15 cm över klassens höjd?

mumin

Trådstartare
Hörde någon som sa att om man startade tex 1m klass i hoppning på storhäst, så fick hindren vara upp till 1,15 m i grunden, stämmer detta? Jag har trott att det som på ponny var 1m så var detta max, ev högre i omhoppningen. T ex att LD för d-ponny säger man är 80 cm, men det ligger mellan 70 och 80, och inte upp på 95?

Vad gäller? Jag har inte lyckats hitta nåt sådant i TR..?!
Jag som trodde att jag skulle våga mig ut på en 90-klass på stor häst, men det vågar jag aldrig om de lägger över metern i grunden redan.. :(

Sv: 15 cm över klassens höjd?

Skitsnack.

Klassen på storhäst heter samma sak som maxhöjden på hindren. I en eventuell andra fas i bedömningen A:1a får hindren höjas 10 cm från klassens höd. Det gäller dock enbart om de ekipage som gått till fas två varit felfria i första fasen. Hur det ligger till med fas två annars vet jag inte bestämt, men de hinder som är med i första fasen kan de ju inte höja. Ev att något hinder som inte är med i fas ett, men med i fas två för vara 10 cm högre.

Hoppas att du blev lite klockar av svaret i alla fall. ;)

I tex 1meter får inget hinder vara över 1m inte ens i fas 2 utan de är fortfarande 1m som max. I omhoppning (vilket numer hör till ovanligheten nästan alla körs som 2 faser) tex bed A:1a är en av få som har omhoppning så får hinderna höjas max 10cm över klassens höjd.

Hindren får vara 5 cm högre än angiven höjd och det har med underlaget att göra. Hindren får inte vara högre i fas 2 än i fas 1, däremot får hindren vara upp till 10 cm högre i en omhoppning.

Det var ju skönt att höra.. Men jag har hört det från flera håll, var kommer detta ifrån? Har det varit snack om det? Vad gör man om man kommer ut på en tävling och det är så?!

Var det kommer ifrån har jag ingen aning om, men om det händer då mäter man hindret och säger till banbyggaren att så högt får det inte vara. Lyssnar inte han går man till domaren eller överdomaren. Någonstans kommer de försöka bevisa att de har rätt genom TR, lyckas de, ja då är det så. Lyckas de inte är det bara för dem att sänka...

Lady_S skrev:
Hindren får vara 5 cm högre än angiven höjd och det har med underlaget att göra. Hindren får inte vara högre i fas 2 än i fas 1, däremot får hindren vara upp till 10 cm högre i en omhoppning.

Hinderna får ALDRIG överstiga klassens höjd (i grundomgången alltså).
Det underlaget kan göra är att i ett djupt sandunderlag eller djupt ridhus underlag blir ju hindret automatiskt lite högre för hästen då den sjunker ner i underlaget en bit vilket inte händer på en hård gräsbana.

Lady_S skrev:

intressant kan du vara snäll och hänvisa exakt VAR i TR dett står?? :smirk: :rofl:

Lady_S skrev:
hur då med underlaget att göra. om det är så mjukt att hinderstöden sjunker ner eller :rofl:

Olinda skrev:
intressant kan du vara snäll och hänvisa exakt VAR i TR dett står?? :smirk: :rofl:

Har du inte läst det :angel: :D det är det senaste nu, att när tävlingarna nu oftare går på fastare underlag så måste man ju kompensera att det inte längre är kasst djupt underlag som det förr var i många ridhus där hästarna grävde ner sig i underlaget i avsprånget annars blir ju klasserna för lätta :D :p och så kan vi ju inte ha det eller........ (OBS Ironi....)

PrinceFair skrev:
hur då med underlaget att göra. om det är så mjukt att hinderstöden sjunker ner eller :rofl:

Ja det är när tävlingarna hålls på sumpmark, då måste ju hinderna vara 5 cm högre i början iom att de sjunker efterhand när klassen går annars blir det ju alldeles för lågt för dem i slutet och det är ju fusk ju......:idea:

Visst kan jag det.

TR III, Mom 380, andra stycket. "Hindrens antal och storlek i de olika klasserna framgår av följande uppställning. De föreskrivna hindermåtten skall noga följas. Om ett hinders maximala dimensioner överskridits på grund av markens beskaffenhet, hindrets placering, eller det materiel som används vid uppbyggnad, kan det tolereras om avvikelsen är högst 5 cm"

Det står att det kan tolereras under vissa omständigheter. Inte att det ska vara så..

Lady_s skrev inte heller att det SKA vara så detta är vad hon skrev:
Hindren får vara 5 cm högre än angiven höjd och det har med underlaget att göra.

och enligt TR får det alltså vara så!

Jag hade tyvärr inte TR tillgängligt när jag såg denna tråden men visste med mig att det stod och Lady_s letade upp det :)

Lady_S skrev:
Visst kan jag det.

TR III, Mom 380, andra stycket. "Hindrens antal och storlek i de olika klasserna framgår av följande uppställning. De föreskrivna hindermåtten skall noga följas. Om ett hinders maximala dimensioner överskridits på grund av markens beskaffenhet, hindrets placering, eller det materiel som används vid uppbyggnad, kan det tolereras om avvikelsen är högst 5 cm"

Fast detta tolkar jag nog som att om marken inte är riktigt jämn så kan hindret på tex ena sidan vara högre än vad det får vara medan det håller höjden på den andra sidan.

Det är nog inte så att hela hindret får vara högre utan mer vid vid tex sluttande/ojämn mark. Eller att det är högre på landningspunkten eftersom det sluttar lite efter

Eller om det är svängda bommar så kan ju mitten på hindret vara rätt höjd medan sidorna är högre.

jag tolkar det inte som att ett hinder får vara 5cm högre helt och hållet!

Då kommer vi till nästa fråga, var på hindret ska man mäta höjden? Det är väl bäst att jag inte svarar på den frågan själv förrän jag kan citera TR... :smirk:

När vi mäter in hindrena så mäter vi, mitt-högerkant-vänsterkant

Men det beror säkert på vilken banbyggare man har

Så här står det i TR (III, Mom 320, rad 5): "Hindrets höjd är det lodräta avståndet mellan dess högsta del och markytan, mätt vid hindrets mittpunkt eller, vid sluttande mark, vid den normala avsprångspunkten."

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka