17 grader och sol = täcke???????

L

Lampi

Vi har haft väldigt många dagar med strålande solsken och över 14 grader i Skåne de sista veckorna ändå ser man hästar som har täcke. Vissa står med fodrade täcke med halvhals. Är det inte på gränsen till kriminellt och tvinga hästar stå med fodrade täcke då?

Båda mina hästar är klippta men jag tar i alla fall av täckena och de tycker att det är så skönt och kunna klia varandra och bara njuta av solen.

Sv: 17 grader och sol = täcke???????

Tycker också det är galet att hästarna har täcken på sej i denna värmen, även ofodrade regntäcken blir fruktansvärt varma under när solen steker och det näst intill är vindstilla.

Dom flesta i stallet jag står i har tagit av täckerna men långt ifrån alla, förstår mej då inte på dom. Även klippta hästar klarar sej utan täcke i denna värmen.

Om det är uppenbart att hästarna lider så är det väl djurplågeri = kriminellt.
Om inte, då är det inte kriminellt så vitt jag vet.

Jag har länge undrat hur det står till med IQ hos vissa hästägare. Den största höjdaren jag träffat på var nog när jag såg hästarna i hagen med dubbla vintertäcken samtidigt som ägaren gick i bikini och klippte gräset utanför.

uscha inget täcke vid så varmt och strålande sol!!!!!

min har gått naken nu i två veckorstid och hon e klippt och rida för fullt.

Vi har haft väldigt många dagar med strålande solsken och över 14 grader i Skåne de sista veckorna ändå ser man hästar som har täcke. Vissa står med fodrade täcke med halvhals. Är det inte på gränsen till kriminellt och tvinga hästar stå med fodrade täcke då?

Båda mina hästar är klippta men jag tar i alla fall av täckena och de tycker att det är så skönt och kunna klia varandra och bara njuta av solen.

Och du vet med säkerhet att det är fodrade täcken ? Jag har bla ett par skaltäcken mina haft hela vintern, men skillnaden är att fodret är urtaget, men på håll kan säkert någon tro att de har fodrade täcke, det är ju samma till synes som de haft hela vintern ;)

Sen får man ju kanske också tänka på hur det var på morgonen när hästarna släpptes ut, alla har kanske möjlighet att ta sig dit när vädret slår om mitt på dagen. Här har det tex regnat och varit 6-7 grader två av mornarna som sedan slog om vid lunch tid och blev fint. Inte fasiken släpper man ut helklippta hästar i 6-7 grader och regn utan regntäcke.

Själv har jag hattat mellan täcke och bara fram och tillbaka dock då med ofodrade regntäcke. Vädret har ju jäkligt svårt att bestämma sig och temperaturen har ju flera dagar skilt nästan 10 grader under dagens lopp.

Och du vet med säkerhet att det är fodrade täcken ? Jag har bla ett par skaltäcken mina haft hela vintern, men skillnaden är att fodret är urtaget, men på håll kan säkert någon tro att de har fodrade täcke, det är ju samma till synes som de haft hela vintern ;)

Även ofodrade täcken blir galet varma när det är stekande sol och vindstilla. Testa att ta temperaturen under ett ofodrat täcke en dag där solen skiner och det är vindstilla. Det blir varmt.

Sen får man ju kanske också tänka på hur det var på morgonen när hästarna släpptes ut, alla har kanske möjlighet att ta sig dit när vädret slår om mitt på dagen. Här har det tex regnat och varit 6-7 grader två av mornarna som sedan slog om vid lunch tid och blev fint. Inte fasiken släpper man ut helklippta hästar i 6-7 grader och regn utan regntäcke.
Jag tycker att det är hästägarens ansvar att se till att täcket kommer av ifall det slår om och blir väldigt varmt. Har märkt många hästar som svettas under täckerna när solen skiner bara för att ägaren inte är där. Då får man ringa någon som kan hjälpa till om man inte har möjlighet att komma dit själv. Någon är väl i stallet på dagtid också.

Även ofodrade täcken blir galet varma när det är stekande sol och vindstilla. Testa att ta temperaturen under ett ofodrat täcke en dag där solen skiner och det är vindstilla. Det blir varmt.

Jag tycker att det är hästägarens ansvar att se till att täcket kommer av ifall det slår om och blir väldigt varmt. Har märkt många hästar som svettas under täckerna när solen skiner bara för att ägaren inte är där. Då får man ringa någon som kan hjälpa till om man inte har möjlighet att komma dit själv. Någon är väl i stallet på dagtid också.

Nej det blir faktiskt inte galet varmt om man har bra täcken som andas, inte heller blir de svettiga under sådana, om man har billiga skittäcken utan andasfunktion så blir det det annars inte.
Känn själv skillnaden i att ha på dig en galonjacka och en gortexjacka. I galonjackan blir det blött och svettigt och vedervärdigt, medans i gortexjackan blir man inte ens varm vid samma temperatur. Det är anledningen till att man skall köpa bra täcken.
Tex finns det en anledning att tex horseware har en typ av regntäcken och en annan typ som heter sommarregntäcke. Sommarregntäcket har extra mkt andasfunktion till viss del på bekostnad att de kan läcka vid skyfall.

Så nej vid tex 12 grader och solsken och lite vind (som det alltid är här i skåne) så är ingen häst med ett bra ofodrat andastäcke för varm under täcket.

Nej det blir faktiskt inte galet varmt om man har bra täcken som andas, inte heller blir de svettiga under sådana, om man har billiga skittäcken utan andasfunktion så blir det det annars inte.
Känn själv skillnaden i att ha på dig en galonjacka och en gortexjacka. I galonjackan blir det blött och svettigt och vedervärdigt, medans i gortexjackan blir man inte ens varm vid samma temperatur. Det är anledningen till att man skall köpa bra täcken.
Tex finns det en anledning att tex horseware har en typ av regntäcken och en annan typ som heter sommarregntäcke. Sommarregntäcket har extra mkt andasfunktion till viss del på bekostnad att de kan läcka vid skyfall.

Så nej vid tex 12 grader och solsken och lite vind (som det alltid är här i skåne) så är ingen häst med ett bra ofodrat andastäcke för varm under täcket.

Vid oss finns ett stall där alla hästarna har minst 3 fodrade täcken (!!!) på sig och vi bor i skåne, och där har varit ganska så vindstilla och 17 +, Blir inte det liiite varmt för stackarna som bara står o hänger ?

Nej, jag tycker inte det är okej.
Min har gått helt utan täcke i över en vecka nu och han är helklippt(eller ja, inte benen).
Han trivs som fisken i vattnet :D

Jag har länge undrat hur det står till med IQ hos vissa hästägare. Den största höjdaren jag träffat på var nog när jag såg hästarna i hagen med dubbla vintertäcken samtidigt som ägaren gick i bikini och klippte gräset utanför.

Jag hade inte kunnat hålla mig från att fråga vart ägaren hade sin dunjacka :angel:

Jag kan tycka att det kan vara tvärtom på vissa ställen... Så fort våren kommer och solen tittar fram slängs alla täcken av och den lilla hästen får gå ut och frysa. Det är inte sjust mot hästen att släppa ut den naken efter att ha haft på sig tjocka täcken, dom behöver också få ha haft lite vårkläder innan naken säsongen sätter igång...

Jag är en av dem som inser att min häst inte är gjord av porslin, vid vackert väder och någon minus gick min herre utan täcke i vintras. Han går utan täcke alla dagar då det inte är blåsigt, regnigt eller dylikt eftersom han trivs bäst utan täcke. Sen finns det alltid de här materialtöntarna som dels vill ha täcke på för att det är så vacker och dels för att deras stackars häst inte skall frysa. Helst så dyra som möjligt. Min häst har dock fri tillgång på hö vilket gör att han i princip aldrig har svårt att hålla värmen, även om han skulle bli lite blöt också. Mina fördomar (som jag tyvärr har) säger att ryttarfolk i Skåne ger i överlag mycket mindre grovfoder, vilket i sin tur innebär att hästen har svårare att hålla värmen. Men nej, vid vackert väder och 17 + skall ingen häst behöva ha täcke på sig. Det blir oerhört varm, oavsett vilket täcke som ligger på.

Jag håller med dig faktiskt, min häst går med täcke just nu men inte är han svettig under iaf. Vi tar ut våra vid halv 6 och de kommer in kl 21, det är förbannat kallt både morgon och kväll. Självklart åker det av när det är extremvarmt men idag blåste dte lite och jag anser nog att han överlever det utan att känna sig plågad

ja fördomar var det ja, min häst har i princip fri tillgång men han är himla frösen och får lätt ont i ryggen om han står och spänner sig. Jag skulle personligen aldrig ha mina hästar utan täcke under vintrarna men det är väl tur att vi alla är olika

*kl*

Allmänn funderig: varför verkar det generellt vara mer "okej" att hästen går ute med täcke när det är varmt och blir för varm, än att man släpper ut hästen utan täcke på morgonen och det är lite kallt i några timmar? Under vår och höst ser jag i alla fall betydligt fler hästar som är håglösa pga att de är för varma i sina täcken, än de som fryser för att de är utan täcke/har tunnare täcken.
Inget av alternativet är så klart det optimala, men nu blir det relativt fort varmt (åtminstone här nere i skåne) så om inte hästen släpps ut väldigt tidigt (innan klockan sex) handlar det oftast om max 1-2 timmar innan solen har börjar värma ordentligt. Likadant på kvällen innan hästen går in och solen går ner. Vad är några timmar mot en hel dag?
Om jag hade varit tvungen att välja (vilket jag inte är nu) så hade jag ju hellre sett att min häst gick ut utan täcke och var lite "sval" i ett par timmar innan solen värmer riktigt ordentligt, än att hästen ska vara varm direkt på morgonen av ett täcke, och därmed sen vara kokt hela dagen när solen strålar. Jag förutsätter visserligen att en häst som går ut på morgonen har grovfoder att äta och då håller de flesta hästar värmen när de äter. Sen är givetvis alla hästar individer och vissa är mer frusna än andra, men om hästen är frusen, varför lägger man på ett ofodrat regntäcke, det värmer ju inte, blir bara vindskydd. Däremot så blir det fasligt varmt när solen står på och det är 15-17 grader, givetvis inte lika varmt under ett andastäcke, men fortfarande ser jag ingen anledning till att hästen inte skulle kunna vara utan då, om man ändå bara har "skal" och det inte regnar?
Sen är det inte alltid enkelt att förutspå vädret, så om man misstänker att det kommer att bli kallt och piss-regn så förstår jag att man fortfarande behåller täcket på ett tag till, men en dag som idag när solen lyser från en molnfri himmel?

Senast ändrad:

Alltså du är medveten om att det finns hästar som faktiskt fryser när det är kallt ute va? ;) Men du kanske tkr de ska få gå nakna bara för att. Hade jag tagit av min ena häst täcket i vinter så hade han garanterat inte tyckt att det var jättekul.

Just eftersom han inte får bli kall om ryggen, han blir som en planka om han blir kall. Stenhård vilket inte är det optimala för vare sig han eller min plånbok

Tidigt i morse när jag släppte ut var det ganska kallt här (några minus under natten), och lite blåsigt. Jag hade dessutom ridit och min häst var lite svettig, plus rygghäst. Jag släppte ut med täcke, även min andra häst. Tunnt ofodrat regntäcke (Horseware). På fm tog jag av täckena. Ingen var svettig och då hade de ändå busat i hagen. Inhyrningen däremot var väldigt svettig när täcket kom av. Hon använder täcke av annat märke. Så ja, det är skillnad på täcke och täcke.

Sen i normala fall, om jag vet det ska bli fint, släpper jag hellre ut utan täcke på morgonen. Att det är svalt är inget bekymmer för hästarna, det är regn och blåst som tar på dem. Sen igen, har de bara mat så klarar de sig även då utan täcke.

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
K
Hästvård Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 558
Senast: mackan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka