2 frågor gosning med föl och ålder till att säras från mamman??

Sv: 2 frågor gosning med föl och ålder till att säras från mamman??

Man gosar inte med andras hästar så är det bara!

Om man ska göra det så ska man fråga.

Jag skulle då inte vilja ha någon som går och gosar med min häst
utan min vetskap. det finns ingen snledning.
Inte ens om man tycker att hästen är söt.
Är den inte din så är den inte!

:cool:
Kan inte låta bli att tycka att det låter som en treåring som vill ha sin leksak för sig själv...

Nu verkar det här en aningen förvirrande då Buckingham redan frågat mig och andra i stallet vad vi ska göra med MITT föl. Och den som ändå egentligen kan svara på det är jag. Tydlitgen dög inte mitt svar då...

Sen förstår inte jag varför det är så svårt att förstå "regler" som andra har om deras hästar. Alla djur är söta när de är små men de blir stora en vacker dag dom med. Då är det ganska viktigt och skönt att ha en väluppfostrad häst.

Jag tyckte det blev lite för mycket spring o kel med henne därför sattes lappen upp om att man skulle låta henne vara i fred. Hon hade redan blivit naffsig och ville inte att det skulle uppmuntras av andra. Hade du ett barn är det väl ändå upp till föräldrarna att tillåta om barnet får äta godis efter den har bortat tänderna. Eller hur?
Mitt föl = jag betämmer hur jag vill ha det. Andras föl = dom betämmer hur dom vill ha det!

Samma sak när det gäller avvänjningen, varför ha så himla bråttom om jag ändå inte ska sälja henne? Jag vänjer av henne när jag tycker det är lämpligt. Sen att det är fullt i stallet som gör att avvänjningen blir lite "sen", det är upp till mig. Varför måste jag skynda och slänga iväg henne vid ca 5 mån. ålder bara för andra gör det?

Och en sista sak, vilken hästägare är rik om dom inte är född med guldsked i mun? Min ekonomi hör inte till saken, och Buckingham har ingenting med det att göra.
Den enda som kan svara på vad jag ska göra med mitt föl är väl ändå jag själv!?

Nu verkar det här en aningen förvirrande då Buckingham redan frågat mig och andra i stallet vad vi ska göra med MITT föl. Och den som ändå egentligen kan svara på det är jag. Tydlitgen dög inte mitt svar då...

Sen förstår inte jag varför det är så svårt att förstå "regler" som andra har om deras hästar. Alla djur är söta när de är små men de blir stora en vacker dag dom med. Då är det ganska viktigt och skönt att ha en väluppfostrad häst.

Jag tyckte det blev lite för mycket spring o kel med henne därför sattes lappen upp om att man skulle låta henne vara i fred. Hon hade redan blivit naffsig och ville inte att det skulle uppmuntras av andra. Hade du ett barn är det väl ändå upp till föräldrarna att tillåta om barnet får äta godis efter den har bortat tänderna. Eller hur?
Mitt föl = jag betämmer hur jag vill ha det. Andras föl = dom betämmer hur dom vill ha det!

Samma sak när det gäller avvänjningen, varför ha så himla bråttom om jag ändå inte ska sälja henne? Jag vänjer av henne när jag tycker det är lämpligt. Sen att det är fullt i stallet som gör att avvänjningen blir lite "sen", det är upp till mig. Varför måste jag skynda och slänga iväg henne vid ca 5 mån. ålder bara för andra gör det?

Och en sista sak, vilken hästägare är rik om dom inte är född med guldsked i mun? Min ekonomi hör inte till saken, och Buckingham har ingenting med det att göra.
Den enda som kan svara på vad jag ska göra med mitt föl är väl ändå jag själv!?

Det var inte så att jag inte förstog dig utan när man ska gå in och byta täcken ex på dom så lägger hon upp huvudet och vill att man ska klappa henne, och när man tar in dom från hagen så vill hon att man ska klapa henne på huvudet. Då undra jag om jag ska stöta bort henne eller om man kan gosa med henne då. men jag har frågat här efersom vi inte hade sätts på ett tag i stallet och dom tyckte då inte att man skulle gosa så då har jag inte gjort det heller.men sen så att bara gå in i boxen när när man inte ska göra någåt ex ge mat eller nått så förstod jag att man inte ska gå in för att enbart kela med henne och det skulle jag då inte heller vilja att man gjort. och det med att skilja hästarna frågade jag bara om eftersom att alla säjer olika och jag har även läst om det och det står olika i olika böker vill skaffa ett sto längre fram i tiden som jag har pratat om i stallet och då ville jag bara veta hur man ska göra och det du säjer med att inte ha brotom är ganska så bra varför ska man ha brotom om man ädå ska behålla båda..:smirk:

:confused: förlåt men jag måste bara fråga hur gammal du är...

Tack för alla svaren.. Känner mig dum :o samtidigt och frågar om någon annans föl men ville bara veta hur man gör på ett ungefär och vad som man ska följa, vill skaffa föl när min ekonomi har blivit bättre (ha ett sto och ta föl själv).:bump:
Gosa då så mycket du bara orkar, det gör fölen trygga med människorna och låt så många som möjligt hälsa, gosa och nojsa med fölis. Det har du igen flera gånger om när du ska börja med hovslagare, veterinär, rida in mm. mm. Jag har iallafall lite erfarenhet för jag har haft ett föl och där var det inget som helst problem med kaxigheten. Det är bara nåt som vissa tror.:D

Jag tyckte det blev lite för mycket spring o kel med henne därför sattes lappen upp om att man skulle låta henne vara i fred.
Ja lagom är alltid bäst, och det jag upplevt är att när hästen själv får bestämma vad lagom är då blir det som allra bäst. Spring i ett stall är aldrig bra, där ska lugn och ro härska. Vi vill ju inte att traktens alla hästar kommer och går genom vårat vardagsrum i tid och otid så därför ska vi respektera hästen i dess hem.

Jag anser inte det är ett föl längre utan en åring, den borde nog vara avvand nu. Att gosa med unghästar är väl bra då det blir en social individ, man ska inte stöta bort den. Däremot kanske man inte springer o gosar hela tiden men när man håller på o grejjar så läger man in lite gos samtidigt.

Gosa då så mycket du bara orkar, det gör fölen trygga med människorna och låt så många som möjligt hälsa, gosa och nojsa med fölis. Det har du igen flera gånger om när du ska börja med hovslagare, veterinär, rida in mm. mm. Jag har iallafall lite erfarenhet för jag har haft ett föl/unghäst och där var det inget som helst problem med kaxigheten. Det är bara nåt som vissa tror.:D
Jag skulle bli tokig om någon höll på med mitt föl/unghäst utan att frågat först. Har nog passerat ett 50-tal föl genom åren och visst ska man vänja dom med folk och lyfta fötter mm. Men ska vara av folk som vet vad det gör för annars blir de lätt fräcka för vissa tycker det är så mysigt att fölen noppar på kläderna och muddrar fickorna när de är små men glömmer bort att de inte är lika roligt när de är vuxna.

Har mkt hellre en ohanterad unghäst på träning än en som inte har respekt för människor.

Gosa då så mycket du bara orkar, det gör fölen trygga med människorna och låt så många som möjligt hälsa, gosa och nojsa med fölis. Det har du igen flera gånger om när du ska börja med hovslagare, veterinär, rida in mm. mm. Jag har iallafall lite erfarenhet för jag har haft ett föl och där var det inget som helst problem med kaxigheten. Det är bara nåt som vissa tror.:D

Jag är en av dem som "tror" :angel: efter att ha tagit fram ett antal ungar och testat på olika sätt. :D

Och allvarligt, jag tar mycket i ungarna men de får bara "ta försiktigt" på mig. Annars kan de gå nån annanstans (och få spö av morsan när de gör samma sak med henne som de testat med mig).

Min första häst var en "sönderkelad" shettis så jag vet precis hur ont det kan göra när man kelar och skämmer bort ett föl för mycket och inte sätter gränser.

Jag har också haft en russ som var uppfödd på ridskola, hon gillade INTE människor och hur mycket uppmärksamhet hon fick som litet ponnyföl är ju inte svårt att lista ut.

Lagom är bäst och det är sånt man lär sig med åren...

Har man ett snällt föl kan man förmodligen göra hur sjutton som helst och det funkar ändå men har man råkat föda upp jordens tuffing så gäller det att inte släppa för långt...

Och allvarligt, jag tar mycket i ungarna men de får bara "ta försiktigt" på mig. Annars kan de gå nån annanstans (och få spö av morsan när de gör samma sak med henne som de testat med mig).
Jag håller fullständigt med dig, så länge dom är försiktiga är det ju helt okej.
Min första häst var en "sönderkelad" shettis så jag vet precis hur ont det kan göra när man kelar och skämmer bort ett föl för mycket och inte sätter gränser.
Kan dom bara konsten att veta var gränsen går så är det ju bara bra men det behövs ju inte så mycket tukt för att befästa gränserna från början. "Nej" "Låt bli" och ett snabbt grepp om underkäken räcker oftast och det behövs ju inte så många tillsägelser innan dom fattat. Vill dom ta kontakt, gosa och är försiktiga så ska man uppmuntra dom, inte stöta bort dom.

Egentligen ingenting. Men jag blir lite förvirrad.
Efter ditt första inlägg så tänkte jag att det var en liten ponnytjej som hade förälskat sig i Stallets nya föl.
Men så säger du att du själv tänker ta föl, och det gör ju inte en liten ponnytjej precis;)

Samtidigt så blir jag förvånad om det visar sig att en vuxen människa kan tänka så som du beskriver det i ditt första inlägg.
Att "gosa i smyg" trots vad ägaren ställt upp för regler.

Men om jag klampade omkring med mina stora fötter på ömma tår så ber jag om ursäkt och drar mig tillbaka:bow:

Där jag står finns ett föl och deras ägare vill inte att man umgås/gosar med det i stallet även om alla har gjort det från början, innan dom satte upp en lapp på deras box. Hon är väldigt kelsjuk själv av sig . vad skulle ni ha gjort när ni ger dom mat eller tar in dom från hagen skulle ni bara gå där och låtsas om som ingenting eller skulle ni gosa lite i smyg??
Hur gammal ska ett föl vara ungefär när dom flyttar från mamman hon är nu lite mer än 7 månader och går endast med sin mamma i hagen. hon är i från mamman mellan 17:00 och 21:00 (står i en box snett över)...

Jag gosade inte med hästen. Då jag lysnar på ägaren men undrade vad ni skulle ha gjort, gav henne en klapp kanske nån gång men inte så att man står och håller om henne och så..
De med henes ålder och att hon är ifrån mamman ville jag bara fråga för att lära mig hur länge man kan vänta och hur man ska göra, träffar inte hennes ägare så ofta längre då vi är där olika tider i stallet. Då jag skrivit förut att jag skälv vill skaffa föl längre fram.(om nått år).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 076
Senast: Heulwen
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj