Sv: 17 grader och sol = täcke???????
*kl*
Allmänn funderig: varför verkar det generellt vara mer "okej" att hästen går ute med täcke när det är varmt och blir för varm, än att man släpper ut hästen utan täcke på morgonen och det är lite kallt i några timmar? Under vår och höst ser jag i alla fall betydligt fler hästar som är håglösa pga att de är för varma i sina täcken, än de som fryser för att de är utan täcke/har tunnare täcken.
Inget av alternativet är så klart det optimala, men nu blir det relativt fort varmt (åtminstone här nere i skåne) så om inte hästen släpps ut väldigt tidigt (innan klockan sex) handlar det oftast om max 1-2 timmar innan solen har börjar värma ordentligt. Likadant på kvällen innan hästen går in och solen går ner. Vad är några timmar mot en hel dag?
Om jag hade varit tvungen att välja (vilket jag inte är nu) så hade jag ju hellre sett att min häst gick ut utan täcke och var lite "sval" i ett par timmar innan solen värmer riktigt ordentligt, än att hästen ska vara varm direkt på morgonen av ett täcke, och därmed sen vara kokt hela dagen när solen strålar. Jag förutsätter visserligen att en häst som går ut på morgonen har grovfoder att äta och då håller de flesta hästar värmen när de äter. Sen är givetvis alla hästar individer och vissa är mer frusna än andra, men om hästen är frusen, varför lägger man på ett ofodrat regntäcke, det värmer ju inte, blir bara vindskydd. Däremot så blir det fasligt varmt när solen står på och det är 15-17 grader, givetvis inte lika varmt under ett andastäcke, men fortfarande ser jag ingen anledning till att hästen inte skulle kunna vara utan då, om man ändå bara har "skal" och det inte regnar?
Sen är det inte alltid enkelt att förutspå vädret, så om man misstänker att det kommer att bli kallt och piss-regn så förstår jag att man fortfarande behåller täcket på ett tag till, men en dag som idag när solen lyser från en molnfri himmel?