2 frågor ang. box :)

D

diskho

Jaa, har två frågor angående boxar :) Vi tänkte bygga en box i ett uthus vi har eftersom det kan vara bra att ha om pållen skulle bli sjuk, det är mycket flygor, jättestormväder osv. Annars går han på lösdrift.

Men iaf, till frågorna:
1. Måste man tänka på något speciellt när man ställer in en lösdriftshäst? Eller kan man bara ställa in den som vanligt? Då menar jag inte att han ska stå i box jämt, utan bara vid viss tillfällen som t.ex mycket flugor/knott eller när det är storm osv.

2. När man bygger stall måste man väl ha någon slags inspektör först? Måste man det även om man "bara" bygger en box som han ändå inte kommer att använda så ofta?

Ja, fråga om ni vill veta något mer x)

Sv: 2 frågor ang. box :)

Det går att ställa in en häst med en gång. I allafall om hästen varit stall tidigare.

Om det behövs tillstånd eller inte beror på dels var stallet ligger och dels hur många hästar det finns möjlighet att ha på gården. Om man har möjlighet att ha fem eller fler vuxna hästar så krävs förprövning av stallet från Länsstyrelsen som i sin tur skickar det till Miljö och hälsa i kommunen. Om byggnaden t ex ligger nära grannar eller inom planerat område så kan det behövas tillstånd från byggnadsnämnden.

Okej :)

Det är vårat uthus, det stör inte grannar eller så, eftersom det ligger på våran gård. Det är ju liksom redan ett hus där :P Sen gäller det ju "bara" en häst.

Du måste i allfall kolla upp så att det är OK med din kommun. För det finns lokala regler för var och hur man bygga stall och för regler när det gäller gödsel m m.

Men det är ju bara en box i ett redan befintligt hus. Gödsel och sånt har vi ju redan "koll" på.

Yes, har bara en så länge. Men han klarar av att vara ensam, det har jag noga kollat ;)

Yes, har bara en så länge. Men han klarar av att vara ensam, det har jag noga kollat ;)

Klarar sig ja ,,,men han skulle må mycket bättre med en liten kompis ;)

Ingen häst ska behöva gå ensammen . Antar att han blir jätteglad när du kommer ;)

Mvh Mia

Men det är ju bara en box i ett redan befintligt hus. Gödsel och sånt har vi ju redan "koll" på.

Det är inte bara gödseln utan också det faktum att du kommer att ändra på användningsområdet för hustet du bygger stall i. Det kan ibland krävas tillsstånd för det. Då är det bra mycket billigare att göra det i förväg än om det upptäcks efter åt.

Närå, har en annan tråd om det där. Han pratar helt enkelt inte hästspråk bara xD Han är en mycket speciell häst.. lite konstig.. Jag är väldigt säker påa tt han trivs ensam om man säger så.. har testat mycket ;) Det gäller väl att hitta en lika speciell häst att ha som kompis till honom. Men iaf, PM:a mig om du vill diskutera eller något som alla verkar vilja göra xD Eller läs i tråden "Ligger ner, ensam?" (Något sånt heter den :P)

Jaha. Men vem/vilka/vad är det man ska kontakta då? *Har ingen koll på något :rofl:*

Ring upp din kommun och fråga. Det kan vara uppdelat lite olika hos olika kommuner. Men det är de som har hand om byggnadsfrågor och de som har hand om miljö och hälsa som du får fråga vad som gäller i just din kommun.

Nu var det ju inte det här du undrade över, men..
Jag tror faktiskt inte det är lagligt att ha en häst ensam.. , kolla upp det ordentligt innan nån kommer och anmäler det, en bakant til mig råkade ut för det och då var det bara för en kort period den stod ensam..
Vill inget ont, så jag hoppas jag inte "flög" på dig.

Än så länge är det inte förbjudet. Olämpligt kanske men inte förbjudet.

Har redan kollat. Har t.o.m haft en såndär djurskyddsgrej här som åkte kom hit och kollade eftersom vi just hade flyttat honom hem till oss. Han sa att det inte var några problem alls, och att han såg ut att trivas. Vi frågade om lagen och han sa att det kommer att gå bra ändå, men att vi såklart ska se till så att han absolut inte vill ha en kompis ;)

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

KÄLLA: SJV

jag hoppas att jag fattade fel där:confused::crazy: se till så att han absolut inte vill ha en kompis?

Hahahaha oj :rofl: Där blev det lite fel ja :P Det lät bättre i huvudet.. man måste nog betona det på ett speciellt sätt xD

Men jag hoppas du förstår vad jag menar. Liksom, jag ska kolla upp så att han inte ser ut att vara ensam och ledsen :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 339
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka