15 cm över klassens höjd?

Sv: 15 cm över klassens höjd?

ja då säger det sig ganska självklart att det på sidan kan skilja 5cm över höjden.

Men vad är hindrets högsta del? Är det bakre bommen på ett stigsprång eller är det högsta punkten?

Och även på en helt rak bom används de här fem centimetrarna av banbyggarna. Och då blir hela hindret 5 cm högre.

Lady_S skrev:
Men vad är hindrets högsta del? Är det bakre bommen på ett stigsprång eller är det högsta punkten?

Och även på en helt rak bom används de här fem centimetrarna av banbyggarna. Och då blir hela hindret 5 cm högre.

Nä jag tror du tolkar fel. Hindret mäts vid mitten och där kan ena kanten vara högre pga tex sluttande mark ect.

De banbyggare jag byggt med har aldrig haft hela hindret högre, dvs det har alltid varit rätt höjd i mitten

Jag sa aldrig att jag tolkade det så. ;) Men det spelar ju ingen större roll. Grejen är att hindret FÅR vara 5 cm högre än vad klassen egentligen är. Även om det ska vara på grund av att marken lutar eller att bommen är sned så är det inte alltid så. Och enligt TR har banbyggaren rätt att använda sig av de här fem centimetrarna. Om det hade varit 2 eller 3 cm hade jag haft lättare att tycka att det vore okej. Men fem, det är ju bara att sänka ett hål... :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka