18 år och köpa ponny

loser

Trådstartare
jag behöver råd! jag blir 18 år iår och har en stor häst. men nu ska en superfin ponny säljas i stallet och han har inte gjort så jättemycket så han kommer nog inte vara speciellt jättedyr, dessutom behöver de bli av med han. jag har ridit på han rätt mycket och tränat hoppning och dressyr och har fått jättemycket beröm för hur fin han är. jag älskar och rida på honom och vet att han kan bli hur fin som hellst med lite jobb. är det värt att köpa honom och ha honom 1 år och utbilda och sen kunna tjäna på det sen? om han håller sej frisk och blir så fin som jag kan tror så skulle priset kunna stiga rejält. det kan dessutom vara kul att få ta vara på sitt sista ponnyår. men vad tycker ni? är det värt det?:confused:

Sv: 18 år och köpa ponny

Det beror ju på vad du har för ekonomiska förutsättningar. Har du råd och tid att ha två hästar? Hur kommer din ekonomi se ut om 6 mån? Om 1 år? Går du ännu i skolan eller har du jobb?

Sen tror jag inte du kan räkna med att tjäna nåt på ponnyn i slutändan. Du får säkert ut mer för honom än vad du köper honom för nu men då får du ju räkna med alla pengar du lagt ut på foder, träningar, utrustning, försäkring, uppstallning, ev. veterinärvård osv.

Men lycka till om det blir nåt köp.:)

för att tjäna pengar :nej det kostar för mycket box,mat,hois,försäkring,vet,och startavgifter till tävling!
för att ha kul ett sista ponny år: ja gör det kan du då höja priset om ett år, har du haft kul, lärt dig något kanske utan någon större kostnad. Lycka till

för att tjäna pengar :nej det kostar för mycket box,mat,hois,försäkring,vet,och startavgifter till tävling!
för att ha kul ett sista ponny år: ja gör det kan du då höja priset om ett år, har du haft kul, lärt dig något kanske utan någon större kostnad. Lycka till

haha ja jag menade inte direkt att jag bara ska göra det för att tjäna pengar och tjäna på det !!. men om han kostar 25000 nu och han blir så pass utbildad att jag kan få35-55000 för han så får jag mer än jag gav för han. sen med räknat allt annat så kanske det inte går jämnt ut, det vet jag. men som du skrev så är det mest för attt få tävla sista året på ponny o ha chansen att få tävla på den här ponnyn som är underbar!

Det beror ju på vad du har för ekonomiska förutsättningar. Har du råd och tid att ha två hästar? Hur kommer din ekonomi se ut om 6 mån? Om 1 år? Går du ännu i skolan eller har du jobb?

Sen tror jag inte du kan räkna med att tjäna nåt på ponnyn i slutändan. Du får säkert ut mer för honom än vad du köper honom för nu men då får du ju räkna med alla pengar du lagt ut på foder, träningar, utrustning, försäkring, uppstallning, ev. veterinärvård osv.

Men lycka till om det blir nåt köp.:)

jag går i skoaln men har haft en ponny och en stor häst sen jag var 15..men den gammal ponnyn har vi såkt nu. så både ekonomiskt och privat är jag van vid det:P

Hmm.
Frågan är om du inte skulle få ut mer av att köpa en ponny som är färdig och igång nu - om du tror att det skulle ta ca ett år att rida till den här? Då tar du ju inte "tillvara" på ponnytiden - vidareutbilda hästar och ponnyer kan man göra senare i livet, ponnytiden kommer aldrig tillbaka! ;)

Visst kan det vara ett kap pengamässigt. Men med hästar vet man aldrig. Lätt hänt att man blir "fast" med den även när man sen inte får tävla ponny (av sentimentala skäl tänker jag på då, särskilt om man köper delvis av sentimentala skäl). Så är du tävlingsinriktad är det kanske inte det strategiskt bästa.

/Totola (som "vidareutbildar" ponny på 146,7cm vid 23 års ålder...)

Hmm.
Frågan är om du inte skulle få ut mer av att köpa en ponny som är färdig och igång nu - om du tror att det skulle ta ca ett år att rida till den här? Då tar du ju inte "tillvara" på ponnytiden - vidareutbilda hästar och ponnyer kan man göra senare i livet, ponnytiden kommer aldrig tillbaka! ;)

Visst kan det vara ett kap pengamässigt. Men med hästar vet man aldrig. Lätt hänt att man blir "fast" med den även när man sen inte får tävla ponny (av sentimentala skäl tänker jag på då, särskilt om man köper delvis av sentimentala skäl). Så är du tävlingsinriktad är det kanske inte det strategiskt bästa.

/Totola (som "vidareutbildar" ponny på 146,7cm vid 23 års ålder...)

jo jag förstår hur du menar. men jag tror att den här ponnyn kommer kunna tävla både lättre dressyr och hoppning i april och säkert fälttävlan till hösten. så jag kommer få tävla, och jag är egentligen inte ute för att leta ponny men nu när de plötsligt skulle sälja han av ekonomiska skäl då känns det som att man kanske skulle ta chansen.

och visst vet man aldrig om den blir halt eller sjuk eller kanske helknäpp efter ett tag men såna chansningar måste man kanske ta ibland:angel: och jag är ju tävlingsinriktad men tror inte att jag skulle ha svårt att sälja sen..det är ju det som är meningen även från början. att rida till och tävla honom ett år och sen sälja

Tänkte mest att det är lättare att lyckas med en häst som redan tävlar lättare klasser och utveckla det uppåt i klasserna inom ett år, än att ta en häst som inte ens är på tävlingsnivå ännu och försöka utveckla den uppåt. Skulle säkert vara mycket stimulerande och givande om det går bra, tänker ur "ta vara på tiden"-aspekt :p Om det står mellan det eller ingen ponny/köpa storhäst istället så ja för sjutton, köp den!

Annars hade jag rekommenderat lite mer "färdig" pålle. Vidareutbilda har man som sagt alla chanser i världen till sen, och satsar man bara på låga klasser så kan du starta ponny även när du är för gammal! ;)

jag behöver råd! jag blir 18 år iår och har en stor häst. men nu ska en superfin ponny säljas i stallet och han har inte gjort så jättemycket så han kommer nog inte vara speciellt jättedyr, dessutom behöver de bli av med han. jag har ridit på han rätt mycket och tränat hoppning och dressyr och har fått jättemycket beröm för hur fin han är. jag älskar och rida på honom och vet att han kan bli hur fin som hellst med lite jobb. är det värt att köpa honom och ha honom 1 år och utbilda och sen kunna tjäna på det sen? om han håller sej frisk och blir så fin som jag kan tror så skulle priset kunna stiga rejält. det kan dessutom vara kul att få ta vara på sitt sista ponnyår. men vad tycker ni? är det värt det?:confused:

Har du råd och tid tycker jag du ska köpa han :)

jag är 26 och rider ponny på 145 som jag ska ut o tävla med bland storhästar. Måste bara rida igång den lite först då den stått i flera år.

jaaaaaa!helt klar skulle nog vara kul att utbilda den o sen tjäna pengar på den om du då klarar att sälja:angel:tänk om du fäster dig super mycket ja då står du där, men va gör det i så fall har du ju en bästis:p

så både ekonomiskt och privat är jag van vid det:P

Är du eller är det dina föräldrar som är vad vid den ekonomiska biten? Som nybliven 18åring har man knappast massor av pengar eftersom man antagligen fortfarande går i skolan.

Är dina föräldrar lika possitiva på att försörja en häst till? Isåfall är det väl inget problem om du känner att du har tiden till det.

Jag tycker helt klart att du kan chansa på att köpa han. Har du bara ekonomin och tiden som behövs (och som det verkar att du har enligt dina förra svar) Tycker du att han har kapacitet för att bli bra så satsa på det. Och eftersom du har sor häst också tycker jag att du ska satsa på sista ponnyåret. Det hade jag gjort. Så lycka till ifall du köper hästen!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 285
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 857
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar