peace

Trådstartare
ja ge mig för och nackdelar med att ha 2 hundar. Följdfråga på det (är inte alls sugen på en hund till:angel:)hur hittar man "rätt" uppfödare?, jag menar om man inte är riktigt insatt i avel, man vet vad man vill ha för ras men var hittar jag rätt hund för mig?

Sv: 2 Hundar

du har ju två alternativ på två hundar. två jämnåriga eller två i olika ålder.
fördelar med jämnåriga: de lär ju leka med varandra, och skapar nog ett starkt band, vilket också kan vara en nackdel. nackdelar: de är hela tiden mer eller mindre i samma fas, dvs är den ena i en jobbig ålder, är troligen den andra det också, de blir båda gamla samtidigt osv. beroende på ras och din ambitionsnivå så kan det bli VÄÄÄÄÄÄLDIGT mycket tränande, "enformigt", eftersom hundarna kommer att ha kommit lika långt.
fördelar med olika ålder på hundarna: du har den ena mer eller mindre klar när du skaffar nästa (ok, förhoppningsvis är den rumsren och har lite vardagslydnad iaf :) ), vid träning blir det variation, grunder med nya och mer avancerade saker med den äldre. den äldre hjälper, enl min mening, ofta till med uppfostran av nya hunden också (underlättar vardagen, minst sagt), och föregår med gott (eller dåligt...) exempel vad gäller hur man ska reagera i olika situationer. plus att när tiden tar slut för den ene har du troligen några år kvar med den andra, och kan börja på ny kula med ny valp och upprepa mönstret. nackdelar med hundar i olika ålder: inte alltid fullt lika mycket lek dem emellan, och det ÄR lite jobbigare med två hundar än en rent praktiskt innan alla vet hur man gör när man går i koppel, vilka kommandon som är till vem osv, men detta problem finns ju även vid jämnåriga hundar :)

hur man hittar en bra uppfödare är inte det lättaste. men börja med att kolla listan på uppfödare på rasklubbens hemsida, och ta ett samtal med valpförmedlaren. denne/-a kan vara en guldgruva för information (tyvärr finns det vissa stolpskott också, men sån är ju världen). när du hittar en intressant uppfödare: prata med personen, diskutera vad h*n vill med sin avel och om valpen kan bli en hund som passar dig. åk dit och hälsa på, även om det är 40 mil att åka är det värt det för rätt uppfödare. känns det inte bra så finns det ju oftast någon annan att vända sig till. skks hunddata är en underbar informationskälla avseende hälsoundersökningar och dyl, kolla gärna av uppfödarens linjer där, är det du hittar inget du gillar: vänd dig till någon annan.
lycka till!!!!

Sv: 2 Hundar

Bestäm dig för ras och vad du vill ha för hund. Hör av dig till flera uppfödare som du pratar med och hälsar på. Får uppfödaren fram hundar som passar dig? Har ni samma syn på hund och avel? Är uppfödaren kunnig och kan svara på frågor som kan tänkas dyka upp? Stämmer personkemin? Är det ok att ringa när som helst om det behövs? Vad tycker du om uppfödarens hundar? Andra saker som du anser viktigt?

Något jag inte direkt tänkte på när vi valde uppfödare men som är guld värt är att min uppfödare är väldigt snabb att svara på mail. Inte ett kriterium/måste för att vara seriös, men bra för mig som hellre mailar än ringer när jag har frågor.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 884
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka