2-åringar

Sv: 2-åringar

Vi har en som premade 28 december för ett gäng år sedan (innan '05) :D
Det var så att säga sista sekunden efter att han varit småhängig under hösten. Men det gick det oxå, efter ett krångligt lopp :mad: och galopp så vart det ändå godkänt! :banana:

Min 2åring var inne på banan i torsdags och joggade runt full väg på 1.25.6...........
Det är väl ganska bra?
Har ju henne i proffs träning så bra tränad ska hon vara iallafall.
Hon har ganska mycket franskt blod, nån som vet om dom brukar vara senare eller längre fram än övriga? Eller är det från individ till individ kanske.
:banana:

Det är väldigt individuellt. En av mina vänner är i Frankrike nu, körde en fransk tvååring i helgen som hade kvalat på 20.

Har aldrig riktigt haft koll på när 2-åringarnas lopp började, förrens i år då en av våra uppfödningar har kommit igång riktigt tidigt. nämligen: Temazinc ! http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=temazinc

Det roliga med den här hästen är att det är första avkomman efter en märr som gick sönder som unghäst. Men eftersom vi ville ge henne chansen i aveln så kostade vi på med Pine Chip, och lät henne sedan gå tom tills vi såg om avkomman hade någon potensial. Och efter som så verkar vara fallet är hon betäckt i år med Enjoy Lavec (Skulle varit Going Kronos egentligen men han betäcker som sagt inte i år !).

Klistrar även in ett inlägg från Travnet :banana::

Tommy Zackrisson
(travnet.se måndag 28 maj 2007 11:30)

Hallå där Tommy Zackrisson som kvalade tvåårige Temazinc på 1.20,5/2140 meter i fredags på Kalmar.

Vad är Temazinc för typ av häst?

- Det är en medelstor, okomplicerad travare som inte är något speciellt att se på när han står på gången, men springa det kan han.

Har du haft något särskilt upplägg för honom?

- Han är en lågpulsad häst som är både tidig och har bra kapacitet i kroppen. Han har fått träna på med de andra, men det har gått att köra på lite mer med honom än de övriga.

Hur ser planeringen ut inför året?

- Han får vara med så fort dom kör igång med tvåårsloppen, och han är i alla fall anmäld till uppfödningslöpningen.

Hur står han sig kapacitetsmässigt tror du?

- På det han visat i träning känns han som det bästa jag haft i tvååringsväg.

Erik Ersson, travnet.se

Hmm... känner mig något stressad då min tvååring knappt är inkörd. Stått ett år konvalescent efter en olycka i hagen... Suck. Men lycka till alla er andra! Jag har redan lagt premielopp och årgångsloppen på hyllan.... Får väl satsa på Elitloppet när han är 6-7 år istället:D

Helt rätt, efter skador ska man inte försöka forcera fram något. :idea:

Jag har en som gick Premie 16 veckor efter att han sattes i vagn (är 4 år nu) och den stackars kroppen fick mycket "stryk". Troligen är han skadd för livet av det.

Din häst är ju så stor och rejäl också. (För det är väl Tap In-hästen?) Den kan behöva tid att växa i kroppen. Vi ses på banan om ett par år eller så.

Våran tvååring kvalade i går och det gick kanon. Han hade fast bomull och inget spö och jag tror han kom i mål på 1.22 men det höll på att gå riktigt illa då fyra hästar gick omkull framför honom. Kusken sa att det var mm i från att de hade hamnat mitt i allt. Hoppas nu på att han ska kunna starta på stochampiomats helgen men det kan hända mycket tills dess.

Lægger till att jag gærna vill se uppstællda bilder på era tvååringar, ær spænnande att jæmf¨øra med træningen dom går och hur dom ser ut! :bump:

Han är iofs inte uppställd, men...

070704017.jpg

Han skrittar massor, har varit på en tömkörningslektion för att bara lära sig (och matte :o), går två jobb i veckan, ett rakbanejobb 4x500 m för tillfället i ca 40-tempo och så ett rundbanejobb. Han har inte varit nere i fart mer än kanske precis under 35 men det är bara trav i honom.

Han är tåvid fram och rätt trång bak, jag undrar om det har med hans SI-ledsproblem förra hösten att göra och har börjat att massera honom för att se vad som händer (förutom att jag får honom i knäet).

Japp!

Tap In- Thornaby Pride (är ganska stor, ca 165 i manken)

JAg vet inte vilken hingst jag ska välja för att få en "normalstor" avkomma nästa gång... Förra avkomman, innan Tap In-aren, (e Shibur) blev 175 i manken. Så det verkar ju som om stoet ger stora avkommor. Kanske blir det en ponnytravare som får bli pappa nästa gång:crazy:

Ja då, jag har ingen bråska med honom, han får ta den tid han behöver. Men det är roligt att läsa om hur det går för era 2-åringar!.. så får man sitta och sukta lite... vill också ha en häst att köra!

hehe, det är aldrig för sent! Jag satsar oxå på elitloppet..:angel::D
(med min pålle som är 7 år och endast gjort kval och dessutom dras med massa gamla skador osv.)

Precis! I Lycksele i tisdags var det en 10-åring som debuterade med seger...;)

Nu har vi kvalat vår tvååring. (Alfas Abe Lincoln, som är med tidigare i tråden.) Han gick 1.22.7.

den tvååring som jag passar går på rundbana 2 ggr i veckan 2x1.40/2100 meter, men jag tror att han har tränat snabbare när han stod hos unghästtränaren.. sen går han motion 2 ggr i veckan.. en förbannat fin travare är det :d :love:

Min börjar oxå komma ner i tiderna . Under hela vår å sommaren har det spökat för oss , men nu hoppas vi på att kunna hinna till premie. Vi siktar på i slutet av sep eller i början av okt. Det är bara att hålla tummarna. Vilka tider är era 2-åringar nere i ?
Mvh Tail

Min brukar flumma omkring lite som han känner för. Vill han gå 2,05 och spana på nåt så gör han det men han har även gjort 1,28 i 500 m.

Mamma påstår att jag lyckats avla fram en travare med Ardenner-psyke. :o

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 675
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 828
Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
416
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka