150 hästar omhändertagna – uppfödare fortsatte trots förbud

En 65-årig hästuppfödare i Skåne riskerar nu åtal efter att ha brutit mot sitt djurförbud. Mannen, som under årens lopp fått över 150 hästar omhändertagna till ett värde av nio miljoner kronor, upptäcktes ensam i stallet under en oanmäld kontroll.

Alltså denna hetsjakten har gått för långt på honom. Helt sinnessjuk historia.
Jag har bara hört om delar via media men det lutar åt det du skriver. Den stora saken som jag kommer ihåg var att han inte hade tillstånd för så många hästar som han hade.

Jag har bara hört om delar via media men det lutar åt det du skriver. Den stora saken som jag kommer ihåg var att han inte hade tillstånd för så många hästar som han hade.
Ja, allt har verkligen varit helt galet. Vi som känner uppfödaren vet hur det varit. Andra som tex läser här får bilda sin egna uppfattning men det är oerhört mkt som har gjorts fel.

För de som kommer ihåg var det den här historian med företaget Djurambulansen AB. Formellt gjorde han fel men hästarna fick det betydligt sämre efter omhändertagandet, där borde ansvariga utredas för djurförbud. Hittade det här inlägget som återger huvuddragen:

https://www.facebook.com/djurskyddsinspektorernadendoldasanningen/posts/vi-hittade-ett-utdrag-från-en-tidning-där-länsstyrelsen-uttalar-sig-om-ett-omhän/3662038090584494/

Den facebooksidan drivs av en person som själv fått sina djur omhändertagna och som stup i kvarten hänger ut enskilda djurskyddsinspektörer som djurplågare. Det är knappast ett ställe där man kan läsa en objektiv bild av vad som hänt.

Den facebooksidan drivs av en person som själv fått sina djur omhändertagna och som stup i kvarten hänger ut enskilda djurskyddsinspektörer som djurplågare. Det är knappast ett ställe där man kan läsa en objektiv bild av vad som hänt.
Det jag länkade till var från en tidningsartikel, det finns fler artiklar om du söker, även tingsrätten konstaterade att hästarna vanvårdades efter att de togs omhand. Kolla domen så ser du att det finns övertygande bevisning. Jag tycker hela saken är sorglig, för hästuppfödaren och inte minst för hästarna. Och att de ansvariga, på länsstyrelsen och företaget som vanvårdade hästarna går helt fria från det de gjorde.

Det jag länkade till var från en tidningsartikel, det finns fler artiklar om du söker, även tingsrätten konstaterade att hästarna vanvårdades efter att de togs omhand. Kolla domen så ser du att det finns övertygande bevisning. Jag tycker hela saken är sorglig, för hästuppfödaren och inte minst för hästarna. Och att de ansvariga, på länsstyrelsen och företaget som vanvårdade hästarna går helt fria från det de gjorde.

Nej, det är inte en tidningsartikel. Det ser ut lite så, men texten består kommentarer till vad som står i en tidningsartikel. Den är skriven av ägaren av facebooksidan/bloggerskan. Det är lurigt.

Länken längst ner går till hennes blogg. Det finns ingen länk till själva artikeln, men på bloggen finns åtminstone citat, till skillnad från på facebooksidan.

Om allt nu är fel från länsstyrelsens sida, varför har djurägaren inte överklagat besluten?

...och om man nu är toppen som djurägare, varför följer man inte besluten?

Detta var ju ett tag sedan men visst gjorde han det?
Han slapp betala räkningen för djuren som LS vanvårdade iallafall. Det var väl en halv miljon.

En hetsjakt utan dess like var det och är.

Nej, det är inte en tidningsartikel. Det ser ut lite så, men texten består kommentarer till vad som står i en tidningsartikel. Den är skriven av ägaren av facebooksidan/bloggerskan. Det är lurigt.

Länken längst ner går till hennes blogg. Det finns ingen länk till själva artikeln, men på bloggen finns åtminstone citat, till skillnad från på facebooksidan.

Jag vet inte vad som hänt i just detta fallet, menr jag reagerade på källan. Det rör sig om en person som försvarat otaliga fall där personer blivit av med sina djur - väldigt många av dem på uppenbart goda grunder.

Han slapp betala räkningen för djuren som LS vanvårdade iallafall. Det var väl en halv miljon.

Det var ju bra.

Men fram tills ett omhändertagande är det ofta många beslut..

Dumt att bryta mot djurförbudet nu då, ffa om det var ett generöst sådant (lät som om det var med villkor att han inte fick vara ensam bara?)

1,3 miljoner var räkningen för vanvården, sen fick de in en halv miljon från försäljningen av hästarna som troligen var värda betydligt mer om de varit i bättre skick vid försäljningen så det blev 800 000 han slapp betala efter tingsrätten sagt sitt, tror inte det hänt förr att rätten tagit ett sånt beslut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka