2 frågor=)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 712
M

Monkmonk

Har lite frågor, och som sagt, det man inte vet ska man fråga om :)

UNGEFÄR när löper tiken första gången , hur länge brukar löpen pågå och hur mkt mellanrum ? vet att de säkert e olika på olika hundar, men på ett ungefär :p

Och ni vet då man ska lära valpen att bli rumsren ska man ju låta den göra sina behov på ett och samma ställe hela tiden..
men när tiden är inne för att gå lite längre promenader och så, kan det hända att den är fast vid att bara göra behoven på det stället och gör det inte när man är ute å går ?

Sv: 2 frågor=)

Ja, det är väldigt olika hur det är med löpen.
Första löpet kan komma någon gång mellan 5 mån och 1 år.
Oftast varar löpen ca 3 veckor, och höglöpet sker från ca mitten av löpet till slutet.
Tiden mellan löp kan vara 5-7 månader, men en del har betydligt längre mellan.

Som sagt varierar det kraftigt mellan både raser, storlek och individer.

Om kissande på andra platser än det "vanliga", så vill jag säga att när hunden känner sig trygg och säker och har växt till sig lite, så blir det inga problem.

Sv: 2 frågor=)

Frågar du min hund så löper man med enbart 3-4månaders mellanrum:angel:
Och då varar löpen mellan 2,5 till 3v varje gång.
Detta hör däremot inte till vanligheterna (har en annan tråd om täta löp..).

Med min valp har jag gjort så att för det första så tar jag ut henne varje gång hon ätit/sovit/lekt, och då sätter jag bara ut henne på gräsmattan och väntar tills hon sätter sig och pinkar= massor med beröm. Om hon är på väg att göra något inne lyfter jag upp henne och bär ut henne så hon får göra det hon ska ute. Råkar det ändå hända en olycka inne gör jag ingen big deal av det, utan torkar bara upp det.
Hon blir 11v på tisdag och är näst intill rumsren, säger till när hon är nödig. Visst händer det nån gång att hon pinkar inne, men hon är ju bara bebis än.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 036
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 251
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka