150 hästar omhändertagna – uppfödare fortsatte trots förbud

En 65-årig hästuppfödare i Skåne riskerar nu åtal efter att ha brutit mot sitt djurförbud. Mannen, som under årens lopp fått över 150 hästar omhändertagna till ett värde av nio miljoner kronor, upptäcktes ensam i stallet under en oanmäld kontroll.

Det jag framförallt inte förstår är hur man plötsligt kan stå där med typ 40 hästar för mycket? Man kan prata om en trög marknad hur mycket man vill, men 40 hästar är liksom ingenting som dyker upp bara sådär från en vecka till en annan utan han måste ju ha varit medveten om problemet en ganska bra stund och haft gott om möjligheter att bromsa upp och göra något åt det?

Det var väl en ligghall som fanns som inte var medtaget i tillståndet bla och sedan fick stona föl.

Det jag framförallt inte förstår är hur man plötsligt kan stå där med typ 40 hästar för mycket? Man kan prata om en trög marknad hur mycket man vill, men 40 hästar är liksom ingenting som dyker upp bara sådär från en vecka till en annan utan han måste ju ha varit medveten om problemet en ganska bra stund och haft gott om möjligheter att bromsa upp och göra något åt det?
Utan att ha läst mig in på detaljerna så hade det tydligen att göra med att han hade två fastigheter och det var där han gjorde de första felen i ansökan.

JA, det har ju stått i alla länkar som publicerats här, att han felade med tillstånden.
Men rubriken i hd?!? Ingen har väl någonsin påstått att Jörgen Folkesson plågar sina hästar?!
Det har ju också framhållits såvitt jag förstår, att hästarna varit i gott skick men för många.

Jag tycker det är en jäkla skillnad.

Ja, verkligen. Eftersom ingen kan läsa länkarna så står det precis om det.

Alla dessa inspektioner, ibland flera gånger i månaden, och inte en enda gång har de hittat en häst som har varit mager eller mått dåligt på något sätt. Det finns inte någonting, inte ett enda fotografi, ingenting, trots att de var här hela tiden.

Just detta bekräftas av länsveterinären i Skåne län, Juha Toropainen, som deltog i beslutet om djurförbud:
– Vad jag kommer ihåg fanns inte sjuka, skadade och magra hästar med i beskrivningen av det här ärendet. Hade det funnits det så hade det blivit andra och snabbare beslut, säger han till Ridsport.

Nu har jag läst Hippson-artikeln som bara verkar ha plankat hds artikel och där undrar jag om hd faktiskt öht gjort nån egen research för det verkar som om de blandar ihop vad Folkesson själv anklagats för och vad hans hästar utsattes för när de omhändertogs.

Såhär stod i beslut 2015 enligt artikel i ridsport

"”Vid kontroller sedan åtminstone 2009 har väsentliga brister påvisats i din djurhållning, däribland bristande tillsyn och omvårdnad, brist på skydd mot väder och vind, oacceptabelt nedsmutsad närmiljö med skaderisker, samt brist på tjänligt foder och vatten. Till följd av bristerna har du blivit föremål för upprepade förelägganden. Du har även blivit förelagd att upphöra med tillståndspliktig verksamhet när ditt tidigare tillstånd löpt ut och någon förnyad ansökan inte inkommit till länsstyrelsen.”

Dock verkar alla eniga att t ex skaderiskerna inte lett till skador mm

https://www.tidningenridsport.se/reportage/reportage-livet-efter-djurforbudet/

Såhär stod i beslut 2015 enligt artikel i ridsport

"”Vid kontroller sedan åtminstone 2009 har väsentliga brister påvisats i din djurhållning, däribland bristande tillsyn och omvårdnad, brist på skydd mot väder och vind, oacceptabelt nedsmutsad närmiljö med skaderisker, samt brist på tjänligt foder och vatten. Till följd av bristerna har du blivit föremål för upprepade förelägganden. Du har även blivit förelagd att upphöra med tillståndspliktig verksamhet när ditt tidigare tillstånd löpt ut och någon förnyad ansökan inte inkommit till länsstyrelsen.”

Dock verkar alla eniga att t ex skaderiskerna inte lett till skador mm

https://www.tidningenridsport.se/reportage/reportage-livet-efter-djurforbudet/
Påstådda skaderisker och brister, jag såg ett av fotona länsstyrelsen tagit för att dokumentera bristerna, en bild på hagen och det finns väldigt många hagar här nere där det ser betydligt sämre ut efter en regnig period.

En sådan sak som "brist på tjänligt vatten och foder" till den mängden hästar och ändå hittade de inga hästar som var i dålig kondition.

Påstådda skaderisker och brister, jag såg ett av fotona länsstyrelsen tagit för att dokumentera bristerna, en bild på hagen och det finns väldigt många hagar här nere där det ser betydligt sämre ut efter en regnig period.

En sådan sak som "brist på tjänligt vatten och foder" till den mängden hästar och ändå hittade de inga hästar som var i dålig kondition.
Det var enbart ett inlägg kring vad det angavs för grunder. Dvs inte enbart brist på tillstånd/för många djur. Huruvida det var korrekta grunder har jag ingen aning om. Dock var ju den aktuella länsstyrelsen rätt ifrågasatt av många under den perioden, och inte bara för faller med JF

Och att lägga ett djurförbud där han inte får vara ensam med något djur är inte i proportion till att ha glömt skicka in en tillståndsansökan och de mindre brister som funnits, inte ens sambons hund får han se efter utan om hon åker bort måste den lämnas till andra.

Varför gick de inte på företaget som hade hand om hästarna efter de omhändertagits, både för vanvården och bedrägeriet att fakturera för saker som inte gjorts? Tingsrätten ansåg båda dessa saker vara bevisade och beslutade att han inte behövde betala fakturorna. Enbart mängden hästar på den lilla arealen borde lett till åtgärd.

Några tankar bara.

Det var enbart ett inlägg kring vad det angavs för grunder. Dvs inte enbart brist på tillstånd/för många djur. Huruvida det var korrekta grunder har jag ingen aning om. Dock var ju den aktuella länsstyrelsen rätt ifrågasatt av många under den perioden, och inte bara för faller med JF
Menade som kommentar till vad som kom fram i Ridsports artiklar, inte det du skrev.

Han hade en rinnande bäck i någon hage vilket dom inte tillät fattade jag det som.

Och att lägga ett djurförbud där han inte får vara ensam med något djur är inte i proportion till att ha glömt skicka in en tillståndsansökan och de mindre brister som funnits, inte ens sambons hund får han se efter utan om hon åker bort måste den lämnas till andra.

Varför gick de inte på företaget som hade hand om hästarna efter de omhändertagits, både för vanvården och bedrägeriet att fakturera för saker som inte gjorts? Tingsrätten ansåg båda dessa saker vara bevisade och beslutade att han inte behövde betala fakturorna. Enbart mängden hästar på den lilla arealen borde lett till åtgärd.

Några tankar bara.

Tingsrättens prövning gällde just huruvida det skulle anses skäligt att uppfödaren fick betala för uppstallningen. Att man ansåg det vara tillräckligt styrkt att hästarna inte togs om hand ordentligt där för att han skulle slippa betala är inte samma sak som att tingsrätten bedömer att det begåtts ett brott. Detsamma gäller de tvivelaktiga fakturorna.

Beviskraven för brottmål ser helt annorlunda ut än för den här typen av förvaltningsrättsliga mål. Här hördes ju inte ens den underleverantör, d v s den som skulle gjort sig skyldig till brott, som tog hand om hästarna och som lämnade fakturorna till polismyndigheten.
Så oavsett om eller hur mycket fel som gjorts så kan man inte säga att tingsrätten bedömt att någon gjort sig skyldig till vanvård eller bedrägeri.

Om någon anmält underleverantören till Länstyrelsen bör de naturligtvis ha kollats upp. Men Länsstyrelsen var inte part i det aktuella målet.

Tingsrättens prövning gällde just huruvida det skulle anses skäligt att uppfödaren fick betala för uppstallningen. Att man ansåg det vara tillräckligt styrkt att hästarna inte togs om hand ordentligt där för att han skulle slippa betala är inte samma sak som att tingsrätten bedömer att det begåtts ett brott. Detsamma gäller de tvivelaktiga fakturorna.

Beviskraven för brottmål ser helt annorlunda ut än för den här typen av förvaltningsrättsliga mål. Här hördes ju inte ens den underleverantör, d v s den som skulle gjort sig skyldig till brott, som tog hand om hästarna och som lämnade fakturorna till polismyndigheten.
Så oavsett om eller hur mycket fel som gjorts så kan man inte säga att tingsrätten bedömt att någon gjort sig skyldig till vanvård eller bedrägeri.

Om någon anmält underleverantören till Länstyrelsen bör de naturligtvis ha kollats upp. Men Länsstyrelsen var inte part i det aktuella målet.
Om en tingsrätt gör den bedömningen att fakturorna inte behöver betalas får det vara ganska tydligt att hästarna inte skötts ordentligt och även att bolaget fakturerat för saker de inte gjort, tingsrätten ansåg det bevisat. Länsstyrelsen har garanterat följt det här fallet, de behöver ingen anmälan för att kunna agera. Samma gäller polisen som kunde inlett en förundersökning.

Om en tingsrätt gör den bedömningen att fakturorna inte behöver betalas får det vara ganska tydligt att hästarna inte skötts ordentligt och även att bolaget fakturerat för saker de inte gjort, tingsrätten ansåg det bevisat. Länsstyrelsen har garanterat följt det här fallet, de behöver ingen anmälan för att kunna agera. Samma gäller polisen som kunde inlett en förundersökning.

Inte skötts ordentligt är en sak, vanvårdade en annan. Detta är vad tingsrätten anser bevisat:

"Genom den åberopade bevisningen är visat
att hästarna var i dåligt skick vid tiden för auktionen och att det dåliga skicket uppstått
under den period som hästarna var omhändertagna."

Ingen skuld tas upp, eftersom det inte är relevant.

Tingsrätten skriver inget om att det är bevisat att bolaget fakturerat för saker de inte gjort. "Finns anledning att ifrågasätta" om underleveratören verkligen haft kostnaderna är hur de formulerar sig.

Återigen - det är skillnad i beviskrav i olika mål.

Inte skötts ordentligt är en sak, vanvårdade en annan. Detta är vad tingsrätten anser bevisat:

att hästarna var i dåligt skick vid tiden för auktionen och att det dåliga skicket uppstått

Tingsrätten skriver inget om att det är bevisat att bolaget fakturerat för saker de inte gjort. "Finns anledning att ifrågasätta" om underleveratören verkligen haft kostnaderna är hur de formulerar sig.

Jag har ingen dom att läsa men i tidningen ridsport så skriver dom

Tingsrätten slår i sin dom fast att det finns alltför många tveksamheter för att uppfödaren ska behöva betala dessa fakturor.
Det faktum att hästarna skadats och farit illa under efter att de blivit omhändertagna är en sådan sak.

Tingsrätten ställer sig också frågande till fakturorna för hovvård under omhändertagandet, när flera vittnen har intygat att hästarnas hovar inte hade blivit verkade på månader.

Frias från betalningsansvar​

”Det finns mot bakgrund härav anledning att ifrågasätta om detta är en kostnad som Polismyndighetens underleverantör verkligen har haft. Någon bevisning som styrker att hästarna verkats under omhändertagandet har inte lagts fram”, skriver tingsrätten.

Jag har läst domen, jag hoppas att fler här gör det.

Man ska kalla en spade för en spade. Och det här fallet är total skit.

Egentligen så underkänner Tingsrätten bägge omhändertagandena, genom att befria ägaren från betalningsansvar.
För det är så djurskyddslagen är formulerad! Det är egentligen den enda anledning som kan ge befrielse från betalningsansvar. Detta står tydligt att läsa i domen.

Men den rättegång som hölls handlade ju inte om huruvida omhändertagandena var korrekta, helt eller delvis, utan om djurägaren skulle betala för kostnaderna i samband med omhändertagandet.

Hur kan det egentligen komma sig att man flyttar hästar friska hästar från en ändamålsenlig anläggning, till ett totalt kaos, mikroskopiska hagar, utan rimlig utfodring och rimlig omvårdnad?

Friska, sunda välskötta hästar förvandlas av Länsstyrelsen och Polisen till magra, sjuka, skadade djur med förvuxna hovar, med löss och massor med parasiter.

Ska man omhänderta en större grupp hästar, så behöver ju omhändertagandet vara planerat, i synnerhet som det INTE handlar om vanvård (sjuka, hästar utan omvårdnad, utan tillräckligt mat och vatten), utan om teknikaliteter - att en ligghall låg på en annan fastighet enligt fastighetsregistret (tillgänglig för hästarna i hagen), och att det fanns något fler hästar än §16 tillät.

Att hästägaren fått totalt djurförbud för det här låter fullständigt vansinnigt.
I så fall ska jag också ha det.
Mina hagar har ligghallar, men det finns ibland rätt lång väg att gå för hästarna till närmaste ligghall.
Mina kuperade hagar innehåller förutom träd gamla odlingsrösen, stenmurar och berghällar och ibland ännu ej upptäckta "skrothögar" från förr, som plötsligt dyker upp. Massor med skaderisker alltså!
Jag har t.o.m. lyckats ha "för många" hästar på gården i några dagar, när någon bekant lämnat hästar tillfälligt hos mig.

Att polismyndigheten och Länsstyrelsen struntar i hur hästarna har det efter omhändertagandet, verkar tydligt, ingen av dem har kontrollerat förhållandena där hästarna hålls, och själva genomförandet av försäljningen via auktion är helt vansinnigt - ingen vatten eller mat där heller, hingstar och ston om vartannat, hästar med stora köttsår...
Som hållandet av hästarna efter omhändertagandet beskrivs i domen, så skulle det definitivt skäl för en anmälan om vanvård.
Uppåt tjugo hästar som får dela på en (1) höbal som ligger mot ett staket! Det är ju som att be om problem och bråk mellan hästarna. Hingstar som står intill ston. Hagar som innehåller uppåt tjugo hästar på ca 0,75 hektar på lösdrift dygnet runt.

I synnerhet omhändertagande två, där folk från den s.k. djurambulansen, söker upp hästar hos nya ägare där överlåtelsen godkänts/kontrollerats av Länsstyrelsen, och bara tar dem med sig är ju "inte riktigt klokt".
Hästhållaren har alltså fått ett besked från LST att hästarna ska bort inom 30 dagar ena dagen, och någon dag senare kommer djurambulansen och hämtar hästarna... Sanslöst.

Och att djurambulansen lämnat anspråk för att få betalt för saker som inte har ett skvatt med de aktuella hästarna att göra, som behandling av en ko, eller westernridning är också skrämmande. Stora delar av kostnaderna saknade helt underlag, och bakomliggande fakturor.

Den där djurambulansen verkar vara rena bedragare, något slags "Think Pink" som hållit på med djur, och lurat icke djurkunniga hos polisen på pengar.

https://www.atl.nu/djurambulans-far-hard-kritik
https://www.atl.nu/djurambulansen-i-skane-forlorar-viktigt-kontrakt

Det här är ett fall av lindrigt talad urusel myndighetshantering från början till slut.
Eller möjligen en personlig vendetta?

Du får läsa domen igen, de uppgifter som kommer fram i den och den bevisning som finns hade sannolikt räckt för att fälla företaget om polis och länsstyrelse velat driva det vidare, i vilket fall som helst mer än tillräckliga för att inleda en förundersökning om bedrägeri och ett ärande om bristande skötsel och djurförbud hos polis resp länsstyrelsen.

Du behöver inte skriva till mig om att beviskraven teoretiskt skiljer sig åt i olika typer av mål, det är jag väl bekant med och det är inte det saken gäller här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka