2,5 mil med otränad häst

L

linlar1

Vad har ni för åsikter om detta? Jag skall byta stall om tre veckor. Hästen i fråga är mkt transporträdd. Det är 2,5mil till det nya stallet, till största delen grusvägar. Hästen är 17 år, lite lätt överviktig, men annars pigg och utan problem. Dock är han riden väldigt lite denna vinter. Ca 2ggr/v, 30 min skritt-trav och ytterst lite galopp ligger nog snittet på. Konditionen är alltså inte på topp. Rida/gå eller köra?

Sv: 2,5 mil med otränad häst

Om hästen tycker det är både otäckt att lastas och att åka skulle jag välja att rida o promenera dit. Välj en vacker o solig dag, ta med dig matsäck och rid endast i skritt med långa pauser. Det borde gå utmärkt. Det kommer förstås att ta en stund, men tänkt vad mysigt ni kommer att ha. Om du inte menar trafikerad riksväg förstås...

ps Kanske går det lättare att resa om den har sällskap? Låna en shetlandsponny som får åka med!

Jag skulle nog välja att rida dit :D Som sagt ta det bara lugnt och skritta med pauser osv. Ta med något gott till er båda att mumsa på under vägen :d
Fast då är det ju såklart viktigt att vägen dit är en "bra" ridväg, slipper du stora långa asfalts vägar? Dom är ju inte så roiga att rida på :) Är det mestadels skogsvägar och grusvägar och mindre bilvägar så skulle jag se det som en toppenutflykt!

Rid eller kör! - din häst är väl så förberedd. Tänk på att han också antagligen skrittar sin beskärda del i hagen varje dag.

Hästar är djur som är byggda just för att förflytta sig långa sträckor i lagomt tempo. Tänk på vildhästar som letar bete på savannen.. ;) Därför är grunduppbyggnaden i hästen så att den även otränad kan förflytta sig längre sträckor i lugnt tempo. Och din häst är ju faktiskt dessutom riden regelbundet även om det är lätt.

2,5 mil är ingenting. Om du skrittar i låååångsam fart, dvs 5 km/h så är du framme på 5 timmar och så långsamt orkar du bara inte skritta... ;)

Ridskolan här köpte en gång en häst på försommaren som då gick att lasta. Den kördes till betet 5 mil från ridskolan men när den skulle därifrån så misslyckades tre lastningsförsök och den hästen reds hela vägen tillbaka, större delen längs hårt trafikerad asfaltsväg. Så visst går det.

Ha en skön tur och hoppas ni får bra väder!

/Camilla

Tack för svaren!

Det blir ridtur då. Vägen till nya stallet är helt ok ur ridsynpunkt, mestadels grusvägar och mindre bilvägar. Tänkte bara höra så ni inte tycker det är hästplågeri att låta pållen gå så långt när han normalt inte gör många knop/ Lina

Hej! Låter som jag och min gamle pålle i början av 90-talet när jag skulle byta stall! Han var också svårlastad :devil: . Vi red i lugnt tempo knappa 3 mil till det nya stallet. Han var inte heller så mycket tränad och var 16 år då. Det gick alldeles utmärkt. :) Vi red som sagt lugnt men mot den sista delen av turen la vi in lite galopp också, när jag märkte att han trots allt hade gott om ork kvar och nog hade lite bättre grundkondis än jag först trodde. Så mitt tips, börja LUGNT och se till att du kan vägen ordentligt innan så du undviker felridningar eller hamnar på vägar med "Ridning förbjuden" skyltar på.
Det roliga var första veckan vi skulle rida ut i det nya stallet så trodde pållen att vi skulle hem till gamla stallet igen och hade ett rejält uppdrivet skrittempo innan han förstod vilket som var hans hem. :smirk: Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 717
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 410
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka