18års gräns vid konsert.

Ja precis, så är det... Det var min bror som skulle dit (vilket jag inte nämnt tidigare så det är mitt fel) men förstår vad du menar. :) Jag tycker det är väldigt synd om honom då han verkligen har sett fram emot att se detta bandet och vi alla misslyckades med det hela.

Här är stället iallafall:
http://nobelberget.se/
och här är evenemanget:
http://www.tickster.com/sv/events/u...4-08/jedi-mind-tricks-with-7l-and-esoteric-us

Tråkigt att det blev som det blev :( Jag tycker nog ändå att arrangörerna varit behjälpliga med information och länkar.

Enda gången det står något om åldersgränser om spelningar på klubbar upplever jag är när det är tillåtet för minderåriga att delta, inte tvärtom.

Ja precis, så är det... Det var min bror som skulle dit (vilket jag inte nämnt tidigare så det är mitt fel) men förstår vad du menar. :) Jag tycker det är väldigt synd om honom då han verkligen har sett fram emot att se detta bandet och vi alla misslyckades med det hela.

Här är stället iallafall:
http://nobelberget.se/
och här är evenemanget:
http://www.tickster.com/sv/events/u...4-08/jedi-mind-tricks-with-7l-and-esoteric-us

Tycker att informationen var luddig och otydlig.
Nu går jag inte på konserter direkt, men på de evenemang vars hemsidor jag ändå sätt, har det varit tydligt om det funnits en åldersgräns, och vilken ålder det i så fall gäller.
Okej om det hade varit ett event som börjat vid 23 hade man kanske fattat, men när det dessutom börjar 20 (= Inte orimligt sent) tycker jag absolut att det borde ha förtydligats.

Nu går jag inte på konserter direkt, men på de evenemang vars hemsidor jag ändå sätt, har det varit tydligt om det funnits en åldersgräns, och vilken ålder det i så fall gäller.
Okej om det hade varit ett event som börjat vid 23 hade man kanske fattat, men när det dessutom börjar 20 (= Inte orimligt sent) tycker jag absolut att det borde ha förtydligats.

Fast hur kan en länk till klubben, vars hemsida tydligt skriver om dess åldersgräns, anses luddig? Det är ju där evenamanget är, ingen annanstans.

Fast hur kan en länk till klubben, vars hemsida tydligt skriver om dess åldersgräns, anses luddig? Det är ju där evenamanget är, ingen annanstans.
Iaf i de trakterna jag bor i så lånar en del klubbar ut sina lokaler till event utan/med lägre åldersgräns, särskilt om det är ett event tidigare på kvällen.

Det finns en tydlig generell lag i sverige som säger att det är en 13-årsgräns för konserter i sverige. Vill arrangören tillåta yngre besökare på konsert måste ljudnivån vara sänkt eller efter kontakt med tillståndsmyndighet speciellt anpassa avgränsat område för barn där ljudnivån är begränsad - detta gäller ALLA konserter i sverige. Andra åldersgränser är inte lagstadgade generellt, annat än generella andra tillståndslagar som alkoholutskänkning och vad det innebär. Som besökare har man ett eget ansvar att läsa/fråga arrangörens information om vad som gäller för konserten.

Om man inte är van att gå på spelningar kansle det känns luddigt, men för oss vana är det självklart att den typen av lokal serverar alkohol och att det därför finns en åldersgräns på minst 18 år.

Iaf i de trakterna jag bor i så lånar en del klubbar ut sina lokaler till event utan/med lägre åldersgräns, särskilt om det är ett event tidigare på kvällen.

Men åter igen, då finns väl informationen hos den som håller i eventet?

Jag förstår absolut att det hade varit bekvämt om Tickster (i det här fallet) skrivit ut en åldersgräns, men med tanke på att det ändå är en mellanhand så är det vktigt att dubbelkolla informationen om det är avgörande i sammanhanget.

Jag blir mest förbluffad över hur lättillgänlig infon är idag och att den så ofta missas. När jag var yngre fick vi vackert ringa till stället som skulle hålla en spelning för att vara säkra på att vi kom in :D

Fn va surt att bli snuvad på en utekväll.
Ja, tycker det är hemskt (för min brors vägnar.) :( jag borde kollat upp det bättre. :/

Tråkigt att det blev som det blev :( Jag tycker nog ändå att arrangörerna varit behjälpliga med information och länkar.

Enda gången det står något om åldersgränser om spelningar på klubbar upplever jag är när det är tillåtet för minderåriga att delta, inte tvärtom.
Jaa :/ Jo det har du rätt i. Jag tycker det känns som att med dagens teknik så tar det bara några sekunder att hämta länkar och skriva upp om det är åldersgräns eller ej, det hade iallafall jag gjort om jag anordnade ett evenemang. Så det känns lite B men man får lära sig av sina misstag helt enkelt och dubbelkolla att man har all info. :)

Jo det känns bara synd liksom. Vi tog för givet att sådant skulle stått uppskrivet. Jag har gått på lite konserter med mamma och det känns som att de som anordnar evenemang alltid har skrivit ifall det är en åldersgräns på 18+.

Jaa :/ Jo det har du rätt i. Jag tycker det känns som att med dagens teknik så tar det bara några sekunder att hämta länkar och skriva upp om det är åldersgräns eller ej, det hade iallafall jag gjort om jag anordnade ett evenemang. Så det känns lite B men man får lära sig av sina misstag helt enkelt och dubbelkolla att man har all info. :)

Men Nobelberget har ju informerat :confused: Den som inte har informerat är Tickster, biljettförsäljaren. Däremot så står det "All ages" på bandets hemsida vilket åter igen får mig att trycka på vikten av att dubbelkolla med klubben där spelningen ska hållas. Men om du hör av dig till Tickster (arrangören kallas Scratch och verkar inte existera?) så kanske de kan hjälpa er vidare om du vill försöka få tillbaka pengarna för biljetterna.

Hej,

jag undrar om någon här vet ifall det är lag att man måste informera sin kund om det är en 18års gräns för inträde till en konsert?

Om det inte är det så känns det som lurenderi... :(

Jag öppnade länken till stället, och det första jag ser är en bild med Estrella-reklam. Det plus bilden som sådan skriker ju 18-årsgräns (minst). Under OM OSS - Frågor och svar så står det att det alltid är strikt 18-årsgräns. Så jag tycker nog att de har informerat bra. Dessutom är det väl standard med 18-årsgräns utan målsman på konserter i allmännhet? Om det inte gäller Mojje eller Sean Banan?
Jag tror tyvärr inte att ni har blivit lurade, men det är ju såklart fruktansvärt tråkigt att ha råkat göra en sådan miss :(

Precis.
Sen har ju många arenakonserter alkoholtillstånd med, men man måste stanna på vissa områden med ölen

Visst är det så. Jag tänker även på festivaler, som t.ex. Sweden Rock, där nedre åldersgräns är 3 år i målsmans sällskap, 13 år utan målsman. Inne på festivalområdet finns förvisso otroligt många ordningsvakter men öltälten är i regel helt öppna för vem som helst att besöka. Det serveras säkert cola och vatten där också, tror jag :o :D.

Visst är det så. Jag tänker även på festivaler, som t.ex. Sweden Rock, där nedre åldersgräns är 3 år i målsmans sällskap, 13 år utan målsman. Inne på festivalområdet finns förvisso otroligt många ordningsvakter men öltälten är i regel helt öppna för vem som helst att besöka. Det serveras säkert cola och vatten där också, tror jag :o :D.

Ungefär som Sabaton Open Air som välkomnar barn. Upp till 13 år får de betala en symbolisk summa som oavkortat går till Min Stora Dag och de rekommenderar att alla under 17 år har minst en förälder med (nykter då). Det är endast barområdet som har strikt 18-årsgräns.

Jag skulle inte tveka en sekund att ta med barn dit. Det är många som gör det och de är skitsöta i minihörselkåpor!

Men Nobelberget har ju informerat :confused: Den som inte har informerat är Tickster, biljettförsäljaren. Däremot så står det "All ages" på bandets hemsida vilket åter igen får mig att trycka på vikten av att dubbelkolla med klubben där spelningen ska hållas. Men om du hör av dig till Tickster (arrangören kallas Scratch och verkar inte existera?) så kanske de kan hjälpa er vidare om du vill försöka få tillbaka pengarna för biljetterna.
Jo, känns enligt mig lite tvetydligt för en oerfaren att den ska behöva gå efter ledtrådar och gissningar istället för att få en klar text att 18årsgräns gäller vid denna konsär/alla sorts evenemang. Inte bara klubbkvällar som det står på hemsidan...

Men får ta och ringa nästa gång ifall det uppkommer osäkerhet efter eget sökande. ;) :up:

Och tack för dina hjälpsamma svar, jag hade helt ärligt ingen aning att det var såhär. Och tack alla andra. :) Ni är toppen :D

Om man inte är van att gå på spelningar kansle det känns luddigt, men för oss vana är det självklart att den typen av lokal serverar alkohol och att det därför finns en åldersgräns på minst 18 år.
Och för mig som också är van är det inget konstigt att den typen av lokal inte har åldersgräns. Har varit mycket på t.ex. Kulturbolaget i Malmö som -18 år. Där är både bar och nattklubb.

Och för mig som också är van är det inget konstigt att den typen av lokal inte har åldersgräns. Har varit mycket på t.ex. Kulturbolaget i Malmö som -18 år. Där är både bar och nattklubb.

Här i Stockholm brukar det stå om åldersgräns inte gäller på det aktuella evenemanget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Derivata
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 558
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama