1års vaccination

Poisonous

Trådstartare
Min kära slyngel är ju född precis dagarna innan jul :meh:
Hur gör jag med ettårs? Kan man ge den innan dom fyller, hur långt innan?
Eller hur långt efter?
Känns inte lockande att åka in precis runt jul eller i mellandagarna direkt.

Sv: 1års vaccination

Från 10 mån kan ettårs vaccinationen ges. Missar man att ge innan hunden blir 12 mån har jag för mig att vaccinationen räknas som 1:a, och då blir det 14 dagars karens för hundaktiviteter med vaccinationskrav.

Senast ändrad:

Ahaa, ja men då är det ju ganska lugnt då. Då kan vi i princip åka in när som och ge den. =) 10månader har han ju passerat.
Tack!

Från 10 mån kan ettårs vaccinationen ges. Missar man att ge innan hunden blir 12 mån har jag för mig att vaccinationen räknas som 1:a, och då blir det 14 dagars karens för hundaktiviteter med vaccinationskrav.

Stämmer det? Jag var med om en lite konstig sak när jag skulle vaccinera vid 1 år.

Jag fick ett brev hem från djursjukhuset ca 3 veckor innan hunden fyllde 1, där de påtalade att det var dags att vaccinera. Jag ringde någon vecka senare och sa ungefär: "Hej, fick brev att det var dags för vaccination och tänkte beställa tid för det. Jag jobbar ganska mycket denna veckan, så jag kanske kan ta en tid nästa vecka. För det är väl ingen fara då hunden inte ens fyllt 1 än? Nja, sa hon, en vecka är väl ingen fara att vänta..Jag blev lite paff, men sa inget.

Kommer dit veckan därpå varav det bara var dagar kvar till 1 årsdagen, minns inte exakt antal dagar nu, men max en vecka. Veterinären blir nästan lite sur när hon ser att hunden inte fyllt ett än, och påtalade att jag varken får ställa ut eller ha hunden på pensionat när jag gör vaccinationen för tidigt.

Så jag undrar om det inte är tvärt om på det du skriver, eller om min veterinär hade fel i sina uttalanden? Jag fick ju dubbla budskap, dels hon i receptionen/telefonen som påtalade att jag inte skulle vänta för länge, dels veterinären som nästan lät sur för att jag kom för tidigt?

Enligt SKKs regler måste hunden vara vaccinerad igen om den har fyllt 1 år. Annars får den inte delta på aktiviteterna. Så det är alltså innan 1-års dagen som gäller.

NIX, så länge som man vaccinerar senast 1 år efter 12 v sprutan så är allt grönt enligt min vet, medicinskt sett då.

NIX, så länge som man vaccinerar senast 1 år efter 12 v sprutan så är allt grönt enligt min vet, medicinskt sett då.

Precis. Min ena fyller dagarna före jul och hon fick pga kennelhosta sin 1-årsvaccination så sent som i början av februari. Det var inga problem alls.

Precis. Min ena fyller dagarna före jul och hon fick pga kennelhosta sin 1-årsvaccination så sent som i början av februari. Det var inga problem alls.

Nu läste jag slarvigt tror jag. Det är som Duvan säger. Men har man ingen aktivitet inbokad så är det inte hela världen att missa vaccinationen eftersom det räcker med en spruta och 14 dagars karens för att anses vara fullvaccinerad.

Vad gäller hur tidigt man kan ge ettårssprutan så kan den ges efter tio månaders ålder.

• Hund under ett års ålder ska ha vaccinerats vid tidigast 10 v ålder.
• Hund över ett års ålder: Hunden ska vara vaccinerad vid lägst tio månaders
ålder.

Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra år sedan.

Min Wahidah är född i april. Sin 1års-spruta fick hon i juni. Aldrig varit några som helst problem.

Anledningen till alla olika bud är att det här med 10 mån är ganska nytt. Innan dess fanns det inga klara bud på hur tidigt man fick ge ettårssprutan.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
764
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur