haft tiden med två arbetande hundar.

jag har också två hundar och trivs väldigt bra med det. i träningen blir det nyttiga pauser när man tränar med den andra hunden och de har mycket glädje av varandra. den största nackdelen är dels att de tar mycket plats, dels att det blir krångligare med hundpassning. jag skulle också önskat större åldersskillnad än två år mellan mina hundar. nu är de gamla samtidigt, och även om de fortfarande är pigga och träningsbara kommer snart den dagen de bara vill vara pensionärer.

det är väll främst inte för att hunden vill utan för att han är fruktansvärt social och trivs med andra hundar. Min syster har 2 shelties(men hon bor ett par mil härifrån) men han älskar när dom är här. När han är själv är han fruktansvärt"klängig" han vill alltid vara en precis i hälarna,i soffan,sängen, överallt jämt. Fruktansvärt beroende av sällskap.

Men jo eftersom vi är 2 st och båda är intresserade av att träna med våran nuvarande så har vi tid,motivation och pengar finns. Hundvakt har vi med av mamma vare sej vi har en eller 2.

flojo, skogstrollet och Kvandi

Tack för svaren. Hunden jag har tänkt på isf är en 9 månaderstik som nu finns hos min andra hunds uppfödare. men ska ringa och prata med henne.:)

Jag har haft 2 hundar samtidigt,köpte 2 kullsyskon vid 8v ålder
18081117.jpg

tyvärr blev hanen bara 2 år(hjärtfel),men väntade något år,sen skaffade jag mig en riesentik till,hade då två igen ett par år,till den äldra avlivades,hade bara en ett par år och sen köpte en rottis/dobbis-korsning!När båda dom var borta,så var jag utan hund helt i ca 6mån,tills jag blev erbjuden denna vovve jag har nu!
Så i stort sett mellan 1983-2005 har jag haft två hundar hela tiden(bruksraser),har ej tyckt det varit så jobbigt,men har man ett brinnande intesse,så går det ju alltid lättare att göra saker!
Lycka till!

vad tycker ni om iden över huvudtaget? Jag skulle nog väntat ett år
Hur mycket mer jobb är det med 2 hundar än en?Dubbel träning och skötsel, men annars är det inte så mycket mer jobb

Ni som har 2 hundar upplever ni att dom har mycket glädje av varandra? Ja, där är bästisar ;)

Vilken ålder är att rekommendera på den andra hunden? Minst två, men det beror på individen. Min äldste var 4.5 när jag fick hem nr 2 som var knappt 2 år. Men hund nr 1 hade en hundkompis som vi fick avliva när han var ca 2

Kan man ha en hane och en tik tillsammans. Nackdelar? Har ingen erfarenhet av det

Hur stort anser ni att man måste bo om man ska ha 2 stora hundar? Jag bor på 15 kvm ;)

Ni som haft 1 hund först å sen skaffat en till, har den första hunden haft lättare att vara själv då? Han har aldrig haft problem med att vara ensam

det är väll främst inte för att hunden vill utan för att han är fruktansvärt social och trivs med andra hundar. Min syster har 2 shelties(men hon bor ett par mil härifrån) men han älskar när dom är här. När han är själv är han fruktansvärt"klängig" han vill alltid vara en precis i hälarna,i soffan,sängen, överallt jämt. Fruktansvärt beroende av sällskap.

Jag hade INTE skaffat en till med ovanstående, passivitetsträning istället? Lära hunden att vara själv? SEN skaffa en till.

[/QUOTE]
Men jo eftersom vi är 2 st och båda är intresserade av att träna med våran nuvarande så har vi tid,motivation och pengar finns. Hundvakt har vi med av mamma vare sej vi har en eller 2.[/QUOTE]

Kanon. :) Hade det varit jag, så hade jag nog väntat. :)

TVÅ stora hundar på 15kvm? :eek: Du måste vara galen. :rofl:
Jag som tycker att vårat 42 kvm i skogen är för litet. :D Fast kanske inte om man hade haft 5 katter mindre. :angel:

Imponerande iaf! :D

Jag tycker att det är MYCKET bökigare med två hundar när de är modell större. Tjorvigare att knöka sig upp på en buss, två hundar som kan dra till om det händer något osv. Är man helt bilburen så är det nog enklare. Hemma är det inga problem.

TVÅ stora hundar på 15kvm? :eek: Du måste vara galen. :rofl:
Jag som tycker att vårat 42 kvm i skogen är för litet. :D Fast kanske inte om man hade haft 5 katter mindre. :angel:

Imponerande iaf! :D

Tycker min chef också :D Men jag ÄR galen :devil: Blir mycket städning, men det går snabbt ;) Sedan är vi ute mer än halva dygnet oftast.

Jag fick jätte jätte mycket kritik för att jag köpte hund 2 efter så kort tid och i stort sätt alla här på buke tyckte mer eller mindre att jag var en idiot.

Strongt vågat, med tanke på det stödet ;)
:bow:

en till liten fråga.
Ni som haft en hund innan och köpt en till, har dom förlorat lite av sin tillgivenhet lr är dom fortfarande lika mattekära trots ny hundkompis?

Ja Billie var fortfarande lika mattekär trots att Loka kom in. Däremot tyckte jag hon lugnade sig lite när flocken blev större, men det kanske är individuellt.

Nu har de ju en plats de måste bevaka, så jag tycker nästan tvärtom ;) Visst "släpper" de mig på ett annat sätt när de är ute och leker. De leker med varandra, nosar med varandra etc sådant som jag inte kan göra. Men jag är nog en rätt så god initiativtagare på annat sätt, så de har ju ett getöga på vad tokmatte hittar på också. Jag tycker inte att det varit svårt att bibehålla det jag haft med den gamla hunden eller knyta an med den nya.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 422
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna